E230
E230

Omega
Omega

Scorpio
Scorpio

Ford Scorpio Ghia 2.3, Opel Omega 2.0 GL eller Mercedes E 230

Ford har ikke hatt særlig suksess med nye Scorpio. Ser vi på Scorpios egenskaper, er det litt merkelig. Dette er nemlig blitt en meget god storbil og med den nye motoren har Ford absolutt et godt kort på hånden i storbilklassen. Men de er ikke alene. Opel Omega 2.0 GL har fått et meget høyt utstyrsnivå og en konkurransedyktig pris. Mercedes har til tross for høy pris på sin E-Klasse, problemer med å skaffe nok biler. Er virkelig en Mercedes E 230+ Classic 180.000 kroner bedre enn en Scorpio Ghia 2.3?

Publisert

Først publisert i BIL 11 - 1996.

Om vi tidligere er blitt forundret over at relativt like biler kan være så forskjellige, går det denne gang den andre veien. Det er neppe noen fare for at Scorpio, Omega og E-Klasse skal bli forvekslet med hverandre. Til det er karosserilinjene for forskjellige, men etter noen mil bak rattet i de tre, oppleves ikke forskjellene som like store. På enkelte områder kan det faktisk være vanskelig å skille dem fra hverandre. Men visst er det forskjeller, og vi vet hvilke av de tre vi ville velge å leve lenge med.

FØRERPLASSEN
Testvurdering:
Scorpio: 5. E 230: 5. Omega: 4.
Forden har en gjennomtenkt og praktisk førerplass. Sittekomforten er god takket være et forholdsvis mykt polstret og rommelig førersete som også har god sidestøtte. Vår testbil har elektrisk seteregulering med 3 minneposisjoner. Dette gjør innstilling av setet til en lek, men koster 15.000 ekstra og inkluderer elektrisk regulering av sidespeil og ryggeautomatikk som innebærer at høyre speil justeres ned når du legger inn reversen. Rattet har både horisontal og vertikal regulering. Scorpio-interiøret gir et intimt og trivelig inntrykk. Bortsett fra betjeningen til tripkomputeren, er alle betjeninger godt merket og enkle å bruke. Trepanelene på dashbordet gir en liten smak av luksus.

Plass er ikke noe problem i noen av de tre testbilene, men er du storvokst stiller likevel E 230 i en klasse over de to konkurrentene når det gjelder forseteplass. Med førersetet i bakerste stilling er det hele 128,5 cm benplass til rådighet, 10 cm mer enn i Scorpio. I tillegg er også takhøyden sjenerøs. E-Klasse har et stramt og nøkternt interiør og vår testbil er ikke noe unntak. Setene gir god komfort, men er vesentlig fastere i stoppen enn Scorpios. De virker litt vel faste med det samme du setter deg, men etter noen mil bak rattet er komforten fortsatt god. Gode reguleringsmuligheter når det gjelder høyde og sitteputevinkel er med og bidrar til det. Skulle vi ønske noe annerledes, må det være litt bedre sidestøtte til ryggen. Dashbordet i E 230 er nøkternt og stramt, alle betjeninger er godt samlet og merket, men vi liker ikke den store kombinasjonshendelen til venstre for rattet. Vi mener fortsatt at det skal være unødvendig å ta hendene av rattet for å slå på vindusviskerne.

Omega har en rommelig og praktisk førerplass, men sittekomforten er ikke like god som i de to konkurrentene. Litt merkelig, fordi Omega har rikelige reguleringsmuligheter av begge forsetene. Både setets høyde, sitteputens vinkel og korsryggstøtten kan reguleres. Det er ikke umulig at høyderegulering av rattet hadde vært løsningen. Omegas interiør har en rekke praktiske detaljer, men er mørkt og gir et litt dystert inntrykk. Radioen med separat tekstvindu er en praktisk løsning. I det samme tekstvinduet finner du også klokke og temperaturmåler. Instrumentene er store og lettleste, men i likhet med de to konkurrentene, kan Omegas speedometer bli mer nøyaktig.

PLASS
Testvurdering:
E 230: 5. Omega: 4. Scorpio 3.
Når du ser disse bilene hver for seg, er det ingen tvil om hvem som virker størst; E 230 gir virkelig inntrykk av å være stor. Ser vi på de utvendige målene er det ikke den store forskjellen mellom de tre, men for mange er det kanskje litt overraskende å oppdage at Scorpio er 3 cm lengre enn E-Klasse og 3,8 cm lengre enn Omega.

