-
Vågsbygd bilverksted AS:
Biltekniker/mekaniker
-
Bilia Norge AS:
Mastertekniker, BMW Skøyen
-
Bilia Norge AS:
Servicemarkedssjef, Volvo Follo
-
Odda Bilsenter AS:
Teknisk leder
-
Odda Bilsenter AS:
Bilmekaniker
-
XPeng Motors Norway AS:
Area Manager
-
Statens vegvesen:
Utekontrollør Jessheim
-
Werksta Bergen:
Bilskadetakserer
-
Jæger Automobil AS:
Bilskadetakserer
-
Toyota Bilia AS:
Key Account Manager
-
Quipd AS:
Teknikere
-
byMEDHUS AS:
Detailer / bilklargjører
-
byMEDHUS AS:
Bilselger
-
Formula Automobile Norge AS:
Sales Executive & Brand Specialist
-
Werksta Kristiansand:
Billakkerer
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Fleet Manager
-
Mekonomen Company Bilverksted AS:
Avdelingsleder
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger TopUsed
-
Møller Bil Stavanger:
Takserer
-
RSA Import:
Salgs- og markeds-koordinator
-
Team Verksted AS:
Delelager/kundemottak
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger nye lastebiler på Østlandet
-
Werksta Kristiansand:
Teamleder Karosseri
-
Bilservice AS:
Bilmekanikere
-
Mobile Kjeller AS:
Servicemarkedssjef
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Key Account Manager Customer Service
-
Bilia Norge AS:
Innkjøpsansvarlig
-
Robert Bosch AS:
Teknisk Support
-
Bilforlaget AS:
Journalister/Reporter
Fiat Punto 80 ELX – Skoda Fabia Comfort 1.4 – Toyota Yaris 1.3 Sol
Damekjørt blir stadig oftere å se i bruktbilannonsene, og Yaris er på kort tid blitt en av damenes favorittbiler. Men Fiat Punto og Skoda Fabia vil være med og konkurrere om damenes gunst.
Først publisert i BIL 4 - 2000.
Mens Yaris er blant de minste bilene i klassen når det gjelder utvendige mål, er både Punto og Fabia blant de største. Prismessig er de nokså jevnbyrdige, men Fabia er noen kroner rimeligere. Prisdifferansen ligger hovedsakelig i at den også har en svakere motor. Fabia 1.4 leveres i tre utstyrsvarianter. Vår testbil har Comfort utstyrspakke, og koster 6.500 mer enn Classic, mens toppmodellen heter Elegance og koster 12.000 kroner mer enn vår testbil. Mens vår testbil har en 68-hesters motor, kan Fabia også leveres med en 1,4-liter med 101 hk. Prisen blir da 164.400 kroner.
Punto leveres med to motoralternativer, begge med 1,2-liters motor, men den ene med 60 og den andre med 80 hk. Vår testbil er en femdørs 80 ELX, den modellen importøren regner med skal stå for brorparten av
salget.
Yarisen i vår test er en 1.3 Sol, toppmodellen i Yaris-programmet og har den klart mest påkostede motoren av de tre testbilene.
Ytelser & forbruk
På mange måter er det motoren som skiller de tre testbilene best. Toyota har utviklet en helt ny motorserie, og Yaris enliter var den første som ble lansert. Den kompakte enliteren med 68 hk er på mange måter den ideelle motoren for Yaris. Den er en av de raskeste enlitersmotorene, men frasparket blir litt snaut når vi sammenligner den med konkurrenter med motorer som har mellom 1,2 og 1,4 liter sylindervolum. Det var derfor naturlig at Yaris også fikk en større motor, og den nye 1,3-literen er akkurat det som skal til for at Yaris skal hevde seg blant konkurrentene med for eksempel 1,4-liters motor. 1,3-literen er konstruert på samme lest som enliteren, og har blant annet variable ventiltider. VVTi, som Toyota kaller denne løsningen, er hemmeligheten bak de nye Toyotamotorenes kvikke akselerasjon og gode trekkraft. Med god trekkraft også i femtegearet blir kjøringen mer avslappet og bidrar også til et moderat bensinforbruk. I kombinasjon med en effektiv gearkasse sørger denne motoren for at Yaris er kvikkere og sterkere enn de to konkurrentene under alle forhold.
