-
byMEDHUS AS:
Detailer / bilklargjører
-
byMEDHUS AS:
Bilselger
-
Formula Automobile Norge AS:
Sales Executive & Brand Specialist
-
Møller Bil Outlet Alnabru:
Salgssjef Bruktbil
-
Werksta Kristiansand:
Billakkerer
-
Volvo Car Fornebu:
Leder Servicemarked
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Fleet Manager
-
Mekonomen Company Bilverksted AS:
Avdelingsleder
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger TopUsed
-
Møller Bil Stavanger:
Takserer
-
RSA Import:
Salgs- og markeds-koordinator
-
Team Verksted AS:
Delelager/kundemottak
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger nye lastebiler på Østlandet
-
Møller Bil Skadesenter Ryen:
Bilskadereparatør
-
Werksta Kristiansand:
Teamleder Karosseri
-
Bilservice AS:
Bilmekanikere
-
Albjerk Bil Drammen AS:
Salgssjef
-
Mobile Kjeller AS:
Servicemarkedssjef
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Key Account Manager Customer Service
-
Bilia Norge AS:
Innkjøpsansvarlig
-
Robert Bosch AS:
Teknisk Support
-
RN Nordic:
Head of Sales
-
Møller Bil Gjøvik:
Bilmekaniker
-
Toyota Østfold AS:
Salgskonsulent
-
RSA BIL Forus:
Bilselger Nye og Brukte biler
-
Bilia Norge AS:
Salgsdirektør Fleet
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Herøy Bil & Maskin AS:
Bilmekaniker
-
Bilforlaget AS:
Journalister/Reporter
Honda CR-V
Honda CR-V føles vesentlig større enn konkurrentene. Den er høyere å stige inn i, du sitter lavt i forhold til dashbordet og du har masse plass rundt deg. Til sammen gir dette en storbilfølelse du ikke finner i de tre konkurrentene. CR-V er høy fordi Honda har tilstrebet et flatt gulv i kupeen, og derfor lagt alle tekniske installasjoner under gulvet. Den vanlige mellomakseltunnelen er borte, og det er flatt gulv mellom forsetene og i hele bilens bredde foran baksetet. Dette siste gjør at benplassen til baksetepassasjerene er meget god. Gjennomgang mellom forsetene er det derimot for trangt til, og vi foretrakk å ha bordet mellom setene oppfelt og kunne bruke koppholderne isteden.
Førerplassen er praktisk med tilstrekkelig smårom til at du får plassert det du vanligvis har med deg på tur. Det er ikke antisklimatter i rommene, til hyllen foran passasjeren kan Honda levere matte, til de andre rommene må du lage egne. Håndbrekket er flyttet opp på midten av dashbordet og krever litt tilvenning, men fungerer bra. Instrumenteringen er enkel og praktisk, og det samme gjelder for det automatiske klimaanlegget. Radioen er plassert høyt og er både lett å se og betjene.
Kjørestillingen er god. Forsetene gir god støtte til både lår og rygg, og sidestøtten er også god. Førersetet har høyderegulering og setet kan heves uten at lårstøtten blir borte. Avstanden til rattet er god og ingen i testlaget savnet rattregulering i lengderetningen. Derimot savnet vi en skikkelig støtte til venstrefoten.
Det er rikelig plass i CR-V, først og fremst til passasjerene, men også til bagasjen. Med 527 liter bagasjevolum har den drøyt 100 liter større kapasitet enn Nissan X-Trail. Bagasjerommet er ryddig og setearrangementet med 40/60 delt baksete som kan vippes opp mot forseteryggene er praktisk, og ved at bagasjeromgulvet er plant får du meget god høyde i lasterommet. Reservehjulet henger på bakdøren, og under bagasjeromgulvet er det et stort rom som også kan brukes til oppbevaring. Selve gulvet kan du ta ut og bruke som campingbord.
Baksetet kan trekkes 15 cm forover. På den måten kan du regulere bagasjerommets størrelse og stjele litt benplass fra baksetepassasjerene hvis det er mulig. Det burde det være, med baksetet i bakerste posisjon er det nemlig meget god benplass til baksetepassasjeren.
