Citroen C6

Citroëns nye prestisjemodell kan være modellen som bringer det franske merket tilbake til gamle høyder – ikke med tanke på salgsvolum, for en så dyr bil vil nok ikke blir noen "folkebil".

Publisert Sist oppdatert

Citroën C6

Innledning

SE ALLE VÅRE TESTER OG PRØVEKJØRINGER!

Snakker vi derimot teknisk prestisje, kan den hydropneumatisk fjæringen i C6 bringe tankene tilbake til XM, CX, SM og DS. Skinnsetene gir god lårstøtte takket være rikelig reguleringsmonn i alle retninger, hvor knappene for seteregulering sitter på dørpanelet. Men skinn er og blir glatt – nesten uten unntak – så sidestøtten i ryggen er ikke den beste.

Sittestillingen ellers er nærmest perfekt, med en akseptabel fothviler for venstrefoten og god sidestøtte for høyrebenet mot midtkonsollen. Førermiljøet er oversiktlig og funksjonell, med et lite minus for mange knapper med liten skrift på midtkonsollen. På den annen side kan du styre mange av de samme funksjonene med knapper på rattet, så det blir en tilvenningssak.

Speedometeret leses i form av store digitale tall midt foran førerplassen – eller som head-up-display på frontruta. Sistnevnte fungerer greit nok ettersom tallene leses i den naturlige siktlinjen, du slipper å senke blikket, men det er også irriterende når motsol treffer det skjulte senderdisplayet. Da er informasjonen uleselig.

C6 er en meget behagelig "glider", myk og komfortabel på slett asfalt, men samtidig fast i understellet, så stabiliteten er imponerende på svingete vei. Det er kanskje akkurat ved aktiv kurvekjøring at den hydropneumatiske fjæringen gjør best jobb. På normal landevei aner vi en tendens til duving, samtidig som understellet virker å være i stiveste laget på småhullete underlag.

I en så stor og tung bil er det nødvendigvis komforten som hersker fremfor sportslige kjøreegenskaper. Sånn sett er det fristende å påstå at C6 er bilen for den som ikke nødvendigvis kjører selv – baksetet er rommelig nok til å møte behovet som representasjonsbil.

Et par detaljer røper også at konstruktørene har tenkt tanken at de viktigste personene sitter i baksetet: Med en knapp på bakdøra kan baksetet skyves i lengderetning samtidig som seteryggen blir mer eller mindre liggende.

Når midtarmlenet i baksetet felles ned, dukker det dessuten opp en knapp som kan skyve passasjersetet foran fremover eller bakover. Komforten understrekes av et meget lavt støynivå. Desibelmåleren viser klasseforskjell mellom de to testbilene på dette området. Ved landeveiskjøring på slett asfalt er det susingen fra klimaanlegget som er lydkilde nummer en, deretter dekkstøy.

Det blir spennende å se om publikum svelger prisen. Vurderer vi C6 etter begrepet "mye bil for pengene", kommer regnestykket utvilsomt positivt ut når plass og utstyrsnivå er argumenter. Hvis kundene legger mer vekt på kjøreegenskaper, har Citroën er tyngre jobb i sin argumentering. På dette prisnivået står det prestisjebiler i kø, vi nevner for eksempel at Audi A6 3.2 FSI quattro tiptronic koster 50.000 kroner mindre.

Citroën C6:

FØRERMILJØ = 7
Moderne og uvant. Mange knapper å holde oversikt over. God sikt rundt bilen. Glatte skinnseter.

PLASS = 7
Ikke den beste bagasjeplassen, heller ikke best fleksibilitet. Gedigen kupébredde.

KOMFORT = 9
Fjæringskomforten på dårlig vei kunne vært bedre. Imponerende lavt støynivå.

KJØREEGENSKAPER = 7
Styrefølelsen ikke den beste. Hjulopphenget er best på svingete, god asfalt.

YTELSER OG FORBRUK = 7
Sterk motor, tung bil, snittforbruk godt over literen.

SIKKERHET = 10
Fem stjerner i NCAP-testen, aktivt panser skåner fotgjengere ved påkjørsel.

PRIS OG UTSTYR = 7
Høyt utstyrsnivå. Prisen for drøy i forhold til status?

Poengene gjelder kun for denne testen og kan ikke overføres til andre tester.

SE ALLE VÅRE TESTER OG PRØVEKJØRINGER!

LES MER:
- Peugeot 607
- Konklusjon
- Priser og tekniske data

Powered by Labrador CMS