Opel Corsa 1.2 Comfort

Publisert

Corsa
Corsa

Innledning

Opel Corsa har tydelige trekk fra forrige modell, samtidig som designerne har forsøkt å integrere noen av ideene fra Astra/Vectra. De store og høyt plasserte baklyktene skiller den derimot fra forgjengeren, og er lett synlige også når du kjører i tett snødrev. De minner mye om Puntos. De store hovedlyktene gir godt lys, men vi kunne ønske bedre spredning på fjernlys.

Corsa er blitt ca 7 cm lengre, men det viktigste er kanskje at akselavstanden har økt med ca 5 cm, og gitt bedre plass i kupeen, noe som merkes svært godt fra førerplassen. Sjåførens benplass er blitt merkbart bedre, men det er fortsatt ikke mulig å strekke ut venstrebenet like mye som høyrebenet. På lange turer er det lett å bli sittende litt skjevt.

Høyderegulering av ratt og førersete er standard i Corsa Comfort, men vi skulle gjerne hatt muligheten til å trekke rattet litt bakover også. Førersetet gir god støtte til lårene når det er i laveste posisjon. Når du hever setet løftes det mer i bakkant og sidestøtten blir derfor dårligere. Mens sitteputen gir god sidestøtte, er det dårligere stelt med seteryggen. Alle våre testere klaget på den. Den er for hard, har alt for stor krumming slik at når den ligger godt inntil ved korsryggen, har du ingen støtte til øverste del av ryggen. Den fungerer slett ikke bra på lange turer.

Ellers gir førerplassen et meget godt inntrykk. Materialvalg og design bidrar til et elegant og robust preg. Instrumentene, det separate tekstvinduet midt på dashbordet og den integrerte radioen, er elegant og oversiktlig. De forskjellige betjeningene fungerer også logisk og lett. Dimhendelen er svært behagelig å bruke, og kupélyset tenner du med et enkelt trykk på hovedlysbryteren. Vi setter pris på temperaturmåleren og den lille finessen at bakruteviskeren starter automatisk når du legger inn revers og har frontruteviskerne på.

Det virker derimot som om Opels interiørdesignere har glemt å legge inn oppbevaringsrom. Et lite og vanskelig tilgjengelig rom foran gearspaken og et upraktisk midtarmlene er langt fra nok til alt krimskrams som normalt oppbevares i en bil i dag.

Sammenlignet med forgjengeren oppleves den nye Corsaen som mye rommeligere. Det har også med design å gjøre, men den faktiske plassen er også bedre. Baksetet oppleves som meget rommelig og du sitter faktisk bedre her enn i mange større biler med tanke på både benplass og takhøyde. Bare tre dører til tross er det enkelt å komme inn og ut av baksetet. Bagasjerommet er derimot ikke rommeligere, men det er enkelt å utnytte. Opel har valgt en bakseteløsning som ikke gir flatt bagasjeromgulv når du legger ned baksetet. Et kraftig innvendig håndtak gjør det enkelt å lukke bakluken uten måtte ta på den utvendig.

Corsa oppleves som lettkjørt, blant annet fordi du har god oversikt rundt bilen med unntak av på skrå bakover til høyre. Den retningen skjermes av en relativt stor C-stolpe. En stor bakrute og en stor bakrutevisker, store speil som også er oppvarmede, bidrar til at Corsaen likevel er lett å leve med. Vi er derimot ikke fornøyd med defrosteren. Opel har valgt en løsning med en relativt kort defrosterdyse midt på dashbordet. Den gir for dårlig spredning og det tar unødvendig lang tid å varme opp frontruten.

Corsa leveres med flere motoralternativer. Vår testbil har den etter vår mening mest passende motoren, nemlig 1,2-literen med 75 hk, en sprek liten sak som gjør at Corsaen lett holder følge med den travle trafikken i og rundt Oslo, samtidig som den har trekkraft nok til uanstrengt langturkjøring. Sluttutvekslingen er forholdsvis kort og Corsamotoren har 4-500 omdreininger lavere turtall enn Punto og 206 i femtegear. Det var derfor ingen overraskelse å registrerere at den har bedre trekkraft i bakkene, noe som var spesielt merkbart på det tunge føret med mye snø som vi hadde under vår testkjøring.

Med et relativt høyt turtall allerede ved norsk motorveihastighet, var det gledelig å oppdage at Corsa-motoren var svært uopelsk når det gjelder støy og vibrasjoner. Den går vesentlig behageligere enn vi er vant til fra den kanten. Du kan høre motoren, men uten at motorlyden oppleves som sjenerende eller stressende. Turtellernåla danser uten motforestillinger helt til rødmerket ved 6500 o/min uten at motoren oppleves som anstrengt.

Støynivået ved normal asfaltkjøring er ikke spesielt lavt. På kjettingslitt og ruglete snødekke er det forholdsvis høyt, men likevel var det som å komme over i en ny verden hver gang vi kom fra 206 og over til Corsa. Uansett veidekke var Corsaen lunere og behageligere når det gjaldt støy og lyder.

Corsas fjæringskomfort kan blir bedre. Småruglete vei og de litt større og skarpe ujevnhetene takler den ikke like godt som 206. Punto er også bedre på de store ujevnhetene. Corsaen har en litt sportslig karakter når det gjelder fjæring og demping, noe som går utover komforten på dårlig vei.

Kjøreegenskapene er det derimot ikke noe i veien med. På vinterføre med hardt snø- og isdekke føles den trygg. Den tenderer tydelig i retning understyring, men kan lett balanseres ved å slippe gassen. Også på dårlig brøytede veier var den trygge følelsen dominerende, noe som nok også skyldes Michelin-dekkene med rette skuldre. Corsaen er takket være en presis styring lett å kontrollere på vinterføre. Og skulle den først slippe, enten i form av en overstyring eller understyring, skjer det rolig.

Utstyrsnivået er det ikke noe i veien med. 4 kollisjonsputer, beltestrammere, aktive hodestøtter foran og tre hodestøtter og tre trepunktsbelter i baksetet er standard, det samme er fjernstyrt sentrallås, elektriske vindusheiser og elektrisk regulerbare speil. Utkobling av kollisjonsputen på høyre side koster 1.800 kroner, mens lyktespylere koster 4.000 kroner. Den originale radioen vil Opelforhandleren ha 4.800 kroner for, mens klimaanlegg øker prisen med 12.000 kroner.

FØRERPLASS = 9
Praktisk og elegant føremiljø, men dårlig sittekomfort.
PLASS = 9
En av klassens rommeligste kupéer. Lite benplass til sjåføren.
KOMFORT = 9
Behagelig lydnivå, men fjæringskomforten kan bli bedre.
KJØREEGENSKAPER = 9
Trygg og stabil og med litt sportslig karakter.
YTELSE OG FORBRUK = 10
Frisk og trekkvillig motor og beskjedent bensinforbruk.
PRIS OG UTSTYR = 10
Klassens beste når det gjelder sikkerhetsutstyr.

LES VIDERE:
- Fiat Punto
- Peugeot 206
- Konklusjon
- Priser og tekniske data

Powered by Labrador CMS