Kia Cerato 1.6 EX

Publisert Sist oppdatert

Cerato
Cerato

Innledning

Kia Cerato leveres som både firedørs sedan og femdørs kombikupé, men sedan er ikke hyllevare i Norge. Vår femdørsutgave har en rommelig og luftig kupè, hvor både benplassen i baksetet og kupèbredden foran og bak er på topp, men marginene til de andre konkurrentene er ikke store. Takhøyden i baksetet er også blant de beste, takket være bilens form. Bagasjevolumet er ikke imponerende, det er spesielt bredden og høyden opp til hattehylla som er dårligere enn hos de tre konkurrentene.

Førermiljøet, spesielt dashbordet, har et preg av hardplast. Oversikten er god, og instrumentklokkene er store og lettleste. På grunn av midtkonsollens utforming får høyrebenet lite sidestøtte. Førersetet kunne hatt bedre sidestøtte i ryggen, og det hjelper lite på den mangelfulle lårstøtten at setet har en viss reguleringsmonn i høyden. I det hele tatt kunne sittekomforten vært bedre, blant annet begrenses muligheten for å finne en optimal sittestillingen av at rattet ikke kan reguleres i lengderetningen.

Motoren er kvikk, men noe støyende. Den henger greit med konkurrentene her, selv om den krever noe mer jobbing med gearspaken for å holde turtallet på et optimalt nivå – og gearskiftet er ikke det mest presise og elegante. Det beundringsverdige akselerasjonstallet må ses i lys av at Cerato er den letteste ekvipasjen i feltet, 55 kg lettere enn Octavia. Også nyttelasten er den laveste av de fire, tillatt totalvekt ligger hele 127 kg lavere enn i Octavia.

Kjøreegenskapene preges noe av at styringen ikke er den mest presise, noe som ikke blir bedre av dekkvalget. Styringen hadde nok vært mer stabil og presis med Hakkapeliittas nye piggfrie dekk RSi, ikke fjorårsmodellen Q som er kjent for å være i mykeste laget. Alt i alt jobber imidlertid hjulopphenget effektivt og behagelig. På krevende vinterføre viser Cerato akseptable og forutsigbare kjøreegenskaper.

Utstyrsnivået når ikke helt opp til de tre andre konkurrentene, blant annet står ikke ESP på programmet, kun antispinn. Cerato er den eneste av de fire som ikke har lyktespylere som standardutstyr, det koster 2420 kroner ekstra. Heller ikke radio-/CDspiller er inkludert i prisen, kun høyttalere.

Cerato vil dekke transportbehovet på en akseptabel måte for mange av kundene som legger stor vekt på pris, men i selskap med denne testens tre andre deltakere virker bilen spinklere og billigere. Bilen gir mye plass for pengene, men vi synes ikke at prisen er lav nok til å oppveie manglene når det gjelder utstyr og komfort. Ta også med i bildet at Kia har usikker annenhåndsverdi.

FØRERMILJØ = 6
Oversiktlig, rommelig og lys, men sittekomforten er mangelfull.
PLASS = 7
Akseptabel plass for fire personer, men beskjeden plass til bagasje.
KOMFORT = 5
Brukbar fjæringskomfort. Sittekomforten og støybildet trekker ned.
KJØREEGENSKAPER = 7
Forutsigbar på krevende vinterføre. Noe upresis styring, ditto gearskift.
YTELSER OG FORBRUK = 8
Arbeidsvillig motor som krever turtall. Den letteste bilen gir gunstig forbruk.
SIKKERHET = 7
Ikke NCAP-testet, lillebror Picanto kom dårlig ut i fersk test. Mangler ESP og lyktespylere.
PRIS OG UTSTYR = 6
Prisen er gunstig, men utstyrslisten mangler likevel vesentlige punkter for å kunne forsvare den.

Poengene er kun ment for bruk i denne testen og kan ikke overføres til andre tester.

LES VIDERE:
-
Seat Altea- Skoda Octavia
- Volvo S40
- Konklusjon
- Priser og tekniske data

Powered by Labrador CMS