-
byMEDHUS AS:
Detailer / bilklargjører
-
byMEDHUS AS:
Bilselger
-
Formula Automobile Norge AS:
Sales Executive & Brand Specialist
-
Møller Bil Outlet Alnabru:
Salgssjef Bruktbil
-
Werksta Kristiansand:
Billakkerer
-
Volvo Car Fornebu:
Leder Servicemarked
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Fleet Manager
-
Mekonomen Company Bilverksted AS:
Avdelingsleder
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger TopUsed
-
Møller Bil Stavanger:
Takserer
-
RSA Import:
Salgs- og markeds-koordinator
-
Team Verksted AS:
Delelager/kundemottak
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger nye lastebiler på Østlandet
-
Møller Bil Skadesenter Ryen:
Bilskadereparatør
-
Werksta Kristiansand:
Teamleder Karosseri
-
Bilservice AS:
Bilmekanikere
-
Albjerk Bil Drammen AS:
Salgssjef
-
Mobile Kjeller AS:
Servicemarkedssjef
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Key Account Manager Customer Service
-
Bilia Norge AS:
Innkjøpsansvarlig
-
Robert Bosch AS:
Teknisk Support
-
Møller Bil Gjøvik:
Bilmekaniker
-
Toyota Østfold AS:
Salgskonsulent
-
RSA BIL Forus:
Bilselger Nye og Brukte biler
-
Bilia Norge AS:
Salgsdirektør Fleet
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Herøy Bil & Maskin AS:
Bilmekaniker
-
Bilforlaget AS:
Journalister/Reporter
Volvo C70
Volvo C70, med foldetak av stål i stedet for soft-topen som C70 av første generasjon var utstyrt med, er basert på samme plattform som S40/V50. Bilen er utviklet i samarbeid med Pininfarina og bygges i Uddevalla.
Vi har sagt mye pent om Volvos interiørdesign de senere årene, hvor de fleste modellene har det minimalistiske, lyse og luftige førermiljøet med den særpregede midtkonsollen. Det vi har fremført av negativ art, står ved lag også når vi snakker C70: De mange knappene på midtkonsollen er små, og med tilsvarende liten skrift, så du må gjøre deg kjent med tablået for å treffe riktig knapp i en fart. Her nytter det ikke med intuisjon.
Sittekomforten er heller ikke fullkommen, for selv om setene i seg selv er gode nok, er fothvileren for venstrefoten i smaleste laget samtidig som midtkonsollen gnager litt hvis du legger høyrebenet inntil for å få sidestøtte.
Når vi veksler mellom de to testbilene, legger vi raskt merke til forskjell i både vindstøy og trekk når vi kjører med taket nede, i Volvoens disfavør. Dette er tilfelle både når sidevinduene er oppe og nede. Når vi kjører i ekte-cabriomodus, altså med sidevinduene nede, er det også mer blafring og nykking i sikkerhetsbeltene.
C70 er forholdsvis stump, det oppstår mer markerte slag i hjulopphenget enn i BMW når vi passerer tverrskjøter og dårlig asfalt. Det tilsynelatende sportslige chassiset gir likevel ikke tilsvarende sportslige kjøreegenskaper, C70 er mer en cruiser.
Det er også mer skrangling enn i BMW når taket er nede, og vridningsstabiliteten er merkbart dårligere når taket forsvinner. Styringen er forholdsvis kontant, men ved manøvrering på små flater – for eksempel i Phus – merkes det godt at C70 har samme spesialitet som flere av Volvos andre modeller, nemlig dårlig svingradius.
Bortsett fra forskjellen i kjøreopplevelse, er det bagasjeplass og bakseteplass som i vesentlig grad skiller de to bilene, i Volvos favør. Mens baksetet i BMW i praksis er uten verdi som sitteplass, er det fullt mulig for voksne å sitte i baksetet i C70, men har man en smule krav til komfort er det behagelig bare over kortere strekninger. Målebåndet viser ikke den store ulikheten verken i lengde eller høyde, men setets utforming utgjør forskjellen i praksis.
Selv om taket er tredelt i begge bilene, er konstruksjonen ulik, og der finner vi mye av forklaringen på forskjellen i bagasjevolum. Mens BMW har lagt en forsterket ramme rundt bagasjerommet, har Volvo valgt å la rammen følge bakre del av taket. Dermed frigjøres mer plass til bagasje. I Volvoen er det også lettere å komme til bagasjen når taket er lagt ned.
FØRERMILJØ 9
Minimalistisk, lyst og luftig. Små knapper på midtkonsollen.
PLASS 6
Ikke overflod, men tross alt best bakseteplass og størst bagasjerom.
KOFMORT 6
Grei kjørekomfort, men stump på dårlig vei. Mer støy og vind med taket nede.
PÅ VEIEN 7
Kompetent hjuloppheng. Mindre stiv med taket nede. Dårlig svingradius.
MOTOR/FORBRUK 7
Gedigent dreiemoment, høyt forbruk.
SIKKERHET 10
Ikke NCAP-testet, men imponerende nivå. Har også kollisjonsgardiner.
PRIS 7
Høyest utgangspris, også høyt utstyrsnivå.
TOTALT 52
Poengene gjelder kun for denne testen og kan ikke overføres til andre tester
LES VIDERE:
- BMW 325 Ci
- Konklusjon
- Tekniske data