Toyota Corolla 1.4 Sol

Publisert Sist oppdatert

Corolla
Corolla

Innledning

Som bestselger i kompaktklassen blir Corolla en naturlig motstander til Stilo. Med røffere design og mer volumiøs linjeføring er den nye Corollaen nesten for europeer å regne, og hadde det ikke vært for merket i grillen hadde det vært vanskelig å plassere den i Toyotastallen. Også denne gangen er det en 1,4-liter vi kjører mot konkurrentenes 1,6-litere.

– Dette er modellen som ligger nærmest konkurrentenes 1,6-litere, hevder de hos importøren. Ser vi på effekttallene er ikke det en urimelig sammenligning. Corollas 1,4-liter yter 97 hk, Stilos 1,6-liter er god for 103 hk,mens Focus og 307 gir henholdsvis 100 og 109 hk. Når det gjelder dreiemoment, som jo er mest avgjørende for motorens kjørbarhet, er forskjellen derimot større. Her gir Corollas 1,4-liter 130 Nm ved 4400 o/min, mens konkurrentenes 1,6-litere gir mellom 145 og 147 Nm ved 4000 o/min, en forskjell på drøyt 11 prosent. For å få et bilde av hvordan Corollas 1,6-liter hevder seg i sammenhengen, den har 110 hk og 150 Nm, har vi kjørt akselerasjonsmålinger på en Corolla 1,6 stasjonsvogn også. Den er riktignok litt lettere enn kombikupeen, men likevel sammenlignbar. 11,5 sekunder fra 70 til 100 km/t i femtegear sladrer om at 1,6-literen er betydelig sterkere enn 1,4-literen, noe som du merker godt når du får litt last i bilen.

Corolla 1.4 er nemlig ingen sinke, og ved normal kjøring var det få av våre testere som kommenterte Toyotaens mindre motor. Ikke før du begynte å presse den og fikk bagasje i bilen ble momentmankoen merkbar. 1,4-literen er nemlig kvikk og arbeidsvillig, og Toyotas femtrinns gearkasse er presis og lettsjaltet, samtidig som motoren går sivilisert også når den jages på litt høye turtall.Likevel er nok de 12.000 kronene som 1,6-literen koster ekstra vel anvendte penger hvis du kjører mye med lastet bil.

I vår test i forrige utgave av Bil kommenterte vi Corollas førermiljø, og var kritiske til at den ikke har tilstrekkelig reguleringsmuligheter av rattet. Det kommer en løsning på dette problemet, men når kan ikke importøren si noe om enda. Inntil den kommer må vi leve med en ugunstig kjørestilling. Den store avstanden fram til rattet er det viktigste ankepunktet når det gjelder kjørestillingen, men vi skulle også gjerne hatt litt lengre avstand til fram til venstrefotens fothviler. Nå er det kortere til fothvileren enn til gasspedalen og det er lett å bli sittende skjevt. Sittekomforten som sådan er det ikke noe å utsette på. Setene gir god støtte og har passe hard stopp,og høyderegulering av førersetet er standard.

Corolla har et innbydende og praktisk førermiljø, og selv om utstyrsnivået er nøkternt i forhold til Stilo har den det du trenger, inkludert integrert radio, automatisk klimaanlegg og kjørekomputer. Førerplassen er ryddig,og har tilstrekkelig smårom, blant annet et stort rom mellom setene. Lokket på dette rommet fungerer som midtarmlene og for enkelte er det i veien under gearskift.

Corolla har meget god benplass til baksetepassasjerene, og kupébredden bak er på nivå med de tre testkonkurrentene. Foran er derimot Corollas kupé smal, og hele 8,5 cm smalere enn 307 og 8 cm smalere enn Stilo. Det merkes, kanskje ikke først og fremst fysisk, men Corolla føles mindre og trangere.

