Citroën C5 2.0i SX

Publisert

C5
C5

Innledning

Citroën C5 er stor, ikke i mål, men i følelse. Den er 11 cm kortere enn Mondeo, og 4 cm smalere, likevel gir den inntrykk av å være vesentlig større enn Forden. Svaret ligger litt i at Citroën har utnyttet høyden bedre. C5 er 5,5 cm høyere enn Mondeo, du sitter høyt og har en rommelig kupé med god takhøyde. Også utenfra gir C5 inntrykk av å være større enn Mondeo, et inntrykk som er oppnådd ved at bakskjermene er trukket godt ut i bredden og gjør selv akterspeilet bredt.

C5 er nemlig ikke på langt nær så rommelig som Mondeo. Litt overraskende, for akselavstanden er tilnærmet lik. Ikke så å forstå at den er trang, men med en 175 cm lang sjåfør ved rattet er avstanden mellom for- og bakseterygg 10 cm mindre enn i Mondeo. Med forsetet i bakerste posisjon skal du helst ikke ha mer enn 35 i skostørrelse for å få tredd føttene ned bak forsetet.

Bredden er det derimot ikke noe å utsette på verken foran eller bak, og takhøyden er også sjenerøs. Dessuten sitter både passasjerer og sjåfør svært behagelig. Setene gir god støtte til rygg og lår, og C5-setene har en meget god stopp.

Baksetet er delt og du kan vippe frem sitteputen før du legger ned seteryggen og får på den måten flatt bagasjeromgulv i 157,5 cm lengde. Bagasjerommet er ekstremt bredt, hele 112 cm mellom hjulkassene, og har god høyde. Bakluken har innvendig håndtak.

Førerplassen er ryddig og gir et påkostet inntrykk. Det har like mye med design som farge- og materialvalg å gjøre. Citroën har anstrengt seg litt her, og de har lykkes. Instrumenteringen er komplett og speedometeret og turtelleren er supplert med tankmåler, voltmeter og kjølevann- og oljetemperaturmåler. Kjørekomputeren som er standard i SX, deler tekstvindu med radioen og her får du også informasjon om fjæringssystemets innstilling. En praktisk detalj er de doble solskjermene som gjør det mulig å blende for solen fra siden og forfra samtidig.

Citroën har greid å organisere førerplassen svært godt og du skal ikke ha lange tiden bak rattet før du har orden på hvor de ulike betjeningsknappene og hendlene sitter. Bare bryteren til varmesetene sitter ugunstig plassert på setets sokkel. Hanskerommet er kjempestort og rommer hele 17 liter og har uttak for kjøleluft fra klimaanlegget. Det er også skuffer under forsetene, ellers er de andre rommene både få og små.

Rattet har fireveis regulering, men vi ønsker større reguleringsmonn og skulle gjerne hatt rattet enda litt lengre bak. Noen ville også ha det litt lavere. Førersetet har høyderegulering, så det er mulig å bruke den for å komme i en bedre kjørestilling. Avstanden til venstrefotens fothviler er gunstig. Når du først har funnet en god kjørestilling, sitter du godt. Men sidestøtten er svak, og ved litt frisk svingkjøring har du nok med å holde deg fast. Det gjelder også for passasjerene.

Mellom setene finner du tre knapper som styrer det hydrauliske fjæringssystemet opp eller ned eller velger sportsinnstilling. Fjæringssystemet har automatisk innstilling av fasthet. I normalinnstilling vil det på dårlig vei og i svinger automatisk velge en fastere innstilling. Velger du sportsinnstillingen vil du hele tiden ha en fastere fjæring.

I likhet med tidligere Citroën-modeller har også C5 svært god komfort over de store ujevnhetene. Du har følelsen av å flyte av gårde på en luftpute helt til hjulene treffer en skarp kant. Da er du ikke tvil om at du har bakkekontakt. Spesielt når begge hjulene på en aksel treffer en tverrgående asfaltskjøt eller trikkeskinne samtidig, slår det hardt i hjulopphengene.

Det både kjenner og hører de små og skarpe ujevnhetene. Støynivået på grov og dårlig asfalt er ganske høyt, men ikke like skarpt og sjenerende som i Mondeo.

Ved svingkjøring krenger C5 moderat, men den har ikke samme veigrep som Mondeo og understyrer vesentlig mer. Heller ikke styrefølelsen og styreresponsen er på nivå med Forden, og det skyldes ikke bare at Citroënen har smalere og høyere dekk. Stabiliteten er ikke helt på nivå med Mondeo. Stabilitetskontroll burde vært standard i alle C5, ikke bare i modeller med 2,2Hdi- og V6-motor. ABS-bremser med elektronisk bremsekraftfordeler er standard, og C5 har også automatisk tenning av nødblinklysene ved kraftig oppbremsing.

2-literen holder uten problemer unna for de to 1,8-literne, men uten å imponere når det gjelder trekkraften i de høyeste gearene. 0 til 100 km/t på 9,5 sekunder er derimot svært så imponerende for en bil med antispinnreguleringen i aktivitet, og det er over et sekund raskere enn frabrikkens egne tall. I følge Citroëns opplysninger har 2-literen faktisk lavere bensinforbruk enn 1,8-literen. Gearskiftet er lett og presist, og 2-literen oppleves som en svært passende motor til denne bilen. Du skal ha litt motorkraft for å matche den nydelige flytende kjøreopplevelsen som det hydrauliske fjæringssystemet gir over de store ujevnhetene. Vi kommer tilbake med en prøvekjøring av C5 1.8 snart vi får lagt fingrene på en.

C5 har meget godt lys, men vi setter minus for at du må på verksted for å skifte hovedlyspærer. Xenon er standard i C5 Exclusive.

Når det gjelder utstyr er C5 SX godt rustet. 6 kollisjonsputer, 5 trepunktsbelter, 5 hodestøtter, sentrallås med fjernkontroll, lyktespylere, elektriske vindusheiser, oppvarmede forseter, automatisk klimaanlegg med separat temperaturinnstilling for høyre og venstre side, original radio/CD-spiller, seks høyttalere og vindusviskere med regnføler er alt inkludert i prisen, vi savner bare stabilitetskontrollen.

FØRERPLASS = 8
C5 gir deg storbilfølelsen. Du sitter høyt og komfortabelt, men vi skulle gjerne hatt rattet litt nærmere og bedre sidestøtte.
PLASS = 9
Takket være høye forseter har du god plass foran og bagasjerommet er rommelig, men benplassen bak er begrenset.
KOMFORT = 10
Fjæringskomforten er meget god, unntatt på skarpe kanter. Selv om støynivået er ganske høyt, er det ikke like sjenerende som i Mondeo.
KJØREEGENSKAPER = 8
Det hydrauliske fjæringssystemet kompenserer i stor grad for krenging, men C5 understyrer tidligere og kraftigere enn de to konkurrentene.
YTELSE OG FORBRUK = 10
To-literen er arbeidsvillig og holder de to 1,8-literne på en armlengdes avstand, men vil også ha mer drikke.
PRIS OG UTSTYR = 9
Den koster litt mer enn de to konkurrentene, med det skyldes hovedsakelig den større motoren.

LES VIDERE:
- Ford Mondeo
- Renault Laguna- Konklusjon
- Priser og tekniske data

Powered by Labrador CMS