Caravelle
Caravelle

H100
H100

HiAce
HiAce

Vito
Vito

Voyager
Voyager

Fem kombinertbiler: For plassens skyld

Kombinertbilene er populære og har klare fordeler når det gjelder plass. Vi har sett på fire av de mest solgte kombinertbilene, Chrysler Grand Voyager, Toyota HiAce, VW Caravelle, Hyundai H100 samt nykommeren Mercedes Vito. Med flerbruksbiltesten friskt i minne har vi gjort en del sammenligninger.

Publisert

Først publisert i BIL 9 - 1996.

Plassen er kombinertbilenes styrke. De har som regel færre seter enn de såkalte flerbruksbilene, men i motsetning til flerbruksbilene er det bagasjeplass nok – langt mer enn i en stasjonsvogn. Men ønsker du minst like mange passasjerplasser som i flerbruks-bilene, samtidig som du beholder stor bagasjeplass, er minibuss løsningen, men den løsningen krever bussertifikat. De fleste kombinertbilene kan nemlig også leveres som buss med ulike innredninger, enten med alle setene vendt i kjøreretningen eller med to eller flere av de bakerste setene plassert på tvers.

For eksempel vil en VW Caravelle 10-seters minibuss ha cirka 600 liter bagasjerom til disposisjon når syv av setene er i bruk og de to tverrstilte setene bakerst er felt opp (ca én kubikkmeter bagasjeplass hvis det lastes helt til taket). Da er ikke det tomme åttende setet regnet med som bagasjeplass.

Enorm bagasjeplass
Kombinertbilene byr på et hav av plass sammenlignet med både vanlige stasjonsvogner og flerbruksbiler. Utformingen av deleveggen mellom kupé og bagasjerom varierer fra bil til bil. Det kan derfor være vanskelig å gjøre en rettferdig sammenligning av bagasjerommene. For eksempel kan to av bilene frakte med seg gjenstander som er lengre enn 195 cm langs gulvet (Caravelle og Vito), mens lastelengden kan være 40 cm kortere en halv meter over gulvet. Ingen av bilene har en lastelengde som er kortere en 164 cm i full bredde og høyde. Dette, sammen med bredden mellom hjulkassene, gir en pekepinn på hvor store gjenstander som kan fraktes på slett gulv.

Voyager er den laveste av de fem bilene, og dette gjenspeiler seg i lasteromshøyden som er 120 cm, eller mellom 12 og 20 cm lavere enn i de andre fire bilene.

De av leserne som vil gjøre en sammenligning med bagasjeplassen i flerbruksbilene, kan lese de fullstendige tabellene i testen i Bil nr 8. Kort fortalt viser disse tallene at bagasjerommets lengde varierer fra 64 til 33 cm når alle setene i flerbruksbilene er i bruk. Med bakerste seterad felt opp eller tatt ut, øker lengden med ca 80 cm.

Vektbegrensning
Når vi sammenligner kombinertbiler/minibusser med flerbruksbiler, er selve plassen bare én side av saken. Det er ofte vekten som begrenser hvor mye bagasje du kan ta med. VW Caravelle som minibuss har en nyttelast på ca 750 kg (avhengig av motoralternativ). Med sjåfør og seks passasjerer er det igjen hele 300 kg til bagasje for syv personer. Som det går fram av vår store test av flerbruksbiler i forrige utgave av Bil, har en av de populære flerbruksbilene, Ford Galaxy, en nyttelast på 560 kg. Det vil si at det her er mulig å ta med bare 110 kg bagasje når bilen er fylt opp med syv personer – og dessuten er bagasjeplassen svært begrenset.

Hvor går grensene mellom kombinertbiler, flerbruksbiler og minibusser? Forskjellen ligger ikke i bilens utseende, det er antall seter som er avgjørende, og det er avgiftsregler som ligger til grunn. En kombinertbil har fem, unntaksvis seks, seter. En minibuss basert på samme karosseriet har 10 eller 11 seter. Flerbruksbilene har fra seks til åtte seter. Chrysler Grand Voyager er den eneste av de fem i denne sammenligningen som ikke leveres som buss.