Av de fire testbilene har Corolla det minste bagasjerommet,og det spørs om de ikke kunne ofret litt benplass i baksetet til fordel for litt større bagasjeromvolum. Baksetet er delt og du vipper frem sitteputen før du legger ned bakseteryggen. På den måten får du flatt bagasjeromgulv. Reservehjulet, i full størrelse, ligger under bagasjeromgulvet, og her er det også plass til varseltrekanten. Bakluken har to innvendige håndtak og lukelåsen styres av sentrallåsesystemet.

I likhet med Stilo har også Corolla fått en enklere torsjonbakaksel enn forgjengeren, og selv om den fungerer godt på jevn og god vei, er vi ikke helt fornøyd med kjøreegenskapene på dårlig vei. Stabiliteten i svinger med humper er ikke god, og her er den i selskap med Stilo og 307, og merkbart dårligere enn en så kompentent bil som Focus. Fjæringskomforten kan med fordel bli bedre, og Corolla blir vel ristete når underlaget blir humpete. Selv ikke med fire voksne i bilen "mykner" den.

Den faste fjæringen og dempingen betaler seg derimot i form av gode og sikre kjøreegenskaper på slett asfalt, og de store ujevnhetene takler den også trygt. Selv om 1,4-literen ikke er noen kruttønne oppleves Corolla 1.4 som morsom ved aktiv kjøring på svingete veier. Den krenger lite, har en godt balansert styring og gir god kontakt med veien. Med 1,6-literen er den en av de morsomste i klassen når det gjelder kjøreegenskaper. I unnamanøveren er den overbevisende. Det er også bremsene, de biter med en gang og med god effekt.

Corolla Sol har et påkostet utstyrsnivå, men er slått av Stilo når det gjelder både sikkerhets- eller komfortutstyr. ISO-fix for barneseter og sidekollisjonsputer er på plass, men fire kollisjonsputer er ikke nok og vi savner dessuten stabilitetskontroll.

Corolla 1.4, og spesielt 1.6 er morsomme biler å kjøre, men vi savner noe som gjør at den stikker seg ut i mengden. Alle i testlaget kommenterte at Corolla allerede virket litt satt når det gjelder design, og selv om den på mange områder gir et svært positivt inntrykk, mangler den det lille ekstra som plasserer den som en bil du husker og legger merke til. Når Toyota nå skulle lansere en helt ny Corolla kunne de også benyttet anledningen til å flytte grensene litt. Dette er en god bil, og det er tydeligvis nok til å selge mange biler, men Corolla risikerer på den måten en tidlig alderdom.

FØRERPLASS = 8
Corollas førerplass har moderne og enkle linjer, men får minus for kjørestillingen. Vi ønsker bedre plass til venstrebenet og teleskopregulering av rattet.
PLASS = 8
I Corolla er plassen i høyden utnyttet godt. Benplassen i baksetet er imponerende, mens bagasjerommet er minst i denne sammenligningen.
KOMFORT = 8
Fast fjæring preger Corollas komfort. På dårlig vei blir det vel mye risting og slag, og vi ønsker også litt bedre flyt over de store ujevnhetene.
KJØREEGENSKAPER = 8
Den faste fjæringen og dempingen er positivt for kjøreegenskapene, men i forhold til Focus er den ikke god på dårlig vei. I unnamanøveren er Corolla eksemplarisk.
YTELSER OG FORBRUK = 9
Corollas 1,4-liter er sprek og henger med Focus uten større problem. For ekstra trekkraft anbefales 1,6-literen med 110 hk.
PRIS OG UTSTYR = 9
I denne testen er den billigst, det gjenspeiles også i utstyrsnivået, blant annet i antall kollisjonsputer.

Poengene er kun ment for bruk i denne testen og kan ikke overføres til andre tester.

LES VIDERE:
- Fiat Stilo
- Ford Focus
- Peugeot 307
- Konklusjon- Priser og tekniske data

Powered by Labrador CMS