Kia Cee'd 1.6 CRDI








Publisert Sist oppdatert

Kia Cee'd

Innledning

Kia Cee’d er en koreaner som egentlig har lite med Korea å gjøre. Den er utviklet i Europa for europeere, og bygges i Europa. Både bilens design og mål/vekt gir oss grunn til å mistenke at Toyota Corolla/Auris har vært et forbilde, men Kia hevder at det ikke er tilfelle.

Uansett, kvalitetsfølelse og utstyrsnivå viser at Kia mener alvor med Cee’d, det vi har sett av den nye bilen så langt bekrefter at denne modellen har fjernet seg milevidt fra tradisjonelle oppfatninger av koreanske biler som et mindreverdig produkt.

La det derfor være sagt med en gang – Cee’d er testens positive overraskelse. Den viser oss et tiltalende førermiljø med oversiktlige og lettleste instrumenter, bortsett fra radioens display som er meget vanskelig å lese.

Venstrefoten finner en eksemplarisk fothviler, mens høyrebenet ikke får fullt så god sidestøtte mot midtkonsollen. Sidestøtten i forsetene kunne vært bedre, i det hele tatt er setene blant de punktene som gir minus i testprotokollen. Førerplassen ellers er lys og trivelig, og det finnes mange smårom til å legge fra seg ting i.

Motoren er kvikk og meget villig, og den har ingen ting å skamme seg over i dette selskapet, verken når det gjelder akselerasjon eller bunndrag. Støybildet virker å være noe skarpere enn i Auris og Qashqai, men desibelmåleren viser at selve støynivået er identisk med Auris, marginalt høyere enn i Qashqai.

Cee’d er retningsstabil både under vanlig landeveiskjøring og ved panikkbremsing. Den har noe stivere hjuloppheng enn alle de tre andre testbilene. At den fremstår som mer ”sportslig gjør at den på den ene siden føles noe mindre komfortabel når tverrskjøter og skarpe ujevnheter passeres. På den annen side står den godt i mot krenging ved frisk kurve-kjøring, den ligger godt på veien, og alt i alt viser Cee’d seg fra en overraskende positiv side når det gjelder kjøreegenskaper.

Plassforholdene både i kupeén og bagasjerommet er nærmest identiske med hva vi finner i Auris. Når bakseteryggen (delt 40/60) legges ned, får vi et helt flatt lastegulv.

To ting er verdt å nevne som Cee’d er alene om blant testbilene: Den har elektriske vindusheiser med automatikk (et trykk på knappen er nok) på alle fire plasser. Vel så viktig er det at den leveres med 5 års garanti, noe som bare Mitsubishi tidligere har vært kjent for, men Kia strekker seg enda lenger, for de gir hele 7 års garanti på motor og drivverk. I den grad det har vært reist tvil om Kias langtidskvalitet, gjør i hvert fall importøren sitt for å rydde den tvilen av veien.

FØRERMILJØ 6
Oversiktlig og funksjonelt, men minus for radioens display. Setene er ikke best i test.
PLASS 7
Bagasjeplass på det jevne. Akseptabel benplass og takhøyde bak.
KOMFORT 6
Fast fjæring, noe slag på dårlig underlag. Noe skarpere støybilde.
KJØRING 8
Tillitvekkende ved aktiv kjøring på svingete vei. Akseptabel styrefølelse.
MOTOR/FORBRUK 9
Kvikk og villig motor. Gunstig forbruk.
SIKKERHET 9
Ikke testet, men regn med fem NCAP-stjerner. Gode bremser.
PRIS 96
Desidert lavest pris av testbilene, selv med EXE-utstyr.

Poengene gjelder kun for denne testen og kan ikke overføres til andre tester.

LES VIDERE:
- Nissan Qashqai
- Toyota Auris
- Volkswagen Golf
- Konklusjon
- Tekniske data

Powered by Labrador CMS