Hybrider mot diesel
Hybrider mot diesel
Hybrider mot diesel
Hybrider mot diesel
Hybrider mot diesel
Hybrider mot diesel
Hybrider mot diesel
Hybrider mot diesel
Hybrider mot diesel
Hybrider mot diesel
Hybrider mot diesel
Hybrider mot diesel
Hybrider mot diesel

Hybrider mot diesel

Er dieselmotor fortsatt det beste motoralternativet for familiestore SUV-er? Om vi ikke har alle svarene i denne testen hvor tre av de mest kjøpte familie-SUV-ene utfordrer VW Tiguan, drøfter vi problemstillinger du bør tenke over.

Publisert Sist oppdatert

Først publisert i Bil 8/9-2016.

OBS!
Prisene i testen var gyldige da bladet ble produsert. Du finner alltid oppdaterte priser i vår nybildatabase

Selv så kort tid tilbake som for halvannet år siden hadde tre av fire SUV-er (75,2 prosent) fortsatt dieselmotor.

Men press fra miljøorganisasjoner og bilbransjehold beveget politikerne til rause innrømmelser for de ladbare hybridene, SUV-ene inkludert. Gjennom to budsjettperioder falt avgiftene som en stein.

Ved inngangen til juni i år sto derfor dieselvariantene for 42,1 prosent av SUV-salget, mens vanlige og ladbare hybrider hadde krøpet opp til 29,2 prosent.

I tillegg er Mitsubishi Outlander tredje mest bruktimporterte bilmodell – de aller fleste av dem ladbare og knapt kjørt en mil før de sendes til Norge fra markeder som ikke vil ha dem.

Se på dette oppsettet for engangsavgiften:

Mitsubishi Outlander PHEV kr. 12.232,-

Toyota RAV4 hybrid kr. 111.547,-

Mazda CX-5 – 150 hk kr. 136.741,-

VW Tiguan – 150 hk kr. 161.502,-

(Kilde OFV)

Jeg vil ikke her ta stilling til om dette er et riktig avgiftsnivå sett i forhold til den enkelte bilmodells miljøbelastning, men bare slå fast at kostbar teknologi med høy vekt (Outlander PHEV) kommer avgiftsmessig så gunstig ut at det er vanskelig å komme forbi den i valg av familiestor SUV.

LES VIDERE:

- Del 1

- Del 2

- Konklusjon

- Testdata og poeng

Powered by Labrador CMS