Fiat har valgt en relativt høyt trimmet 1,2-liter til Punto. Dette er en motor som er noe enklere enn Toyotas 1,3-liter, og som er noe mer krevende når det gjelder turtall enn Yarismotoren. Som du ser av akselerasjonstallene er Punto kvikk fra stillestående, og så lenge du holder turtellernåla over 4.000-merket er det ikke noe å utsette på akselerasjonen. Men med 10 Nm lavere dreiemoment, og en ikke fullt så gunstig dreiemomentkurve som Yarismotoren, henger den ikke med når det gjelder trekkraft og akselerasjon i fart. Litt vel lang utveksling gjør at forbruket likevel er moderat, i hvert fall så lenge du kan utnytte femtegearet. Men du må regne med å benytte Puntos lette og presise gearskift flittig, noe som øker forbruket en del.
Fabia har den enkleste og svakeste motoren. Dette er en videreutvikling av den gamle støtstangmotoren Skoda lanserte tidlig på 60-tallet. Lettmetallmotoren har naturlig nok fått en rekke endringer, blant annet i form av moderne motorstyringselektronikk. Moderniseringene til tross, den gamle motorkonstruksjonen ligger noe etter sine moderne konkurrenter når det gjelder både akselerasjon og trekkraft. Spesielt ved akselerasjon fra stillestående virker Skoda-motoren vel sedat, og 15,4 sekunder fra 0 til 100 km/t er på nivå med Toyotas enlitersmotor med samme effekt. Når det gjelder trekkraft er likevel ikke forskjellen så stor som fryktet. Ved akselerasjon i fart er gassresponsen meget god, og med en gang du rører gasspedalen føles Fabia svært kvikk. Mindre hastighetsøkninger tar den meget overbevisende, og holder faktisk godt følge med Punto ved akselerasjon fra 40 og 70 km/t. Moderat effektuttak og relativt god trekkraft til tross, Fabia har betydelig høyere bensinforbruk enn de to konkurrentene.
Testvurdering ytelser og forbruk
Yaris: 10. Punto: 8. Fabia: 6.
Kjøreegenskaper
Kjøreegenskapene er vurdert ut fra kjøring på de angitte vinterdekk (se spesifikasjoner side 64) og med hovedvekt på vinterveier. Felles for våre tre testbiler er at de er svært lettkjørte. Lette servostyringer gjør at de er lette å manøvrere i byen og i trange parkeringssituasjoner. Sånn sett er det ingen tvil om at dette er småbiler. Ser vi på testbilenes dekkutrustning, er vi derimot ikke helt sikre på om det er små-biler vi har med å gjøre. All tre står på vinterdekk med dimensjonen 175/65R14, noe som fungerer bra på bar vei, men som ikke spesielt godt på vinterføre.
Spesielt Yaris ble felt av de kraftige vinterdekkene. Litt løs snø, og den svarte med tidligere under- og overstyringer. Den presise styringen gjør den likevel lett å håndtere, men både Punto og Fabia hadde vesentlig større marginer på snø- og isdekte veier. For den som er erfaren er Yaris en fryd å håndtere også når det er glatt, men et nummer smalere vinterdekk er å anbefale, i hvert fall for dem av dere som kjører i distrikter hvor vinteren stort sett byr på snø- og isdekte veier.
Vår Fabia, som stod på samme dekktype som Yaris, er vesentlig mer stabil og lettere å håndtere på glatte vinterveier. Styringen er noe lettere enn i Yaris, men likevel er styrefølelsen god. Fabia er mer konsekvent understyrende enn Toyotaen og oppleves derfor som sikrere.
