-
byMEDHUS AS:
Detailer / bilklargjører
-
byMEDHUS AS:
Bilselger
-
Formula Automobile Norge AS:
Sales Executive & Brand Specialist
-
Møller Bil Outlet Alnabru:
Salgssjef Bruktbil
-
Werksta Kristiansand:
Billakkerer
-
Volvo Car Fornebu:
Leder Servicemarked
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Fleet Manager
-
Mekonomen Company Bilverksted AS:
Avdelingsleder
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger TopUsed
-
Møller Bil Stavanger:
Takserer
-
RSA Import:
Salgs- og markeds-koordinator
-
Team Verksted AS:
Delelager/kundemottak
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger nye lastebiler på Østlandet
-
Møller Bil Skadesenter Ryen:
Bilskadereparatør
-
Werksta Kristiansand:
Teamleder Karosseri
-
Bilservice AS:
Bilmekanikere
-
Albjerk Bil Drammen AS:
Salgssjef
-
Mobile Kjeller AS:
Servicemarkedssjef
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Key Account Manager Customer Service
-
Bilia Norge AS:
Innkjøpsansvarlig
-
Robert Bosch AS:
Teknisk Support
-
RN Nordic:
Head of Sales
-
Møller Bil Gjøvik:
Bilmekaniker
-
Toyota Østfold AS:
Salgskonsulent
-
RSA BIL Forus:
Bilselger Nye og Brukte biler
-
Bilia Norge AS:
Salgsdirektør Fleet
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Herøy Bil & Maskin AS:
Bilmekaniker
-
Bilforlaget AS:
Journalister/Reporter
Citroën C4 1.6 HDi SX
Citroen C4 har det mest særpregede interiøret av de tre testbilene. De digitale instrumentene, med speedometeret som det dominerende elementet, er midtstilt langt fremme på dashbordet. Turtelleren, også den digital, sitter på rattstammen midt foran rattet – og navet på rattet sitter fast slik at betjeningsfunksjonene på rattet alltid står i samme posisjon, de følger ikke med rattet rundt. Uvant og smart. Speedometeret har store og meget tydelige tall som er lette å lese under alle lysforhold.
Det tar litt tid å finne en god sittestilling, og sidestøtten i ryggen kunne vært bedre. Oversikten fra førersetet er ikke den beste, det er vanskelig å vite hvor bilens fire hjørner befinner seg, og spesielt på skrå bakover kunne det vært bedre sikt. Vinduspusserne foran gjør imidlertid sitt beste for å skaffe god sikt – de er store og gode. Er du opptatt av koppholdere, kan du notere at koppholderen mellom forsetene i praksis er ubrukelig, og at det ikke er koppholdere ved baksetet.
I baksetet er benplassen akseptabel, mens takhøyden er begrenset på grunn av takets fallende linje. Dessuten er hodestøttene i baksetet for lave til å gi optimal støtte ved påkjørsel bakfra. Bagasjerommet i C4 er det minste av de tre testbilene. Importøren oppgir riktignok et volum som er fullt på høyde med konkurrentene, men dette er målt opp til toppen av seteryggen. Vi holder oss til volumet under hattehylla. Styringen er forholdsvis presis, men langt fra kontant, styrefølelsen kunne vært bedre. Fjæringen er fast, lange dumper svelger den komfortabelt, men over skarpere tverrskjøter og fillete asfalt er fjæringen mer uvillig til å jobbe. Alt i alt er kjøreegenskapene fullt ut akseptable, men i dette selskapet skal det mye til for å utmerke seg. Det er rett og slett ikke samme følelse av balanse i C4 som i de to andre testbilene.
HDi-motoren med 1,6-liters volum er den samme som sitter i Picasso fra februar 2004. Naturlig nok kan den ikke hamle opp med sine to sterkere konkurrenter i testen, bortsett fra forbruket, men dreiemomentet er mer enn solid nok til å sørge for at motbakkene går uanstrengt. Gearskiftet er ikke så fast og presist som hos de to konkurrentene, det gir en mer dvask følelse.
En detalj som gir en pekepinn om forskjell i kvalitetsnivå, er at C4 bare har enkle dørpakninger, mens både Focus og Golf har doble. Dette bidrar ikke bare til at støybildet oppfattes som noe hardere i C4, men lyden når dørene lukkes virker billigere.
Til utstyret hører ellers en parfymeflakong i plast som settes inn i ventilasjonsanlegget. Dette kan kalles en moderne utgave av Wunderbaum, og den kan heldigvis stenges av – den lukter nemlig ikke noe bedre...
FØRERMILJØ = 8
Meget særpreget, tar tid å venne seg til. Ikke optimal sikt verken forover eller bakover.
PLASS = 8
Marginalt mindre benplass enn hos de to konkurrentene. Noe mindre bagasjevolum under hattehylle.
KOMFORT = 7
Akseptabel fjæringskomfort og sittekomfort. Noe hardt støybilde.
KJØREEGENSKAPER = 8
Kjører bra, men ikke så balanserte egenskaper som hos Focus og Golf. Styreresponsen kunne vært bedre.
YTELSER OG FORBRUK = 9
Beskjeden ytelse i dette selskapet, men lavt forbruk.
SIKKERHET = 10
Fem stjerner i NCAP-testen, og fullgod standard.
PRIS OG UTSTYR = 9
Desidert lavest pris på grunn av liten motor, utstyrsnivå på høyden.
Poengene gjelder kun for denne testen og kan ikke overføres til andre tester.
LES VIDERE:
- Ford Focus
- VW Golf
- Konklusjon- Priser og tekniske data