Vi er ikke begeistret for den sidehengslede bakdøren. Den er tung og den forlenger bilens lengde med 130 cm. Ved lukeparkering eller ved parkering på trange parkeringsplasser kan det by på problemer å få døren helt opp. Dessuten er den tung noe som gjør at døren har lett for å slå igjen hvis du parkerer bilen i en helling. Honda har forsøkt å gjøre det hele litt enklere ved å montere bakrute som kan åpnes slik at du kan laste eller losse lette kolli uten å måtte åpne bakdøren.
CR-V har en forholdsvis fast fjæring og demping, og skal vi sammenligne med en tradisjonell stasjonsvogn ville vi sagt at den lå litt i sportslig retning. Komforten lider litt under dette, men det er først og fremst på dårlig vei med skarpe ujevnheter eller vaskebrett at slagene og vibrasjonene oppleves som litt ubehagelig. Den flyter derimot behagelig over de store ujevnhetene. Støynivået fra motoren er meget behagelig, og det er bare helt på toppen av turtallsregisteret at motorlyden blir bråkete. Hjulstøyen er derimot merkbar og på grov asfalt er den litt vel påtrengende. Med 6 dBA i forskjell fra fin til grov asfalt kan du ikke unngå å legge merke til overgangene mellom de ulike asfalttypene.
Den faste fjæringen og dempingen kommer til sin rett når det gjelder kjøreegenskaper. CR-V taklet den doble unnamanøveren i 8 km/t høyere hastighet enn konkurrentene og med vesentlig mindre jobbing for sjåføren. Også ute på landeveien oppleves CR-V som svært stabil ved svingkjøring. Den kan presses vesentlig hardere enn både X-Trail og Forester før understyringen melder seg, og selv da er den lett kontrollerbar. Vi liker derimot ikke styrefølelsen, eller mangelen på styrefølelse. Ved aktiv svingkjøring er ikke dette noe problem, men ved kjøring rett fram og ved små rattutslag oppleves styringen som litt død og du får dårlig kontakt med veien. Ved kjøring på grusvei er heller ikke styringen og retningsstabiliteten helt førsteklasses, og det kreves et fast og årvåkent grep i rattet for å holde rett kurs.
Hondaen under normal kjøring har drift på forhjulene. Driften til bakhjulene aktiveres med en hydraulisk clutch som styres av to oljepumper. Når hastighetsforskjellen mellom for- og bakhjul blir større enn 2 prosent kobles driften til bakhjulene inn. Et enkelt system som gir god fremkommelighet, men uten noen form for sperrer på for- eller bakaksel har du fortsatt mulighet til å bli stående fast med to spinnende hjul.
CR-V føles ikke tung, men den er den tyngste av testbilene. Likevel oppleves den som kvikk og trekkvillig. Tolitersmotoren er turtallsvillig og gjør unna 0 til 100 km/t på 10,3 sekunder, samtidig har den dreiemoment nok til at du kjører avslappet i femtegear også opp bakkene. Gearskiftet er lett og presist og bruker du fjerde- eller tredjegearet har du rask tilgang på litt ekstra overskudd både til forbikjøringer og til å forsere bakker. Fordelen ved å kunne utnytte femtegearet mye er at du får ned bensinforbruket og et testforbruk på 0,82 l/mil på vår testtur er meget bra.
Honda har her en meget attraktiv bil for de som gjerne vil ha litt bedre fremkommelighet enn en vanlig stasjonsvogn.
FØRERPLASS = 10
Funksjonell, rommelig og ryddig, er CR-Vs førerplass er en meget god arbeidsplass.
PLASS = 10
CR-V er meget rommelig og har en fleksibel seteløsning og god plass til bagasjen.
KOMFORT = 8
Støynivået fra hjulene er høyt, og fjæringen litt stump på skarpe ujevnheter, men ellers er komforten god.
KJØREEGENSKAPER = 10
CR-Vs kjøreegenskaper i unnamanøveren og på svingete vei er førsteklasses, men styringen kan bli bedre.
YTELSER OG FORBRUK = 9
Hondas motor er sterk og arbeidsvillig og har moderat bensinforbruk.
PRIS OG UTSTYR = 9
Høyt utstyrsnivå til en god pris. Poengene er kun ment for bruk i denne testen og kan ikke overføres til andre tester.
LES VIDERE:
- Nissan X-Trail
- Subaru Forester
- Toyota RAV4
- Konklusjon
- Priser og tekniske data