Når det gjelder plass for sjåfør og forsetepassasjer, er det ingen tvil om at E 230 har mest plass der det teller, nemlig benplass og takhøyde. Kupébredden er mindre enn i de to konkurrentene og skyldes blant annet at fordørene er utstyrt med sidekollisjonsputer, men en kupébredde på 139 cm gir neppe grunn til klaustrofobiske tendenser. Også i baksetet er E-Klasse rommelig, blant annet takket være god takhøyde. Skyver sjåføren setet helt tilbake, er det naturlig nok ikke mye benplass igjen til baksetepassasjeren. Målt med samme person i førersetet, er benplassen i baksetet 78,5 cm i både E 230 og Omega og 79,5 cm i Scorpio.

Omega kommer som en klar nummer to når det gjelder plass. Her er det rikelig plass til dem i forsetene. De har god takhøyde, god plass til bena og 4 cm bredere kupé enn i E 230. Også baksetepassasjerene har det rommelig og med god benplass. Selv om takhøyden ikke er like god som i E-Klasse, er den fullt ut tilstrekkelig. En av grunnene til at Scorpio ikke når opp når det gjelder plass, er nettopp takhøyden i baksetet. 89 cm takhøyde betyr at selv ikke spesielt storvokste voksne vil ha kontakt med kanten foran bakruten. På alle andre områder holder nemlig Scorpio mål. Benplassen foran er riktignok ikke like stor som i de to konkurrentene, men du skal være ganske langbeint før det blir trangt. Baksetepassasjerene får neppe problemer med å plassere bena.

Baksetet er bredt nok til å romme tre voksne i alle de tre bilene, men felles for dem alle er at den midterste plassen ikke er spesielt behagelig å sitte på. I Omega er tre hodestøtter og tre trepunktsbelter i baksetet standard, mens du må du betale 4.330 kroner ekstra for hodestøtte og trepunktbelte på midtplassen i E 230. Hvis en fleksibel bagasjeromløsning står høyt på din prioriteringsliste, vil Omega ha et lite forsprang. Det rommelige bagasjerommet er lett å utnytte og nedfellbar bakseterygg og rygg på høyre forsete er en meget fleksibel og praktisk løsning. Scorpio har også nedfellbar bakseterygg, men har vesentlig mindre bagasjerom enn Omega og E 230. Med bare 44 cm høyde og dårlig utnyttet bredde kan den ikke måle seg med de to konkurrentene. E 230 har fast bakseterygg og den eneste muligheten for gjennomlasting av lange gjenstander får du hvis du velger skipose til 5.200 kroner. Bagasjerommet er imidlertid stort og lett å utnytte.

KOMFORT
Testvurdering:
E 230: 5. Scorpio: 4. Omega: 3.
Det kan være vanskelig å definere komfort. Hvilken av disse tre bilene som er mest komfortabel, vil avhenge litt av hvilke krav en stiller. Er lavt og behagelig lydnivå et krav, vil uten tvil Scorpio score høyt. Ford har gjort en kjempejobb når det gjelder å isolere både motor- og hjulstøy og Scorpio er den absolutt mest stillegående. Det kan likevel bli bedre. Vår testbil hadde av og til resonansestøy, en dyp brumming som kom og gikk og som var mest påtrengende ved motorbremsing. Resonansestøyen ga utslag på støymålingen og var av og til sjenerende, men totalt sett har Scorpio et mer dempet lydbilde enn Omega og E 230.

I Omega var spesielt motorstøyen gjennomtrengende, men på grov asfalt får du også en god porsjon hjulstøy. E 230 har også litt motorstøy, men ikke like mye som Omega. Hjulstøyen er også mer dempet i E230 og ikke like gjennomtrengende som i Omega. Etter noen mil bak rattet reagerte vi ikke spesielt på støynivået i E 230 unntatt ved akselerasjon. Rekkefireren er nemlig ikke blant de mest stillegående.

Når det gjelder sittekomfort, er det to forskjellige leire. Dem som liker faste seter vil uten tvil trives godt i E 230, mens dem som liker myke seter vil sitte godt i Omega og sannsynligvis enda bedre i Scorpio. Baksetepassjerene sitter behagelig i alle tre. Sidestøtten er best i E-Klasse og Scorpio, mens lårstøtten er god i alle tre forutsatt at det ikke er for langbeinte passasjerer vi har med å gjøre.

For å prøve fjæringskomforten kjørte vi alle bilene over samme strekning, en strekning med noen store ujevnheter, men flest små og skarpe ujevnheter. Over de store ujevnhetene er E 230 klart mest behagelig. Den takler ujevnhetene fast, men flyter likevel behagelig over. Scorpio har en fast fjæring og demping og takler de store ujevnhetene fastere og mer kontant enn E 230. Omega har den mykeste returdempingen og er derfor mer duvende enn de to konkurrentene. Litt fastere returdemping hadde ikke skadet og vil sannsynligvis gi bedre komfort.