Punto oppleves som den mest sportslige av de tre, noe som kan være forsterket av Pirellidekkene. Vår erfaring er at disse dekkene har noe bedre stabilitet på bar vei enn Continentaldekkene som Fabia og Yaris er utstyrt med. På snø- og isunderlag er Punto stabil og svært enkel å håndtere. Den tenderer konsekvent mot understyring og den presise styringen gjør den til en enkel bil å håndtere også når kjøreforholdene er vanskelige. Den elektrisk servostyringen har to trinn og er ved normal landeveiskjøring litt tyngre å ratte en Fabia, mens den i "City-innstilling" er ultra lett å håndtere, spesielt i hastigheter under 40 km/t.
Testvurdering kjøreegenskaper
Fabia: 10. Punto: 10. Yaris: 8.
Komfort
Puntos litt mer sportslige karakter gir ingen merkbar gevinst i forhold til Fabia på vinterføre. Den straffer seg derimot litt når det gjelder fjæringskomfort. Foruten at Punto transporterer mer vibrasjoner til passasjerene, takler den også skarpe ujevnheter dårligere. Ikke slik at Punto oppleves som ubehagelig, men går du direkte fra Punto til Fabia og Yaris er forskjellen svært så merkbar i de sistnevntes favør. Når det gjelder støy, scorer Punto derimot høyt. Selv om ikke støynivået er nevneverdig lavere, har den et behageligere støybilde.
Fabias støybilde preges av en tendens til romlestøy på grov asfalt og kjettingslitt snø/isdekke. Selv om støynivået ikke er mye høyere enn i de to konkurrentene, oppleves det som mer sjenerende. Skoda har derimot greid å isolere meget godt mot vibrasjonene fra veien, og de små ujevnhetene på for eksempel grov asfalt merkes ikke. Litt større ujevnheter og skarpe kanter er derimot følbare. Fabia har det kraftigste varme/ventilasjonsanlegget. Spesielt når det gjelder varmekapasitet med varm motor har den større reserve.
Yaris har ikke romlestøy, og et støybilde som ligger på samme nivå som Punto. Fjæringskomforten på de små og skarpe ujevnhetene er bedre enn i Fiaten, men ni cm kortere akselavstand enn de to konkurrentene gjør at Yaris er noe uroligere på dårlig vei. Den har ikke den samme flyten over de store ujevnhetene som Punto og Fabia.
Når det gjelder sittekomfort er det ikke så store forskjeller som ventet. Fabia har litt svak korsryggstøtte til forsetepassasjeren, men til gjengjeld en lang sittepute med god lårstøtte. Yaris har en kort sittepute, men den er vinklet slik at passasjeren likevel har god lårstøtte. Brukbar sidestøtte og god korsryggstøtte har vi også notert. Puntos forsetepassasjer sitter også mest behagelig. Fiat har greid å lage et forsete som gir god støtte til både lår og rygg.
De tre testbilene er tiltenkt to baksetepassasjerer, men skal du først ha inn tre, vil den tredje personen sitte mest behagelig i Punto. Felles for de tre er at baksetene har god lårstøtte og god støtte til ryggen. For barn kan det være en ulempe at Fabias og Puntos sitteputer er litt lange. For barn som slutter med egen sittepute er derfor Yaris baksete best.
Testvurdering komfort
Fabia: 10. Yaris: 9. Punto: 8.
Plass
Yaris er minst i dette feltet, og med god margin. Ser vi på grunnflaten er den 361,5 x 166 cm for Yaris og hele 396 x 164,6 cm for Fabia. Mens Yaris er blant de minste småbilene, ligger Fabia på grensen til kompaktklassen med Punto omtrent midt mellom disse to. Når Yaris likevel har god plass, skyldes det ganske enkelt at Toyota har utnyttet høyden bedre enn Fiat og Skoda. Yaris er bare 2 cm høyere enn Punto, men du sitter mye høyere i Toyotaen og trenger derfor mindre plass til bena.
