Mini Cooper D







Publisert Sist oppdatert

Mini Cooper D

Innledning

Mini Cooper D, med fersk ansiktsløfting i fjor, har fått et langt mer synlig løft i interiøret enn i eksteriøret. Om du har en time ledig, får du ikke ett kjedelig minutt hvis du sitter i det meget behagelige førersetet og bare nyter detaljene med øyne og fingre – brytere og hendler, materialvalg, utforming og finish som gir et påkostet inntrykk.

For ikke å snakke om ”verdens største speedometer”, midtplassert og meget dominerende. På tross av størrelsen er det ikke så lett å lese, fordi blikket må flyttes ned og til høyre. Derfor finnes det en knapp som sørger for at du også får informasjon om hastigheten opp i digital form på turtellerklokka foran deg, hvis du ønsker.

Interiøret er altså fantastisk å se på, men det krever tilvenning fordi det er så forskjellig fra ”vanlige biler – og design har gått foran funksjon, så i praktisk bruk er flere av instrumentene og bryterne rotete plassert.

Til tross for kort utvendig lengde, stjeler hjulhuset lite av benplassen foran. Venstrefoten finner derfor en fullverdig fothviler. Den gamle Mini-tesen ”et hjul i hvert hjørne gjelder fortsatt. Plassen i baksetet er mildt sagt begrenset, det samme gjelder bagasjerommet, så sånn sett gjør baksetet best nytte som bagasjeplass.

Motoren er den samme i begge testbilene, 1,6-liter turbodiesel som er utviklet av Ford og PSAgruppen i fellesskap. Mini Cooper har et utpreget sportslig oppsett, og vår testbil (med 17-tommers hjul) ligger helt på grensen til plagsom sporing på piggslitt asfalt. Det er likevel ingen tvil, bilen er virkelig morsom å kjøre!

Den har et fantastisk veigrep og kontant styring i retning av gokart-følelse — men dette har gått på bekostning av komforten. Et pluss i margen skriver vi dessuten for at bilen har meget gode bremser. Jeg kan i farten bare minnes at Porsche 911 har vist kortere bremselengde enn de 23,4 meter som Mini trengte.

I tillegg til den manglende fjæringskomforten, er det støynivået som trekker ned helhetsinntrykket når det gjelder komfort. Mens det i Volvo C30 er hjulstøyen som er mest fremtredende, er motorstøyen mer dominerende i Mini. Når Mini har et støynivå som ligger mellom 3 og 5 desibel høyere enn C30, er det ikke bare hørbar forskjell, det må kalles
klasseforskjell.

Utstyrspakken Chilli koster 25.700 kroner og inneholder blant annet sportsseter, kjørecomputer, sportsratt i skinn og hekkspoiler. Vår testbil er også utstyrt med regnsensor, xenonlys og klimaautomatikk. En fin detalj, som vi ellers bare er vant til å finne på dyrere biler, er Hill Holder, en funksjon hvor bilen holdes et par sekunder etter at bremsepedalen slippes ved bakkestart.

FØRERMILJØ 9
Tøff og sprek design, modig. Minus for funksjonalitet.
PLASS 3
Beskjeden plass er et understatement. Førerplassen er grei.
KOMFORT 4
Mangler mye på fjæringskomfort på ujevn vei. Skarpt støybilde.
KJØRING 9
Kjørebil de luxe. Fin styrefølelse.
MOTOR/FORBRUK 10
Lett bil gir kvikkest motor og lavest forbruk.
SIKKERHET 9
5 NCAP-stjerner i fersk test, bra også i barn- og fotgjengertesten.
PRIS 7
Gunstig basispris, full pakke drar opp prisen.
TOTALT 51

Poengene gjelder kun for denne testen og kan ikke overføres til andre tester.

LES VIDERE:
- Volvo C30
- Konklusjon
- Tekniske data

Powered by Labrador CMS