-
Gromstad Bil & Båt:
Daglig leder
-
Mobile Åsane AS:
Servicemarkedssjef
-
Premium Cars Stor-Oslo:
Lotus tekniker
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Mekanikere / Personlig serviceteknikere
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Tekniker
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Produksjonsleder
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Teamleder verksted
-
Premium Cars Stor-Oslo:
Selger
-
Harald A. Møller AS:
Produktspesialist support
-
Autoringen Oslo AS:
Bilkonsulent
-
Bilia X:
Driftsleder, Xpeng Høvik
-
RN Nordic:
Regionsjef – Renault, Alpine & Dacia
-
Møller Bil Ensjø:
Mekaniker/tekniker
-
Werksta Norge:
Bilskadereparatør
-
Werksta Norge:
Teknisk leder
-
Bilservice AS:
Bilmekaniker
-
Strømmen Bilverksted AS:
Bilmekaniker - Personbil
-
Bil i Nord:
Volvo-mekaniker
-
HTS Packline AS:
Senior salgsrådgiver
-
Bilia Norge AS:
Bilmekaniker, BMW Skøyen
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Porsche Center Bergen:
Tekniker
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Premium Cars Stor-Oslo:
Selger
-
Bertel O. Steen Asker & Bærum:
Mekaniker
-
RøhneSelmer AS:
Mekaniker
-
Autoria Bil AS avdeling Ski:
Bilselger
-
Martiniussens Bilservice AS:
Teknisk kontrollør - Fredrikstad
-
Bilforlaget AS:
Vaktsjef/journalist
-
Jæger Automobil AS:
Bilskadetakserer
Tre små, viltre krabater
Skjerpede CO2-krav gjøre små SUV-er til fremtidige publikumsvinnere. Derfor tok vi med Mazda CX-3, Opel Mokka og Suzuki S-Cross til test.
Først publisert i Bil 11-2015.
Sann mine ord, det kommer til å bli mange små SUV-er å se på veiene i årene framover.
Og forklaringen er enkel: gammel SUV-vane er vond å vende, så når skjerpede CO2-krav om få år gjør de store SUV-ene komplett uspiselige og de kompakte mer kostbare, står små-SUV-er med akseptabel miljøprofil igjen som vinnerne.
Testbilene våre, nye Mazda CX-3, oppgraderte Opel Mokka og populære Suzuki SX4 S-Cross, vil trolig være blant dem.
Norge er dessuten et typisk SUV-land. Holdes elbilene utenfor, topper SUV-ene som klasse bestselgerlisten så langt i år. Mer enn hver fjerde nysolgte personbil (27,2 prosent) defineres som SUV og 79,9 prosent av dem trekker på alle hjul.
Så tilbake til de tre små som slett ikke er så små at de ikke duger til å dekke hverdagslige transportbehov for de fleste. Samtidig er testbilene mer forskjellige enn første øyekast kan gi inntrykk av.
OBS!
Prisene i testen var gyldige da bladet ble produsert. Du finner alltid oppdaterte priser i vår nybildatabase.
LES VIDERE:
- Del 1
- Del 2
- Del 3
- Konklusjon
- Testdata
- Poeng