Med en 175 cm lang sjåfør bak rattet er avstanden mellom for- og bakseterygg hele 72 cm i Yaris, mens den er henholdsvis 71,5 og 68,5 i Fabia og Punto. Yaris har den smaleste kupéen av de tre, og i baksetet (hvor det er størst behov for god bredde) er Yaris 7 cm smalere enn Punto og 5,5 cm smalere enn Fabia. To voksne sitter likevel rimelig godt i Yaris baksete, vel og merke så lenge baksetet står i bakerste posisjon. Da er bagasjeromvolumet begrenset til 205 liter. Baksetet kan skyves 15 cm forover, noe som øker bagasjerommets lengde til 55 cm og volumet til 305 liter. Baksetepassasjerer kan du da glemme. Yaris har en litt omstendelig bakseteløsning. Når du vipper frem setet, er bagasjerommet bare 96 cm langt.
Punto har bredest kupé, men minst benplass. Er du over 1,80 og har tenkt å ha voksne baksetepassasjerer, bør du ta en prøvesitting av baksetet. I vår testbil er takhøyden redusert litt på grunn av soltaket. Punto har et meget rommelig bagasjerom og et enkelt setearrangement. Med baksetet nedfelt øker bagasjerommets lengde til 122,5 cm. Punto er den eneste av de tre testbilene som krever nøkkel for å åpne bakluken, hvis du da ikke bruker den innvendige spaken. Totalt sett er Fabia den rommeligste av de tre, kanskje ingen stor overraskelse når den også er lengst. Plassen i baksetet er god, og bare en trang døråpning som gjør det litt mer kronglete å stige inn og ut av baksetet drar ned inntrykket. Punto og Yaris er vesentlig enklere å komme inn og ut av. Baksetet er som i Punto delt og er enkelt å vippe frem. Bagasjerommets lengde øker til 123 cm når baksetet legges ned.
Testvurdering plass
Fabia: 10. Punto 8. Yaris: 8.
Førerplassen
Fiat og Skoda har valgt det trygge fremfor det dristige i utformingen av førerplassen, mens Toyota har vært mer enn normalt dristig med Yaris førerplass. Den sentrale instrumentkonsollen med digitalt speedometer krever tilvenning, men er svært enkel å forholde seg til når du har fått noen mil bak rattet. Speedometeret er lettlest, men turtelleren kunne med fordel vært noe bedre markert. Bensinmåleren og kilometertelleren er derimot uproblematisk å forholde seg til. Tekstvinduet til den integrerte radioen fungerer også som kjørekomputer og gir opplysninger om blant annet forbruk, snitthastighet og utetemperatur.
Du sitter høyt i Yaris, noe som gir godt overblikk både forover og bakover. Sittestillingen er god, og benplassen foran er faktisk den beste i disse tre. Det er passe avstand til fothvileren selv om avstanden fra fothviler til seterygg er noe kortere enn i de to konkurrentene når setet er i bakerste posisjon. Det eneste minuset vi har i boken er at det er litt langt fram til rattet. Toyota har utstyrt Yaris med høyderegulerbart ratt, men de kunne med fordel også gjøre det mulig å trekke det litt bakover.
Førersetet har høyderegulering i bakkant av sitteputen. Sitteputen er forholdsvis kort, men den er vinklet slik at den likevel gir god lårstøtte. Sidestøtten til lår og nedre del av ryggen er god, men det er ønskelig med litt bedre støtte i skulderhøyde. Det tar litt lang tid før setevarmen gir noen god effekt.
Punto har en vesentlig mer tradisjonell førerplass og byr ikke på overraskelser. Instrumentene er oversiktlige og alle brytere og hendler logisk plassert og enkle å bruke. Helt logisk er ikke kjørekomputeren som blant annet viser bensinforbruket. Forbruket blir nemlig målt i kilometer pr liter, så det krever litt omstilling for å gjøre om 16,1 km/liter til 0,62 l/mil.
Høyderegulering av rattet er standard også her, og Punto har også høyderegulering av sitteputen. Og her kan du virkelig løfte setet skikkelig. Ulempen er at setet løftes mer i bakkant enn i forkant, og vil du ha god støtte under lårene må du derfor ha setet lavt.
