Citroën C5 1.8 X

Publisert Sist oppdatert

C5
C5

Innledning

Citroën C5 stasjonsvogn ble introdusert for mindre enn to år siden og har etablert seg som den store bilen i klassen. Den føles stor og høy fra førerplassen, og er da også den rommeligste bilen i testen.Ved at du sitter høyt har du mindre behov for å strekke ut bena. Benplassen er derfor vesentlig bedre enn tallene tilsier og sammen med rikelig kupébredde oppleves C5 som et nummer større enn de tre konkurrentene. C5s baksete rommer faktisk 3 voksne personer. Blant annet fordi det flate gulvet gir bedre plass til bena enn i konkurrentene, men også på grunn av setets utforming.

Også bagasjeplassen er god, men bagasjeromgulvet blir ikke like langt som i de tre andre når du legger ned baksetet. Men det er neppe noe problem, både lukebredde og lukehøyde overgår konkurrentenes og gjør C5 svært anvendelig ved varetransport. C5 er den eneste av testbilene som har bakrute som kan åpnes separat, en løsning som av og til kan være praktisk. Selv om C5 er gjennomsnittlig når det gjelder nyttelast er den godt egnet for tunge transporter. Fjæringssystemet kompenserer effektivt for tung last, enten det er i form av tilhenger/campingvogn eller fullt varerom. Og med justerbar høyde kan du også justere bagasjerommets lastehøyde slik at den passer enten du vil ha den lavest mulig eller gjerne litt høyere enn normalt. Denne justeringen kan du gjøre med en bryter på høyre side i bagasjerommet uten at motoren er i gang og drøyt 15 cm forskjell fra laveste til høyeste merkes.

C5 har ikke bare det rommeligste baksetet, den har også det behageligste setet. Myk og behagelig setestopp, kombinert med bra støtte til lårene gjør at du sitter godt. Vi kunne ønske litt bedre sidestøtte, men det ville gå på bekostning av plassen og det er godt at det er noen biler hvor tre voksne kan dele baksetet.

Førerplassen er ryddig og oversiktlig og Citroën har lagt vekt på praktiske detaljer, skuffer under forsetene, store dørlommer og stort hanskerom sørger for at du har plass i massevis til det du har med deg på tur. Instrumenteringen er nesten litt for omfattende og med seks instrumenter virker det litt rotete. Radioen er pent integrert i dashbordet over betjeningen til det manuelt styrte klimaanlegget. Finish og materialvalg er ikke på samme nivå som i konkurrentene. Vår testbil som hadde 26.000 km på telleren virket mer sliten enn Mazdaen og Forden som hadde gått like langt.

Førersetet gir nydelig sittekomfort, men de i testlaget som er avhengig av god støtte til ryggen var ikke helt fornøyd. Sidestøtten er heller ikke god, og bidrar til at du gjerne holder igjen litt på svingete vei. Rattet har fireveis regulering, men burde kunne trekkes enda lengre bakover for en god kjørestilling. Også den høye gasspedalen voldte oss litt problem. Gasspedalens returfjær er så svak at vi må sitte og holde foten oppe, en blir da lett sliten i høyrebenet. Lavere gasspedal og strammere fjær ville løst problemet. Komforten er ellers C5s store pre. Det hydrauliske fjæringssystemet gir ikke bare tilnærmet konstant bakkeklaring, det gir også en behagelig flyt over de store ujevnhetene. C5 gir følelsen av å flyte over humpene på en luftpute. Selv om den takler de små og skarpe ujevnhetene like hardt og hørbart som Mazda6, er det den gode flyten over de store ujevnhetene som dominerer i C5s kjøreopplevelse. Støynivået preges også her av høy følsomhet for grov asfalt,men støybildet er ikke like hardt som i Mazda6.