Over de små ujevnhetene har Scorpio størst problemer. Den litt sportslige fjæringen og dempingen gjør at det blir mer risting enn i de to konkurrentene. Vi snakker imidlertid om små marginer. Omega og E 230 er nemlig også kontante over små og skarpe ujevnheter.

Du bør ikke nøye deg med en kort prøvetur for å få et fyllestgjørende bilde av komforten i de tre. Først etter noen mil bak rattet vil du kunne plukke ut den mest komfortable. For testlagets vedkommende var det E 230 som trakk det lengste strået. Det er ikke store marginer det dreier seg om, men E 230 er akkurat så mye bedre og gir akkurat den følelsen en kan forvente.

KJØREEGENSKAPER
Testvurdering:
Scorpio: 5. E 230: 5. Omega 4.
Da Ford ga Scorpio foryngelseskuren for et par år siden, innebar det ikke bare et nytt karosseri. Det resulterte også i omfattende forsterkninger av chassis og bunnplate. Dette alene ville gitt bedre kjøreegenskaper enn forgjengeren, men Ford gikk et skritt lengre og ga Scorpio en fastere og mer sportslig fjæring og demping. Vips, hadde de en storbil med nydelig kjøreegenskaper og sportslig karakter. Scorpio krenger lite, har en kontant og presis styring og oppfører seg uproblematisk på svingete dårlig vei.

E 230 føles som en større og tyngre bil enn Scorpio, men er faktisk 115 kg lettere. Den tunge følelsen skyldes delvis at den krenger litt mer i svinger og at den er litt mykere over store ujevnheter. Mercedes er ikke like kontant i styringen og gir ikke samme kontakten med veien som Scorpio, men det går ikke ut over kjøreegenskapene. Stabiliteten på svingete dårlig vei er hakket bedre enn i Scorpio og E 230 tåler litt røffere behandling i svingene før den tenderer til understyring.

Omega henger godt med de to konkurrentene i svingene. Den er mykere fjæret og dempet og krenger litt mer enn Scorpio, men henger likevel godt med når det gjelder stabilitet på svingete ujevn vei. Det er faktisk styringen som gjør at Omega får ett poeng dårligere karakter enn de to konkurrentene. Ford og Mercedes bruker tannstangstyring i sine modeller, mens Opel har beholdt den litt mer upresise kulekretssnekken. Når du først ligger i sving er det ikke noe å utsette på styreresponsen, men rundt nullstilling er det for stor dødgang til at vi liker det. Dette er for upresist.

Ventilerte skivebremser foran og solide skiver bak i kombinasjon med ABS, er standard i alle de tre testbilene. Den som hadde ventet store forskjeller i bremsevirkning blir skuffet. Alle tre stopper effektivt og har bremser som er lette å dosere. Bare en meter skiller bremselengden i Scorpio fra Omega og E 230.

MOTOR & GEARKASSE
Testvurdering:
E 230: 5. Scorpio: 5. Omega: 3.
Fords nye 2,3-liter kommer som en velkommen avløser til den trofaste to-literen. I forhold til to-literen er både boring og slaglengde økt og det er lagt ned mye arbeid for å redusere støy og vibrasjoner. Gjennom blant annet bruk av to balanseaksler, er støynivået grunnet vibrasjoner redusert med ca 5% i forhold til den gamle to-litersmotoren. Samtidig er den nye motoren 3,4 kg lettere. Det er ingen tvil om at Ford-motoren er den mest stillegående av de tre motorene vi kjører denne gang. Både ved jevn hastighet og under akselerasjon går den stille og med et meget behagelig lydnivå. Men Ford bør finne ut hvor resonansestøyen kommer fra. Den var til tider sjenerende.

Mercedes-motoren går behagelig, men har et høyere støynivå enn Ford-motoren både på tomgang, ved normal belastning og under akselerasjon, mens Opels to-liter har vesentlig hardere gange enn de to konkurrentene.

Av testbilene var det bare E 230 som hadde automatgearkasse. Ford og Opel holder på femtrinns manuelle kasser. Enkelte ganger er automatkassen en ulempe. Vi opplevde for eksempel at vi i motbakker ble liggende akkurat på grensen mellom fjerde- og tredjegear slik at gearkassen hele tiden skiftet mellom de to gearene, men Mercedesens sjaltegate er utformet slik at det er lett å vippe gearspaken til tredje og problemet er løst. Hverken Ford eller Opel har manuelle gearkasser som er blant de mest presise og letteste å sjalte. Vil du ha litt ekstra komfort, bør du ikke være fremmed for å vurdere automatgear.

