-
Møller Bil Outlet Alnabru:
Salgssjef Bruktbil
-
Werksta Kristiansand:
Billakkerer
-
Volvo Car Fornebu:
Leder Servicemarked
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Fleet Manager
-
Mekonomen Company Bilverksted AS:
Avdelingsleder
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger TopUsed
-
Møller Bil Stavanger:
Takserer
-
RSA Import:
Salgs- og markeds-koordinator
-
Team Verksted AS:
Delelager/kundemottak
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger nye lastebiler på Østlandet
-
Møller Bil Skadesenter Ryen:
Bilskadereparatør
-
Werksta Kristiansand:
Teamleder Karosseri
-
Bilservice AS:
Bilmekanikere
-
Albjerk Bil Drammen AS:
Salgssjef
-
Mobile Kjeller AS:
Servicemarkedssjef
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Key Account Manager Customer Service
-
Bilia Norge AS:
Innkjøpsansvarlig
-
Møller Bil Oslo Vest:
Salgs- og Markedssjef Audi
-
Robert Bosch AS:
Teknisk Support
-
RN Nordic:
Head of Sales
-
Møller Bil Gjøvik:
Bilmekaniker
-
Toyota Østfold AS:
Salgskonsulent
-
RSA BIL Forus:
Bilselger Nye og Brukte biler
-
Bilia Norge AS:
Salgsdirektør Fleet
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Herøy Bil & Maskin AS:
Bilmekaniker
-
Bilforlaget AS:
Journalister/Reporter
Daihatsu Gran Move CX
Gran Move gir mye plass for pengene, men ser vi på forholdet mellom pris og plass, er det flere som puster den på bakskjermen.
Den er et hakk større enn Atos og Wagon R+, et ganske betydelig hakk også. Det kommer tydelig til uttrykk i form av meget generøse kupémål. Gran Move gir på grunn av en høy vinduslinje og høyt dashbord en følelse som kan minne om den du få i en Chevrolet Astro; du sitter høyt, men likevel er det mye bil rundt deg. Førersetet er høyt og plassen foran er meget god.
Også baksetepassasjerene har meget gode plassforhold, men mer enn to voksne eller to barneseter er det vanskelig å få plass til. Bakseteryggen er delt slik at du kan vippe frem en halvpart av ryggen samtidig. Vil du ha flatt bagasjerom når du legger ned setet, blir Gran Move to-seter. Sitteputen er nemlig ikke delt. For å få maks bagasjeromutnyttelse, må du vippe frem sitteputen og legge ryggene ned bak denne.
Ikke delt baksete
Seteryggen kan også legges bakover. Sidevangene som fyller mellom seterygg og bilsiden kan vippes frem og fungerer da som armlener med koppholder. Baksetet og forsetene kan legges ned slik at du får en "seng".
Komfortmessig er Gran Move et hakk bedre enn de minste bilene i testen, men den hamler ikke opp med Scénic og A-Klasse. Den gir et billigere preg enn Demio. Det er mer støy fra hjulopphengene på dårlig vei og de små ujevnhetene merkes bedre. Lydbildet gir dessuten et billigere preg enn i Demio. Og med det samme vi er inne på en sammenligning med Demio, virker Gran Move spinklere og gir ikke et så robust inntrykk som Mazdaen.
1,5-liters-motoren med 90 hk er et sprekt bekjentskap. Den er kvikk over hele turtallsregisteret og er dessuten trekkvillig. Skal du ha litt ekstra fraspark, får du det i fjerde- eller tredjegear, men du skal helst venne deg til gearskiftet. Det er ikke blant de enkleste.
Lettkjørt
Vi fikk vår Gran Move for sent til at den ble med i unnamanøveren, men erfaringene fra landeveien tyder på noe mer kontant oppførsel enn Atos og Wagon R, uten å være i nærheten av Demio. Gran Move er lettkjørt. De store vindusflatene og rette karosserilinjene gjør at den er forholdsvis enkel å plassere ved for eksempel trange parkeringer.
Plassmessig hører Gran Move absolutt med i kompaktklassen, men den føles billig og gir ikke på noen måte et inntrykk av robusthet som matcher Demio, A-Klasse og Scénic. Dette er etter vår mening en typisk nummer to-bil for dem som virkelig vil ha mye plass. CX-modellen har en omfattende utstyrspakke, men 180.000,- kroner er mye penger, spesielt når du får en bil med nesten like mye plass og som gir et mer robust inntrykk 35.000,- kroner billigere.
LES VIDERE:
- Hyundai Atos
- Mazda Demio
- Renault Mégane
- Suzuki Wagon R+
- Konklusjon
- Priser og tekniske data