Prisforskjellen mellom kombinertbil og minibuss er ikke avskrekkende – eller for å si det på en annen måte: Flere av kombinertbilene koster det samme, eller mindre, i minibussversjon. For eksempel koster billigste utgave av Mercedes Vito 269.500 kroner (249.500 i Business-versjon) både som kombinert-bil og som minibuss. Caravelle-prisene begynner på 239.900 som kombinertbil og 229.500 som minibuss. HiAce koster fra 230.100 kroner både som kombinertbil og minibuss. Billigste versjon av Grand Voyager med fem seter koster 249.900 kroner, mens dyreste versjon (SE Lux med ABSbremser og 3.3 liters V6-motor) koster 299.000 kroner.

De 14 flerbruksbilene som var med testen i Bil nr 8 koster til sammenligning fra 249.900 kroner (Nissan Serena 1.6 LX) til 520.000 (Chrysler Grand Voyager SE 3.3).

Passasjerkomfort
På samme måte som i en flerbruksbil bør det telle mye i vurderingen hvordan passasjerene har det om bord, når det gjelder både plass og komfort. Blant kriteriene for å bedømme passasjerkomforten er inn- og utstigning, sittekomfort, stolinnstillinger, sikt, albuerom, plass til å bevege seg mellom setene samt om det finnes komfortutstyr som varme-/ventilasjonsdyser, leselampe, kopp- eller flaskeholder, brett/bord og oppbevaringsrom/lommer.

Det er stor forskjell på for- og baksete. For eksempel kommer Hyundai H100 dårligst ut på forsetekomfort, men best ut på baksetekomfort – og for Mercedes Vitos del er det akkurat omvendt! Ved å legge de syv ovennevnte kriterier til grunn, kom vi fram til denne rangeringen av passasjerkomforten. Forsete: Vito er best, med Caravelle, Voyager og HiAce like bak. H100 scoret dårlig på stolkomfort, albuerom og at motorens plassering hindrer bevegelse mellom setene (for eksempel hvis passasjeren i forsetet skal ta hånd om et barn i baksetet). Baksete: Her vant H100, blant annet på grunn av god plass og lett inn- og utstigning. Hakk i hæl kom Voyager med Caravelle, HiAce og Vito på de neste plassene.

Trangt i baksetet
Generelt for alle kombinertbilene i denne sammenligningen gjelder at det er for trangt for tre voksne i baksetet, akkurat som det var i flerbruksbilene. Avhengig av benlengden vil tre voksne føle mer eller mindre ubehag ved å sitte i baksetet. I fire av bilene kan riktignok passasjeren i midten strekke bena fremover (ikke i Hyundai H100), men vedkommende har det til gjengjeld svært trangt om skuldrene. Vi har bedømt plassen ut fra voksne passasjerer.

Vi målte den horisontale avstanden mellom forseteryggens bakside og bakseteryggens forside, med minimum når forsetet sto i bakerste stilling. Best plass i baksetet er det i Hyundai H100. Baksetene er trukket lengre tilbake enn i de andre bilene, men på grunn av en høy kant i hele bilens bredde kan likevel ikke passasjerene strekke ut bena mer. Denne løsningen er også grunnen til at vi ikke har oppgitt minimums- og maksimumsavstand mellom setene i denne bilen, det er rett og slett uinteressant fordi det er tilnærmet ubegrenset plass til bena i knehøyde.

Dårligst plass til bena er det i baksetet på Mercedes Vito. Toyota HiAce byr heller ikke på god sittekomfort i baksetet. Her står seteryggen så loddrett at passasjerene føler det ubehagelig på lengre turer. Både VW Caravelle og Chrysler Voyager byr på bakseteplass som er tilfredsstillende, så sant passasjerene ikke er alt for langbente eller bredskuldrete. Alle bilene har hodestøtter på alle tre bakseteplassene.

Støy
Støymålingene viser at bilene med bensinmotor har et merkbart lavere støynivå enn bilene med dieselmotor. Men det er ett unntak, HiAce med dieselmotor har meget god støydemping også ved tomgangskjøring spesielt ved 50 km/t. Ikke overraskende er Voyager den mest stillegående i denne kvintetten, tett fulgt av Caravelle med VR6-motoren. H100 og Vito har ikke bare det høyeste støynivået målt i desibel, de har også det hardeste lydbildet.

LES VIDERE:
- Priser og tekniske data

Powered by Labrador CMS