YTELSER & FORBRUK
Testvurdering:
E 230: 5. Scorpio: 4. Omega: 4.
God støydemping og en stillegående motor har gjort det mulig for Ford å
utstyre Scorpio 2.3 med en gearkasse med kort utveksling. Det har klare fordeler på norske veier. Sammen med en gunstig dreiemomentkurve, hele 90% av maks dreiemoment er tilgjengelig fra 2.000 til 5.500 o/min, gjør dette at du kan "glemme " gearspaken i femtegear. Motoren er nemlig svært så smidig på lave turtall samtidig som den også er arbeidsvillig høyere oppe på turtallsregisteret. Selv om Ford-motoren har kort utveksling og er sterk, hadde vi ventet at den skulle være raskere. Under akselerasjon, både fra stillestående og i fart, er den raskere enn Omega, men med tanke på at den har 11 hk og 17 Nm mer å rutte med, er forskjellen liten.

I vår bakketest på nordsiden av Valdresflya holdt nemlig Omega følge med Scorpio. Når forskjellen i akselerasjon er så liten som den er, blir det bensinforbruket som avgjør hvem av dem som kommer nærmest Mercedesen. I følge både våre og fabrikkenes forbruksmålinger, er Scorpio tørstere.

E 230 viser hva en god automatgearkasse kan gjøre med ytelsene.
Mercedes-motoren er riktignok sterkere enn de to konkurrentene når det gjelder både effekt og dreiemoment, men automatkassen bidrar også i positiv retning, først og fremst i form av rask og smidig akselerasjon. E 230 er raskere både fra stillestående og ved akselerasjon i fart. Den har i tillegg testens laveste bensinforbruk.

PRISER & UTSTYR
Testvurdering:
Omega: 5. Scorpio: 4. E 230: 2.
Omega har ikke bare meget gunstig pris, den har også en gjennomtenkt utstyrspakke, men med et unntak. I en bil som er så gjennomtenkt ellers, hvorfor mangler det da elektriske vindusheiser? De vil Opel-forhandleren ha 8.500 kroner for. Klima-anlegg koster ytterligere 12.700 kroner og med metallic lakk til 2.200 kroner og tilnærmet samme utstyrsnivå som Scorpio Ghia 2.3, er prisen blitt 329.600 kroner.

Scorpio Ghia 2.3 har en omfattende og luksuriøs utstyrspakke. Vår testbil hadde i tillegg en pakke som består av klimaanlegg og fartskontroll til 18.000 kroner, elektrisk regulering av forsetene til 15.000 kroner og metallic lakk til 3.000 kroner. Det gir en prislapp pålydende 391.000 kroner. Du kan spare noen kroner ved å velge Scorpio 2.3 GLX. Bortsett fra at du da går glipp av startsperre og dobbellås, er det stort sett luksusutstyr du mister.

E 230 har en imponerende prislapp, men utstyrsnivået er høyere enn vi har vært vant til fra den kanten. Vår testbil var en E 230+ Classic. I plusspakken inngår blant annet automatgear (22.320), skinntrukket ratt og gearspak (4.380), lettmetallfelger (10.840), metallik lakk (6.100), oppvarmede forseter (7.180), midtarmlene foran (4.720) og klimaanlegg (37.990), en pakke som koster 93.530 kroner men som du i E 230+ får for 61.900 kroner.

Felles for alle de tre er to kollisjonsputer, lyktespylere, høyt bremselys, oppvarmede forseter, elektrisk regulering av sidespeil, sentrallås og overbevisende gode hovedlys.

Ser vi på prisforskjellen mellom testbilene, er det hele 223.700 kroner som skiller billigste og dyreste bil. Selv om du legger på klimaanlegg og elektriske vindusheiser, er det ca 200.000 i forskjell mellom Omega 2.0 GL og E 230+ Classic. Du kan spare 70.000 kroner ved å velge en E 200+ Classic. Er utstyret mindre viktig, kan du få en E 200 Classic til like under 400.000 kroner. Da begynner vi å nærme oss de velutstyrte Omega- og Scorpio-modellene. Forskjellen mellom Scorpio Ghia 2.3 og Omega 2.0 GL er 84.800 kroner, men sammenligner vi med en Scorpio 2.3 GLX, er Forden absolutt konkurransedyktig.

LES VIDERE:
- Konklusjon
- Priser og tekniske data

Powered by Labrador CMS