Mindre rattkorreksjoner tar C5 kontant og nesten litt for kvikt, mens den straks blir mykere når rattutslagene blir store. I unnamanøveren henger ikke C5 med i samme tempo som konkurrentene. Den krenger mer og bakhjulene slipper tidligere. Men den er lett å kontrollere. Med passasjerer blir krengingen enda mer merkbar og tendens til overstyring øker i både unnamanøveren og ved slalåmkjøring. På landeveien er krengingen også vesentlig mer merkbar, og selv om C5 henger utrolig godt på i svingene føles den mer dramatisk enn de tre konkurrentene ved inspirert svingkjøring.

Citroën har jobbet bevisst når det gjelder kollisjonssikkerhet og i NCAPs test får den 30 poeng og fire stjerner. Den har for eksempel 18 % bedre rating i frontkollisjonstesten og samme rating i sidekollisjonstesten som Mondeo. Men stabilitetskontroll står fortsatt ikke på C5s utstyrsliste, det burde det.

1,8-literen med 115 hk har ikke trøkk nok til å gi den sportslige følelsen. Den jobber mer anstrengt enn de andre, og under akselerasjonsmålingene og ved akselerasjon i tredjegear på landeveien gikk motoren ujevnt og rykkete. På mellomregisteret, i fjerde- og femtegear og normale landeveishastigheter, er motoren både sterk og arbeidsvillig og er mer trekkvillig enn Mondeos 110-hester.

Med 250.000 på prislappen er dette testens billigste bil. Sett ut fra plass og komfort er dette den bilen som gir mest for pengene. Det hydrauliske fjæringssystemet gir litt uvanlige karosseribevegelser og en C5 trenger litt tilvenning, men når du har blitt vant til de duvende bevegelsene og den fine flyten over store ujevnheter er det så positivt og dominerende at det gjerne veier opp for litt hard fjæring på små og skarpe ujevnheter. Og automatisk nivåregulering er absolutt verdt å ta med seg i en stasjonsvogn.

Men Citroën er ikke god nok på detaljer. Høy gasspedal med slapp returfjær kan virke som en liten bagatell, men når du får krampe i leggen av å holde høyrefoten oppe går det ut over velværen. Dette kan fikses ganske så enkelt. Heller ikke finishen i vår testbil imponerte.Dårlig passform mellom plastdeksler og dørtrekk står ikke i stil med den finishen konkurrentene varter opp med.Men prisforskjellen må jo ligge et sted, og her får du tross alt en stor og praktisk bruksbil, med et bra sikkerhets- og utstyrsnivå.

FØRERPLASS = 7
C5s førerplass er oversiktlig og godt utstyrt, men vi vil gjerne ha rattet nærmere, og alle i testlaget hadde problemer med den høye og lette gasspedalen.
PLASS = 10
Her er det plass i massevis til både passasjerer, bagasje og alt småkrims du har med på tur. C5 er en av de få bilene i denne klassen som har plass til tre voksne i baksetet.
KOMFORT = 10
Den fine flyten over store ujevnheter gjør C5 til en fryd, men litt hard fjæring på skarpe ujevnheter minner om at den har bakkekontakt. Støynivået er også behagelig.
KJØREEGENSKAPER = 8
De færreste vil assosiere C5 med sportslige kjøreegenskaper og den henger heller ikke med konkurrentene når det gjelder stabilitet i kritiske manøvre.
YTELSER OG FORBRUK = 8
Citroëns 1,8-liter er sterk på mellomregisteret og gjør en meget god figur i fjerde- og femtegear, men har ikke samme imponerende lave forbruk som Avensis.
SIKKERHET = 8
C5 greier seg meget bra i NCAPs kollisjonstester, men vi savner elektronisk stabilitetskontroll.
PRIS OG UTSTYR = 10
Citroën har greid å gi C5 en meget hyggelig pris og utstyrsnivå.

Poengene er kun ment for bruk i denne testen og kan ikke overføres til andre tester.

LES VIDERE:
- Toyota Avensis
- Ford Mondeo
- Mazda6
- Konklusjon
- Priser og tekniske data

Powered by Labrador CMS