-
Møller Bil Outlet Alnabru:
Salgssjef Bruktbil
-
Werksta Kristiansand:
Billakkerer
-
Volvo Car Fornebu:
Leder Servicemarked
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Fleet Manager
-
Mekonomen Company Bilverksted AS:
Avdelingsleder
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger TopUsed
-
Møller Bil Stavanger:
Takserer
-
RSA Import:
Salgs- og markeds-koordinator
-
Team Verksted AS:
Delelager/kundemottak
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger nye lastebiler på Østlandet
-
Møller Bil Skadesenter Ryen:
Bilskadereparatør
-
Werksta Kristiansand:
Teamleder Karosseri
-
Bilservice AS:
Bilmekanikere
-
Albjerk Bil Drammen AS:
Salgssjef
-
Mobile Kjeller AS:
Servicemarkedssjef
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Key Account Manager Customer Service
-
Bilia Norge AS:
Innkjøpsansvarlig
-
Robert Bosch AS:
Teknisk Support
-
RN Nordic:
Head of Sales
-
Møller Bil Gjøvik:
Bilmekaniker
-
Toyota Østfold AS:
Salgskonsulent
-
RSA BIL Forus:
Bilselger Nye og Brukte biler
-
Bilia Norge AS:
Salgsdirektør Fleet
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Herøy Bil & Maskin AS:
Bilmekaniker
-
Bilforlaget AS:
Journalister/Reporter
Koloniherrenes kamp
Jeg kikker i speilet på Jaguaren i det jeg har kommet ut av svingen og ut på en rettstrekke, og i et kort øyeblikk kan det virke som om Citroën C6en jeg ser bak meg er i ferd med å komme opp i plan.
Først publisert i Bil 1 - 2009.
Luksus kan være så mye – noen elsker store myke senger, andre liker harde definerte madrasser. For noen var Concorde den optimale måten å reise på, andre drømmer tilbake til Orientekspressen.
Disse bilene skal være det beste fra to verdener, spørsmålet er om de virkelig er det. Jaguar XF ble kalt den viktigste bil som det engelske prestisjemerket hadde introdusert på over 30 år. En bil som skulle kombinere det sportslige med det komfortable, ja nærmest praktiske. Citroen C6 på sin side bærer klare slektstrekk tilbake til store komfortmaskiner som DS og ikke minst CX.
Helt i tåka?
Finnes det egentlig noen fellestrekk med disse to bilene? Selvsagt. Det mest nærliggende er motoren, som er en 2,7 liters diesel som får pustehjelm av ikke mindre en to turboer. Motoren finnes i en rekke utgaver også hos andre biler som Peugeot og Land Rover.
Størrelsesmessig er de også ganske like, de distanserer seg lett fra tradisjonelle familiebilers praktiske løsninger, men byr til gjengjeld på andre komfortdetaljer som bilenes målgruppe vet å sette pris på.
Til tross for at bilene har svært ulikt designuttrykk er ikke taklinjen så helt forskjellig ettersom begge to mer fremstår som store coupeer enn som tradisjonelle sedaner selv om de er utstyrt med bagasjelokk.
Også prismessig ligger bilene ganske likt, og de fleste av oss må grave ganske dypt i lommeboka for å hente frem de drøye 800.000 som fakturaen fort ender på.
Der stopper imidlertid de fleste av likhetene.
Et statement
Venstrefilen på motorveien kryr av Audi A6, BMW 5-serie og Mercedes E-Klasse. Det å velge en av disse er omtrent like kontroversielt som å be om fløte i kaffen.
Skulle du i stedet gå for C6ens avantgardedesign, eller henge på deg imaget som tradisjonelt har hengt med Jaguar, er det ikke tvil om at du har gjort et bevisst valg. Du ramler ikke tilfeldigvis inn i butikken og kommer ut igjen med en C6. Dette er biler som nesten forplikter oppførselen din som eier.
Fransk overklasse
Du skal ikke kjøre langt med C6 før du forstår hva som har vært hovedfokus for designerne av denne bilen. Trolig er sportslighet like fremmed for ingeniørene og designerne av denne bilen som offside er for fotballhatere. Riktignok finnes det en sportsinnstilling for gearkassen, men spørsmålet er om ikke bruken av sport i denne sammenhengen er i grenseland for hva som rammes av forbrukerloven.
Skal du kjøre denne bilen andre steder enn på motorveien bør du imidlertid sørge for å slå girkassen over i sport – hvis ikke kommer du fort til å bli en utålmodig sjel. Bilen virker litt tyngre enn Jaguaren og det skyldes nok ikke bare de ekstra kiloene, men like mye chassiset. Det er nemlig bilens største problem. Det som skulle gjøre bilen ekstra komfortabel, har dessverre tippet over grensen.
Likevel skal det legges til at C6 er en bil som vokser på deg. Det er litt som å gå inn i fellesferien, du trenger rett og slett litt tid til å komme inn i rytmen. Mulig franskmenn ikke har det så travelt?
Tiden som går
Utviklingen i bilteknologi holder godt tempo om dagen. Det er en klar fordel for oss som kan nyte godt av det. Samtidig bidrar det til at biler fort føles gammeldags, selv luksusbiler som dette.
