-
byMEDHUS AS:
Detailer / bilklargjører
-
byMEDHUS AS:
Bilselger
-
Formula Automobile Norge AS:
Sales Executive & Brand Specialist
-
Møller Bil Outlet Alnabru:
Salgssjef Bruktbil
-
Werksta Kristiansand:
Billakkerer
-
Volvo Car Fornebu:
Leder Servicemarked
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Fleet Manager
-
Mekonomen Company Bilverksted AS:
Avdelingsleder
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger TopUsed
-
Møller Bil Stavanger:
Takserer
-
RSA Import:
Salgs- og markeds-koordinator
-
Team Verksted AS:
Delelager/kundemottak
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger nye lastebiler på Østlandet
-
Møller Bil Skadesenter Ryen:
Bilskadereparatør
-
Werksta Kristiansand:
Teamleder Karosseri
-
Bilservice AS:
Bilmekanikere
-
Albjerk Bil Drammen AS:
Salgssjef
-
Mobile Kjeller AS:
Servicemarkedssjef
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Key Account Manager Customer Service
-
Bilia Norge AS:
Innkjøpsansvarlig
-
Robert Bosch AS:
Teknisk Support
-
RN Nordic:
Head of Sales
-
Møller Bil Gjøvik:
Bilmekaniker
-
Toyota Østfold AS:
Salgskonsulent
-
RSA BIL Forus:
Bilselger Nye og Brukte biler
-
Bilia Norge AS:
Salgsdirektør Fleet
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Herøy Bil & Maskin AS:
Bilmekaniker
-
Bilforlaget AS:
Journalister/Reporter
Motoren fremstår som en flittig arbeidsmaur som kan vise til raskeste akselerasjon av de tre, i alle disipliner. Vi klarte riktignok ikke å kopiere fabrikkens tall fra null til hundre, det gjaldt alle tre testbilene, men det må fuktig testbane ta skylden for. Toyotas femtrinns gearkasse er presis og lettsjaltet, men på motorvei får vi en følelse av at Corollaen er en tanke lavt gearet. Ved 100 km/t i 5. gear ligger turtallet på ca 3000 o/min., og hånda søker gearspaken for å få bekreftet at det er øverste gear som ligger inne. Forbruket ligger midt på treet i dette selskapet.
Styringen er presis, med god respons, det vil si god kontakt med veien. Hjulopphenget er velfungerende på vanlig landevei, hvor det bidrar til både sikre og gode kjøreegenskaper. På dårlig vei er fjæringen og dempingen en tanke for fast til at den kan kalles god, men den takler skarpe tverrskjøter på en behagelig måte. Kjørekomforten når ikke helt opp til Golfens nivå. Støyen har Toyota et godt grep om, lydnivået er lavt og støybildet behagelig.
Corolla har et beskjedent bagasjerom, og den tilsynelatende solide bredden reduseres til bare 89 cm når vi tar hensyn til utvekstene som skjuler støtdemperfestene. Etter at dagens Corolla ble introdusert i 2001 og kom for fullt på markedet i 2002, fikk den noen viktige produktforbedringer allerede på begynnelsen av dette året, nemlig at den nå har to hodekollisjonsputer i tillegg til de fire vanlige kollisjonsputene samt at både antispinn og stabilitetskontroll er en del av standardutstyret. Sikkerheten er derfor på høyde med de ferskere konkurrentene. Noen lengderegulering av rattet, som Toyota har lovet, sto imidlertid ikke på programmet denne gang. Som designprodukt har Corolla problemer med å stikke seg ut i mengden. Allerede i vår forrige testrunde med Corolla, sommeren 2002, bemerket testlaget at den virket litt satt. Selv om heller ikke Volkswagen har flyttet grenser med den nye Golfens utseende, risikerer Corolla en tidlig alderdom – den har appell til alle som søker det anonyme.
FØRERPLASS = 7
Oversiktlig og funksjonell, minus for kjørestillingen. Lengderegulering av rattet ville gjøre susen.
PLASS = 7
Dårligst bagasjeplass av de tre og den trangeste kupéen foran, men små marginer.
KOMFORT = 8
Fast fjæring, noe slag og risting på dårlig underlag, eksemplarisk på slett asfalt. Meget behagelig støybilde.
KJØREEGENSKAPER = 8
Morsom ved aktiv kjøring på svingete vei, noe ustabil i svinger med humper. Godt balansert styring.
YTELSER OG FORBRUK = 9
Beste akselerasjonstall av de tre. Forbruk midt på treet.
SIKKERHET = 8
Fire av fem NCAP-stjerner, og to av fire for fotgjengersikkerhet. Gode bremser.
PRIS OG UTSTYR = 9
Lavest pris av testbilene, selv med ESP som standardutstyr.
LES VIDERE: