-
Møller Bil Outlet Alnabru:
Salgssjef Bruktbil
-
Werksta Kristiansand:
Billakkerer
-
Volvo Car Fornebu:
Leder Servicemarked
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Fleet Manager
-
Mekonomen Company Bilverksted AS:
Avdelingsleder
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger TopUsed
-
Møller Bil Stavanger:
Takserer
-
RSA Import:
Salgs- og markeds-koordinator
-
Team Verksted AS:
Delelager/kundemottak
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger nye lastebiler på Østlandet
-
Møller Bil Skadesenter Ryen:
Bilskadereparatør
-
Werksta Kristiansand:
Teamleder Karosseri
-
Bilservice AS:
Bilmekanikere
-
Albjerk Bil Drammen AS:
Salgssjef
-
Mobile Kjeller AS:
Servicemarkedssjef
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Key Account Manager Customer Service
-
Bilia Norge AS:
Innkjøpsansvarlig
-
Robert Bosch AS:
Teknisk Support
-
RN Nordic:
Head of Sales
-
Møller Bil Gjøvik:
Bilmekaniker
-
Toyota Østfold AS:
Salgskonsulent
-
RSA BIL Forus:
Bilselger Nye og Brukte biler
-
Bilia Norge AS:
Salgsdirektør Fleet
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Herøy Bil & Maskin AS:
Bilmekaniker
-
Bilforlaget AS:
Journalister/Reporter
Stasvogner
Motor eller utstyr? Det ble den store forskjellen i duellen mellom Jaguar XF Sportbrake og Mercedes-Benz CLS Shooting Brake.
Først publisert i Bil 3-2015.
Det er mandag ettermiddag. En grå, tung morgen over det sentrale østland, som plutselig blir mye lysere, i hvert fall til sinns, når en rød lekkerbisken ruller ut av garasjen: En Jaguar XF Sportbrake.
Redaktøren og meg selv legger ut på tur, og har plukket opp en Mercedes CLS 220 Shooting Brake på veien. Redaktøren i Mercedesen, jeg følger etter i Jaguaren.
Vi suser gjennom Oslo og ut mot vest, på jakt etter noen fine landeveier å legge bak oss. Vollen i Asker kjører vi gjennom rett etter dagens skoleslutt, for det er en stor ungdomsgjeng som vandrer ned bakken ved avkjøringen til brygga.
Bakerst i gjengen tre gutter på 14-15 år, som ser litt etter Mercedesen. Men den blir fort glemt i det en av dem oppdager Jaguaren. Selv gjennom Jaguarens solide lydisolering hører jeg den ene tydelig proklamere «den er kul’a!» – før nestemann skråsikkert konstaterer at «det er en Jaguar!».
Den tunge, triste gråmorran blir plutselig enda litt lysere. Ikke minst til sinns.
Usynlig Jaguar?
Det er tirsdag formiddag. Nå regner det, men vi er godt isolert fra alle ytre påvirkninger i de to bilene.
Etter å ha kjørt noen mil, er det tid for bilbytte oss i mellom.
Jeg kliver ut av Mercedes-stolen, og hører plutselig en kvinnestemme bak meg. «Den var flott». Hun og ektemannen er helt enig – de liker Mercedesen. Så godt at de gjerne vil bytte med sin egen bil; en E-klasse jeg kjapt anslår til å være ca. 2010-modell. Omtrent like kjapt anslår jeg at ekteparet er rundt 65 år gammel, før jeg stemmer i. Flott bil.
Men Jaguaren, da? «Oj, den så vi ikke» …
På en måte er de to opplevelsene kanskje litt treffende for hvilke biler akkurat disse to er; én komfortdoning og en morodoning.
Motordifferanse
Mercedesen vi kjører er en CLS 220 diesel. Bilen har nylig fått en facelift, og fått ny girkasse. Ni trinn, til og med – ett mer enn i Jaguaren. Men den trenger den hjelpen den kan få, for 170 hestekrefter er ikke akkurat overflod i en så stor bil. 0-100-tallene ser kanskje imponerende ut, men ved mellomakselerasjon merkes det fort at det mangler noen hester.
I en E-klasse kan det kanskje for-svares. Det er jo melk-og-brød-bilen til Mercedes i den store familiebilklassen. Men CLS er stilikonet. Bilen som «startet en ny klasse»; coupedanene. Coupé-sedanene. Riktignok er dette Shooting Brake-utgaven – eller stasjonsvognutgaven, om du vil – men like fullt baserer denne bilen seg på utseende og kraft. Men sistnevnte er det ikke mye av.
Jaguaren har derimot litt mer å stille opp med. XF Sportbrake er kanskje litt mer tradisjonell i sin stasjonsvognutforming, men har også et utseende og renomme å leve opp til. Det klarer denne.
En 3-liters V6-diesel, med generøse 275 hestekrefter og 600 Newtonmeter flytter engelsk bil fortere enn du kan si «tea and scones». Men det har sin pris selvsagt. Som de står foran oss en regnvåt tirsdag koster nemlig Jaguaren ganske nøyaktig 200.000 kroner mer enn Mercedesen.
Morsomt nok er det også prisdifferansen mellom 275-hesteren og en litt mer moderat 200-hester. Den hadde matchet en CLS 220 bedre på alle måter, men var ikke tilgjengelig for test denne gang, så vi skal prøve å se litt forbi motordifferansen.
Parademarsj
Uansett motor blir det veldig tidlig klart at Jaguaren har et herlig chassis. Adaptive dempere er på plass, og den sitter som et skudd på landeveiene. Det kan ikke være tvil om at Jaguar-ingeniørene og testførerne har kjørt mye på britiske B-veier før de godkjente dette chassiset.
De britiske B-veiene er langt mindre forutsigbar enn norske landeveier. For mens norske veier er jevnt over svak, er de britiske enten helt fantastisk elendig – eller krem-nydelig å kjøre på. Det har gitt utslag i presise kjøreegenskaper.
Det skarpe chassiset og den gode styringen har heller ikke gått utover komfortegenskapene. Langturer og motorveietapper svelges enkelt – gjerne med god musikk fra Meridian-anlegget, som spiller bra.
OBS: Denne saken ble først publisert i Bil 3-2015, og prisene på testbilene kan ha endret seg siden bladet gikk i trykken. For oppdaterte priser, sjekk BilNorges nybilpriser.
LES VIDERE:
- Del 2
- Testdata