For den som har hatt gleden av å kjøre Citroëns nye C5 vil man straks legge merke til at interiør og utstyrtnivå for storebror C6 allerede har gått lit ut på dato. Bilen mangler utstyr som man ville forvente å finne i en bil som dette som blåtanntilkobling for telefon, ryggekamera, radarstyrt fartsholder og mulighet for å overstyre gearskiftene manuelt fra rattet. I det hele tatt er det mange betjeningsdetaljer som mangler akkurat der du sitter og skuer utover et dashbord som nærmest ser ut som et knappeorgel.
På plussiden skal man likevel nevne headupdisplay som viser hastighet og navigasjonsanvisninger i synsfeltet ditt i frontruten.
Bare trist?
Selvsagt er ikke livet i en C6 på noen måte trist. Gi fra deg sjåførlua og kryp inn i baksetet. Der kan du ved hjelp av en knapp på midtarmlenet kjøre frem passasjersetet foran og justere vinkelen på ditt eget sete. Dermed kan du flytte fokus fra forsøket med å holde følge med XFen foran og i stedet lytte til et fremragende stereoanlegg som ikke har noe problem med å fordøye den svært lave støyen utenfra, noe som ikke minst skyldes doble sideruter som isolerer svært godt. Citroën C6 har en smak av limousin – dette er en bil som gir god plass til fire voksne mennesker. En bil du gjerne kan ta med deg gode venner på en langtur – om så nedover i Europa.
Det er en bil for den som tør å velge annerledes. Som kan falle totalt for Citroëns svært særegne design og tør å la pulsen roe seg ned til C6-hastighet.
Hud og hår
La oss bare slå det fast med en gang. Jaguar XF kjører fletta av C6. I likhet med en annen av sine konkurrenter er dette en bil som er bygget etter følgende enkle prinsipp. Motor foran, trekk bak og en særdeles blid fyr i midten. Dette er en bil som du kler på deg – en sportsbil som samtidig fungerer glitrende som familiebil, selv om bagasjerommet ikke på noen måte befinner seg i familiebilklassen.
Til tross for at XF har tatt med seg en del av understrukturen fra forgjengeren S-Type oppleves den som svært moderne. Litt av de sportslige egenskapene har den ganske sikkert fått med seg fra XK som den deler hjuloppheng med. Styringen er førsteklasses, både når du tar den ut på landeveien, men også i byen. Korte overheng og god svingradius gjør at det neste føles som å ratte en småbil.
Du kan ikke kjøpe deg en XF uten at du får full pakke med hud både på dashbord, seter, dørsider og alle andre steder der det hører hjemme. Ekte treverk er imidlertid ekstra, men XF kler godt den mer sportslige dekorvarianten som vår var utstyrt med.
La showet begynne
Det er nærmest en liten opplevelse å starte opp XF. Kanskje litt i overkant, men absolutt imponerende. Når du setter deg inn i bilen ser du lyset begynne å pulsere ved startknappen. Et trykk på denne og gearvelgeren som er utformet som et rundt hjul kommer stigende opp. Samtidig vender alle friskluftsdysene på dashboardet rundt. I tillegg til at dette starter også motoren
Gearvelgeren er fancy, men også ganske funksjonell. Du vrir velgeren til det programmet du ønsker og så er det bare å kjøre. Ting føles eksklusivt. Selv om finishen ligger litt tilbake for premiumkonkurrenter som BMW, Mercedes og Audi er det på mange måter en annen type eksklusivitet. Betjening av det gedigne B&W-anlegget samt navigasjon, biloppsett og klimaanlegg styres med en særdeles lettbetjent touchskjerm midt på dashbordet.
Når det svinger
Når vi tar bilen ut på veien må vi bare se på andre konkurrenter enn C6. Sammenligner man med noen andre av konkurrentene som Audi A6 3.0 TDI, Mercedes E280 CDI og BMW 530d, har de alle mer dreiemoment enn Jaguaren – og bortsett fra Mercedesen også mer krefter. Den kompenserer imidlertid en god del for manglende kraft ved å distribuere de kreftene den har på en svært lineær måte. Samarbeidet med gearkassen fra ZF er upåklagelig og føles nesten trinnløs.
På norske svingete veier føles dermed den kontrollen du har over kreftene i XFen nesten like brutal som sine konkurrenter. Selv om en BMW sikkert hadde knust den om det var et race. Men det er det sjelden – derfor overrasker Jaguar på flere områder når det kommer til kjøreegenskapene.
Den første er at den er svært komfortabelt under 50 kilometer i timen. Den andre overraskelsen kommer når du går inn i svingen. Sammenlignet med en 5-serie ruller den litt mer når du ser det fra utsiden, men inne i bilen føles det helt strålende. Den stiv nok til at den aldri å går over til flytende selv om du presser godt på i langt høyere hastigheter.
Det hele toppes av en styrefølelse som er noe av det beste som finnes i denne klassen. XF er en bil som kjører sensasjonelt godt – en førers bil som tåler å sammenlignes med det meste.
Rått parti
Som bil er Jaguaren langt mer moderne og dynamisk enn Citroënen. Den gir deg rett og slett mer for pengene, både kjøreopplevelse, utstyr og kanskje status. Du skal ha litt baller for å velge en XF foran en 5-serie eller en A6, men for å velge C6 bør du nærmest være fryktløs. Eller rett og slett overstadig forelsket i linjene som Citroënen har å by på. For skal du smekke ut rundt 850.000 kroner på en av disse to er vårt råd relativt klart; Ja til rovdyr!