Smått og veldig flott
Smått og veldig flott
Smått og veldig flott
Smått og veldig flott
Smått og veldig flott
Smått og veldig flott
Smått og veldig flott

Smått og veldig flott

Grensene mellom bilklassene blir stadig mindre tydelige. Småbilene er nå like store som kompaktbilene var for ti år siden, og i Europa blir veksten i småbilsalget kun slått av SUV-ene. Bils testteam har sett på tre av årets nyheter og målt dem mot klasseleder Toyota Yaris. På de neste sidene ser du hvordan det gikk.

Publisert Sist oppdatert

Først publisert i Bil 10-2017.

En småbil er ikke lenger trang, dårlig å kjøre og kjipt bygd. Den tid er definitivt forbi.

Nå framstår de små bilene som bare en litt mindre utgave av bilene i klassen over. De har god sikkerhet og utstyres på samme måte som de langt større bilene, i hvert fall om kjøperen er villig til å betale ekstra for det.

De litt mer avanserte førerstøttesystemene som blindsonevarsling, følgecruisekontroll, aktiv kantlinjehjelp, nødbremsing og fotgjengergjenkjenning var for få år siden kostbart ekstrautstyr som nå er i ferd med å innta småbilene sammen med navigasjon og ryggekameraer, gjerne med 360 graders «fugleperspektiv» på omgivelsene rundt bilen.

Konsertsal
Komfort, innvendig støy og tilkoblingsmuligheter er de samme som i store biler, og med B&O Play (Fiesta) og BOSE (Micra) på plass omdannes kupeen til konsertsal.

Fint å ha noe vakkert å lytte på når trafikken likevel står stille. Alle fire bilene i testen var utstyrt med cruisekontroll, Forden til og med radarstyrt. Det eneste jeg savnet var aktiv køfunksjon, men det er også kun et spørsmål om penger.

For det meste en stor bil kan utstyres med, kan også puttes inn i små biler. Prisen avgjør, og den blir stadig lavere på alt som styres via elektronikk.

Merforbruket
Men bilprodusentene sliter med troverdigheten når de hevder at små biler bruker lite drivstoff. Denne og tidligere tester gjort av bladet Bil viser at det fortsatt er langt mellom tallene bilprodusentene skryter av, og det jordnære livet ved drivstoffpumpene.

Jeg svelger 20 prosent høyere forbruk med dagens NEDC-målemetode, men 51 prosent over oppgitt forbruk er ikke bare å lure forbrukerne, men konkurransevridende og på grensen til avgiftssvindel.

0,53 liter per bensinmil klarte rimeligste bil i testen seg med, de to tørsteste drakk 0,66 liter per mil. Slike tall hører bare ikke hjemme i 2017.

LES VIDERE:

- Innledning

- Ford Fiesta

- Kia Rio

- Nissan Micra

- Toyota Yaris

- Vårt valg

- Testdata og poeng

OBS!

Prisene i testen var gyldige da bladet ble produsert. Du finner alltid oppdaterte priser i vår nybildatabase.

Powered by Labrador CMS