Ford Focus 1.6 Trend

Publisert Sist oppdatert

Focus
Focus

Innledning

Focus har ikke greid å utfordre Golf helt når det gjelder salg, og da Toyota lanserte Corolla havnet den i skyggen av den også. Nå ser det ut som om den blir akterutseilt av nykommerne når det gjelder både plass og utstyr. Focus føles plutselig som en liten bil i kompaktklassen. Noen liker det, for selv om Focus ikke er størst, er plassutnyttelsen god. Den er heller ikke mye mindre innvendig enn for eksempel Stilo,og har ingen problemer med å matche 307.

Når det gjelder takhøyde og kupébredde har Focus ikke noe å skamme seg over, men sammenlignet med Stilo er benplassen vesentlig mindre. Et sted må den jo være mindre når den utvendige lengden er 8 cm kortere. Bagasjerommet er rommelig og ryddig. Baksetet er delt slik at du kan legge ned bare den ene delen av setet og få flatt gulv. Også denne gang noterer vi minus for baklukelås med "poseriver", en liten irriterende detalj som det burde være lett å rette på. Foran oppleves Focus som betydelig rommeligere enn både Stilo og Corolla, blant annet fordi det er satt av rikelig plass til venstrebenet slik at du sitter symmetrisk. Sittekomforten er god og kjørestillingen er førsteklasses. Det er lett å finne en stilling som gir god og riktig avstand til både ratt og pedaler. Plasseringen av brytere og hendler er logisk og gunstig plassert, men det er fortsatt uvant at bakruteviskeren starter når du drar i vindusviskerhendelen i den hensikt å spyle frontruten. Ford har gått sin egen vei når det gjelder Focus’interiørdesign.

Det er liten tvil om at Ford har lagt vekt på dynamiske kjøreegenskaper, og sånn sett passer de litt trange Trend-setene godt til bilens karakter. Sidestøtten er førsteklasses både til lår og rygg. De som kommer fra for eksempel Golf eller Audi A3 vil oppleve at de sitter høyt i Focus, noe som ikke harmonerer helt med den sportslige karakteren. Straks du er underveis oppleves ikke dette som noe minus, det gir heller Focus et pluss ved at du har god oversikt rundt hele bilen. Focus er faktisk en av de mest lettkjørte bilene i klassen, og oppleves som svært enkel ved trange parkeringer og i trange trafikksituasjoner.

Både 307 og Corolla imponerer med gode kjøreegenskaper på slett og god asfalt, men uansett hvilken av de to vi kom fra ble vi likevel imponerte over Focusens styrefølelse, veigrep og balanse. Mange rendyrkede sportsbiler kan bli grønne av misunnelse. Når svingene kommer tett er Focusen i sitt rette element, og maken til styrepresisjon og veifølelse finner du ikke i noen annen kompaktklassebil i denne prisklassen. Den er letthåndterlig og føles sikker på veien, samtidig har den akkurat den tyngden som skal til for at den ikke skal bli vimsete. Ford har gjort en kjempejobb med både styring og hjuloppheng.

Overtaket i forhold til 307 og Corolla er ikke stort på god vei, men Focusen er i en klasse for seg når vi kommer på dårlig vei. Der de tre konkurrentene stepper ut når de treffer ujevnheter i svingene, holder Focusen sporet som om den kjørte på skinner. Hjulopphengene jobber stille og takler så vel store som små og skarpe ujevnheter overbevisende effektivt.

Normalt må du betale i form av redusert komfort når en bil har så godt definerte kjøreegenskaper som dette. I forhold til Stilo har ikke Focus samme flyten over de store ujevnhetene, men den takler de mindre ujevnhetene bedre og behageligere enn alle de tre testkonkurrentene. Focus Trend har litt fastere fjæring og demping enn for eksempel Ambiente og Ghia, og de som gjerne vil prioritere fjæringskomfort fremfor det sportslige har gode alternativer i disse.

Når Focus likevel får en dårlig komfortvurdering skyldes det et ubehagelig støynivå. Målt i dBA er det ikke så høyt sammenlignet med konkurrentene, men på grunn av det harde lydbildet oppleves støyen som sjenerende, og da spesielt sammenlignet med Corolla,men også 307 har et behageligere lydbilde. Vår testbil stod på dekk med hastighetsmerking V(240 km/t), mens den kan kjøres på dekk med hastighetsmerking T (190 km/t), noe som vil et behageligere lydnivå når det gjelder hjulstøy.

Focus’ 1.6-liter lever ikke helt opp til det sportslige inntrykket resten av bilen gir, men holder godt følge med konkurrentene. Den er frisk i de laveste gearene og så lenge den får jobbe på turtall over 4000 o/min. Mens den i fjerde- og femtegear oppleves som litt sedat, noe den lange utvekslingen må ta noe av skylden for. Men i forhold til Stilo og Corolla 1.4 har den ikke noe å skamme seg over, bare Corolla 1,6 og 307 er raskere.

Focusmotoren må derfor jages litt og på bakkete vei vil nok bensinforbruket bli litt høyere enn om den hadde hatt noe kortere utveksling. Men dette jevner seg som regel ut, for Focusmotoren går billig når den får cruise i normal jevn landeveishastighet.Og skulle du føle behov for et mer effektivt og trekkvillig gear er ikke gearskiftene noe å grue seg til. Focusens gearkasse er lett og eksakt å sjalte og gearene klikker inn omtrent som i en racingkasse.

Focus har et påkostet chassis, noe du får betalt for i form av nydelige kjøreegenskaper. Det er derfor ikke overraskende at Ford har sett seg nødt til å spare litt på utstyrsnivået og Focus gir derfor ikke det samme påkostede inntrykk som konkurrentene. Automatisk klimaanlegg og kupélys i baksetet er ikke standard, du må også betale ekstra for radio/CD-spilleren og stabilitetskontroll. Fire kollisjonsputer er også et minimum i dag når Stilo og 307 har henholdsvis 8 og 6 kollisjonsputer.

Focus er nøkternt utstyrt og litt vel dyr, men du verden for en kjøremaskin.

FØRERPLASS = 10
Annerledes i design og kanskje litt kjedelig i materialvalg, men du verden så godt førerplassen i Focus stemmer når du skal kjøre aktivt bil.
PLASS = 8
Focus har utmerket plassutnyttelse og selv om den ikke er størst i klassen er plassfordelingen god.
KOMFORT = 8
Fjæringskomforten er god og Focus takler de små og skarpe ujevnhetene bedre enn de tre konkurrentene. Men støyen fra hjulene er for høy.
KJØREEGENSKAPER = 9
Dette er kjøremaskinen fremfor noen i denne klassen. Sportslig og godt balanserte kjøreegenskaper er Focus’ kjennetegn. Mangler stabilitetskontroll for å få en tier.
YTELSER OG FORBRUK = 9
Fords 1,6-liter er ikke akkurat sportslig, men den gir en god balanse mellom ytelser og bensinforbruk.
PRIS OG UTSTYR = 8
Ford har brukt mye penger på hjuloppheng og styring, og i dette selskapet har Focus for lavt utstyrnivå til å få full pott, den mangler blant annet et par kollisjonsputer.

Poengene er kun ment for bruk i denne testen og kan ikke overføres til andre tester.

LES VIDERE:
- Fiat Stilo
- Peugeot 307
- Toyota Corolla
- Konklusjon
- Priser og tekniske data

Powered by Labrador CMS