God side og korsryggstøtte gjør Puntosetet til en meget god arbeidsplass, bare så synd at benplassen ikke holder mål. Hjulhuset tar rett og slett for mye plass, og når du sitter riktig i forhold til å rekke pedalene er det er ikke mulig å strekke ut venstrebenet, noe som blir slitsomt på lange turer. Puntos setevarmer er termostatstyrt og bruker lang tid på å bli varm.
Fabia har et svært så nøkternt førermiljø og ved første øyekast gir den et billigere inntrykk enn de to konkurrentene. Men ta deg tid å se litt nærmere på detaljene så vil du se at de enkle linjene skjuler mange praktiske og gjennomtenkte detaljer. Førerplassen er praktisk, men ikke spesielt mye rommeligere enn i Yaris.
Førersetet har lang sittepute, uten at lårstøtten er overbevisende. Og det hjelper ikke å heve setet, da løfter du det mer i bakkant enn i forkant, slik at støtten under lårene blir enda dårligere. Største minus er den dårlige korsryggstøtten, akkurat det punktet burde Skoda kunne rette på. Rattet har fireveis regulering og det er lett å finne en god kjørestilling. Også Fabia har kortere avstand til venstrefotens fotstøtte enn til gasspedalen, og en blir derfor sittende litt skjevt. Plassen rundt pedalene er derimot bedre enn i de to konkurrentene.
Instrumenter, brytere og hendler er greit plassert og logiske i bruk. Utetemperaturmåler er standard, og Fabia har femtrinns regulering av setevarmen og den gir varme raskere enn Puntos og Yaris.
Alle de tre har forholdsvis kraftige Cstolper, men Fabia skiller seg likevel ut med dårlig sikt bakover på høyre side. Dette skyldes at Skoda – i likhet med Volkswagen og Audi – har valgt å bruke et mini sidespeil på høyre side. Gi oss heller et skikkelig speil, i tett bytrafikk er sikten bakover på høyre side viktig.
Felles for alle tre er at de har gode lys. Fabia og Punto har begge separate nær- og fjernlys, mens Yaris har store nær/fjernlyskastere.
Testvurdering førerplassen
Yaris: 9. Fabia: 9. Punto: 8.
Priser og utstyr
Fabia er vinneren når det gjelder pris, og den har dessuten en nokså påkostet utstyrspakke med blant annet femtrinns oppvarming av forsetene, elektrisk regulering av sidespeilene med samkjøring av venstre og høyre speil, fire høyttalere, antenne, elektriske vindusheiser foran, sentrallås og lyktespylere. Sikkerhetsutstyret er derimot ikke like påkostet og Skodaforhandleren vil ha 2.900 kroner ekstra for sidekollisjonsputer, og baksetet har bare to hodestøtter og magebelte på midtplassen. De hodestøttene som finns er derimot svært høye og kraftige.
Puntos pris ligger behagelig, om ikke betryggende under Yaris pris. En omfattende utstyrspakke som blant annet inkluderer sidekollisjonspute, trepunktsbelter og hodestøtter på alle de tre sitteplassene i baksetet, sentrallås, elektriske vindusheiser, kjørekomputer og følg-meg-hjem-lys; forsinket slokking av hovedlysene. City-funksjonen på servostyringen er vi ikke like sikre på har så mye for seg, men den inngår selvsagt også i utstyrspakken. Punto har riktignok mange hodestøtter, men de gir ikke fullgod beskyttelse, hodestøttene i baksetet er for lave til det.
Yaris er dyrest av de tre, noe som i stor grad skyldes at den har større og sterkere motor. Utstyrsmessig gir ikke Yaris et påkostet inntrykk som de to konkurrentene. I Solutførelse kan den blant annet skilte med RDSradio med CD-spiller, elektriske vindusheiser foran, fjernstyrt sentrallås og tre hodestøtter på baksetet. Den midterste plassen i baksetet er utstyrt med mavebelte, sidekollisjonsputer er ikke leveringsklare ennå og for å være helt på høyde med Punto og Fabia burde også lyktespylere komme på plass.
Vurdering pris og utstyr
Fabia: 10. Punto: 8. Yaris: 7
LES VIDERE:
- Konklusjon
- Priser og tekniske data