-
Møller Bil Outlet Alnabru:
Salgssjef Bruktbil
-
Werksta Kristiansand:
Billakkerer
-
Volvo Car Fornebu:
Leder Servicemarked
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Fleet Manager
-
Mekonomen Company Bilverksted AS:
Avdelingsleder
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger TopUsed
-
Møller Bil Stavanger:
Takserer
-
RSA Import:
Salgs- og markeds-koordinator
-
Team Verksted AS:
Delelager/kundemottak
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger nye lastebiler på Østlandet
-
Møller Bil Skadesenter Ryen:
Bilskadereparatør
-
Werksta Kristiansand:
Teamleder Karosseri
-
Bilservice AS:
Bilmekanikere
-
Albjerk Bil Drammen AS:
Salgssjef
-
Mobile Kjeller AS:
Servicemarkedssjef
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Key Account Manager Customer Service
-
Bilia Norge AS:
Innkjøpsansvarlig
-
Møller Bil Oslo Vest:
Salgs- og Markedssjef Audi
-
Robert Bosch AS:
Teknisk Support
-
RN Nordic:
Head of Sales
-
Møller Bil Gjøvik:
Bilmekaniker
-
Toyota Østfold AS:
Salgskonsulent
-
RSA BIL Forus:
Bilselger Nye og Brukte biler
-
Bilia Norge AS:
Salgsdirektør Fleet
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Herøy Bil & Maskin AS:
Bilmekaniker
-
Bilforlaget AS:
Journalister/Reporter
Et hav imellom
Det er et hav mellom Land Rover Discovery Sport og Jeep Cherokee
Først publisert i Bil 5-2015.
En stor (og for noen; veldig viktig) forskjell på Jeepen og Land Roveren melder seg ganske tidlig. Jeg har kjørt Jeepen noen dager allerede før vi la ut på testturen, og jeg merket at jeg fikk en tendens til å skru opp volumet hver gang en låt med litt tyngde spilles på musikkanlegget. Green Day, Kanye West, Mars Volta eller Linkin Park – alle disse ble spilt på langt høyere volum enn jeg ellers pleier.
Og Jeepen klarer det. Jeg tror aldri jeg har opplevd et bilanlegg som både maskerer de tekniske kvalitetsbegrensningene som ligger i Bluetooth-streaming av Spotify-musikk så godt, og som samtidig spiller så klart og høyt.
Og det helt uten at anlegget har et fancy-pantsy hi-fi-merkenavn på høyttalerne, som liksom skal indikere at her er det «tatt ekstra hensyn til akustikken og klangen i bilens interiør, og bla-bla-bla».
Her spilles det høyt, det spilles klart og det bare funker. Jeg digger det.
Touch me
Jeg legger merke til at Land Roveren vi har med oss ikke har det Meridian-merkede anlegget som er å finne blant ekstrautstyret. Jeg vet ikke akkurat hvor godt det Meridian-anlegget spiller, men det må uansett være bedre enn standardoppsettet. For det skuffer.
En ting er de litt heftigere musikkartene jeg har plukket ut til min «Bil»-spilleliste, men selv på roligere, mer melodiøse låter (type Elton John, David Bowie, Mark Knopfler og Jake Bugg) sliter Land Roveren med å holde hodet over vannet*.
Det er veldig synd, nå som Land Rover endelig har fått et infotainmentsystem som både ser ut og oppleves som moderne. Det er også veldig synd at de har valgt å beholde berøringsskjerm, og ikke en sentral styreenhet slik BMW og andre gjør, men menystruktur, grafikk og funksjoner er veldig bra. Til og med bedre enn Volkswagens berøringsskjermer.
Men se litt på de artistene jeg nevner som eksempler. Er det noen fellestrekk? Noen vil kanskje lure på hva Kanye West gjør i en ellers så solid bunke artister, men han har faktisk én fet låt. Men de virkelig observante vil kanskje allerede ha lagt merke til at artistene til Jeepen alle er amerikanske, mens Land Rover-musikken er britisk.
Det er selvsagt ikke tilfeldig.
For om disse to bilene matcher hverandre ganske godt i spesifikasjon og størrelse, er det veldig tydelig at de kommer fra to helt forskjellige land.
Easter eggs
Jeep Cherokee er utvilsomt mer frempå enn Land Roveren. Den tør vise seg frem, den vil vise seg frem. Den slenger «howareyou?», «have a niceday!» og «good to seeyou, man!» om seg med et svært smil. Alt den gjør oser selvtillit. Innvendig og utvendig er den smakfullt «chunky», med store dørhåndtak, en svær infoskjerm (som også er fin i bruk) og en diger girspak.
OBS!
Prisene i testen var gyldige da bladet ble produsert. Du finner alltid oppdaterte priser i vår nybildatabase.
LES VIDERE:
- Del 2
- Konklusjon