-
Møller Bil Outlet Alnabru:
Salgssjef Bruktbil
-
Werksta Kristiansand:
Billakkerer
-
Volvo Car Fornebu:
Leder Servicemarked
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Fleet Manager
-
Mekonomen Company Bilverksted AS:
Avdelingsleder
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger TopUsed
-
Møller Bil Stavanger:
Takserer
-
RSA Import:
Salgs- og markeds-koordinator
-
Team Verksted AS:
Delelager/kundemottak
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger nye lastebiler på Østlandet
-
Møller Bil Skadesenter Ryen:
Bilskadereparatør
-
Werksta Kristiansand:
Teamleder Karosseri
-
Bilservice AS:
Bilmekanikere
-
Albjerk Bil Drammen AS:
Salgssjef
-
Mobile Kjeller AS:
Servicemarkedssjef
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Key Account Manager Customer Service
-
Bilia Norge AS:
Innkjøpsansvarlig
-
Robert Bosch AS:
Teknisk Support
-
RN Nordic:
Head of Sales
-
Møller Bil Gjøvik:
Bilmekaniker
-
Toyota Østfold AS:
Salgskonsulent
-
RSA BIL Forus:
Bilselger Nye og Brukte biler
-
Bilia Norge AS:
Salgsdirektør Fleet
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Herøy Bil & Maskin AS:
Bilmekaniker
-
Bilforlaget AS:
Journalister/Reporter
Kia Cee'd
Sikkerhet og pris sørger for toppscore for Kia Ceed, mens den ligger mer på det jevne i de andre disiplinene.
Kia Ceed. Kombiutgaven av Kia Ceed ble tatt godt imot da vi testet den i Bil nummer 5 tidligere i år. En stasjonsvognutgave av den samme bilen kan kanskje være det som skal til for at den gode mottakelsen skal omsettes i solgte biler.
Det er først og fremst dette noe udefinerbare begrepet "opplevd kvalitet" som spretter inn i hodet når man setter seg inn i Kia Ceed. Sammenføyninger, materialet, knapper og alt annet virker rett og slett meget bra.
Vi fortsetter med andre ord å la oss overraske og glede over hvordan Kia har tatt koreansk bilproduksjon ett hakk lenger. Inne i kupeen finner man seg godt til rette. Instrumentene er lette å lese, bortsett fra displayet på radioen, som er noe av det minste vi har sett.
Bilen i testen var også utstyrt med navigasjon i denne radioen, og også denne var svært vanskelig å lese på grunn av størrelsen, men fungerte bra når man først hadde fått gitt beskjed om hvor man skulle.
Setene er faste og gode, men har for dårlig sidestøtte. De er også kortere enn setene i de øvrige bilene i testen. Dette bidrar til at når man kjører bilen så sportslig som den inviterer til, sitter man igjen med
en følelse av at man sitter oppe på bilen. Førermiljøet er trivelig og ergonomien er god for betjening av hendler og knapper.
Utvendig har Kia tatt i bruk et virkemiddel vi kjenner fra Peugeot, med en tydelig Z-formet C-stolpe. Designet bidrar til at innlastingen i bagasjerommet er best i test. Bakluka går et godt stykke inn på taket, noe som gir enkel innlasting og et inntrykk av god plass. Designet for øvrig følger stilen på femdørsvarianten, og står ikke noe tilbake for andre biler i denne klassen.
Sikkerhetsmessig byr Kia på det man forventer, med seks kollisjonsputer, ESP, Isofix og aktive hodestøtter. Kombiversjonen av Ceed er den første koreanske bilen som har fått fem stjerner i EuroNCAP, og det viser at Kia har forstått hvor viktig dette er om man skal lykkes i Europa.
Motoren oppleves som villig når den kjøres innenfor riktig turtallsområde – men virker litt mer ukomfortabel når man beveger seg i grenseland enn hva motorene i de øvrige bilene gjør. Trolig handler dette først og fremst om vane for sjåføren. Lydbildet er behagelig, og målingene viser at Kiaen ligger ganske godt an i forhold til de øvrige bilene i testen.
Bilen er ganske sportslig satt opp og er retningsstabil både under landeveiskjøring og ved en panikkbrems. Oppsettet for bilen gjør at den liker svingete veier, samtidig som du noe bedre enn hos de øvrige kjenner kanter og andre ujevnheter i veien. Kjøreegenskapene er helt klart en av tingene som gjør at Ceed bør kunne bli en populær bil, også for de som ikke har Kia øverst på ønskelisten.
Plassen er omtrent som for Octavia og Golf. Når bakseteryggen legges ned får man et flatt gulv som gir gedigen lastekapasitet.
FØRERMILJØ 6
Liten skrift i display på radio, god kvalitetsfølelse.
PLASS 8
God innlasting, bra plass i baksete.
KOMFORT 8
Dårligst seter, men fin kjørekomfort.
KJØRING 7
Kjører på det jevne, ingen overraskelser.
MOTOR/FORBRUK 7
Lavt forbruk, men den minst fleksible.
SIKKERHET 10
Første koreaner med fem stjerner i NCAP-testen.
PRIS/UTSTYR 10
Utrolig mye bil for pengene.
SUM 56
Poengene gjelder kun for denne testen og kan ikke overføres til andre tester.
LES VIDERE:
- Peugeot 307- Skoda Octavia- Volkswagen Golf- Konklusjon
- Tekniske data