Ford Focus 1.6 Trend

Publisert

Focus
Focus

Innledning

Focus kom som et befriende og friskt innslag i kompaktklassen da den ble lansert for halvannet år siden. Befriende fordi Ford Escort for lengst hadde gått ut på dato, og Ford trengte noe helt nytt for å komme tilbake i kompaktklassen. Focus var riktig bil, ikke minst imponerte kjøreegenskapene.

Det gjør de fortsatt. Uansett hvilken av de tre konkurrentene vi kom fra imponerte styrefølelsen, grepet og balansen i Focusen. Rendyrkede sportsbiler kan bli grønne av misunnelse. Når svingene kommer tett er Focusen i sitt rette element, og maken til styrepresisjon og veifølelse finner du ikke i noen annen kompaktklassebil i denne prisklassen. Denne bilen er så letthåndterlig at den får enkelte av konkurrentene til å virke unødvendig tunge og klumsete.

Også dårlig og hullete asfalt takler den overbevisende og med en stabilitet de tre konkurrentene ikke kan oppvise. Hjulopphengene jobber stille og takler så vel store som små og skarpe ujevnheter overbevisende effektivt. Når de andre gjerne vil ta et skritt sideveis på ujevnheter i kombinasjon med sving, holder Focusen kursen.

Normalt må du betale i form av redusert komfort når en bil har så godt definerte kjøreegenskaper som dette. Men ikke i Focus. Fjæring og demping er forholdsvis fast, men sammenlignet med konkurrentene er det bare Civicen som byr på bedre fjæringskomfort. Ikke minst de små og skarpe ujevnhetene takler Forden overbevisende godt. Vår testbil med utstyrsnivå Trend har litt fastere fjæring og demping enn for eksempel Ambiente og Ghia, og de som vil ha enda bedre fjæringskomfort har gode alternativer i disse.

Når komforten likevel ikke er helt førsteklasses, handler det om hjulstøy. På grov asfalt har nemlig Focus veldig høyt støynivå. Dekkvalget skal ha noe av skylden for dette. V-merkede dekk er ikke nødvendig og støyer vesentlig mer enn for eksempel T-merkede dekk som Focusen kan bruke. Vi har også erfaring for at Firestone F700-dekkene heller ikke er blant de beste når det gjelder støykomfort, så det er rom for forbedringer.

Focus har en førsteklasses førerplass. Ergonomisk er det ikke mye å sette fingeren på, men skulle vi kommentere noe måtte det være at setene er litt smale slik at de forholdsvis kraftige sidevangene klemmer mer enn nødvendig på lårene. Vi snakker jo tross alt ikke om en sportsbil. Korsryggstøtten kunne med fordel vært litt kraftigere. Støtten under lårene og sidestøtten er derimot svært god.

Med fireveis regulering av rattet er det ikke vanskelig å finne en god kjørestilling. Setet har høyderegulering, men du sitter forholdsvis høyt i Focus også når setet er i laveste posisjon, og ingen i testlaget følte behov for å sitte høyere. Løfter du sitteputen reduserer du støtten under lårene litt. Ved at du sitter forholdsvis høyt har du god oversikt rundt bilen, både forover og til sidene. C-stolpen er smal og skjermer lite for sikten på skrå bakover.

Med ett unntak har betjeningshendler og knapper gunstig plassering og logisk betjening. Viskeren på bakruten betjenes nemlig ved å trekke vindusviskerhendelen til deg. Før du er blitt vant til det kan det bli mye visking på bakruten og lite spyling av frontruten.

Focus har ikke noe rødmerke på turtelleren. Det er mulig vi savner dette fordi vi bruker det aktivt under akselerasjonsmålingene våre, men et lite rødt merke hadde ikke skadet, som et lite forvarsel før en stanger mot turtallsperren. Ellers er instrumenter og varsellys enkle å forholde seg til.

Ford har valgt en interiørdesign som skiller seg fra mengden, men de har til gjengjeld vært svært så lite vågale når det gjelder material- og fargevalg. Focusen blir derfor litt kjedelig og gir ikke et like påkostet inntrykk når det gjelder interiør som for eksempel 307. Men kvalitetsinntrykket er det ikke noe i veien med.

Om Focus gir en sportslig kjøreopplevelse når det gjelder kjøreegenskaper, makter ikke motoren helt å leve opp til dette inntrykket. Den har et akseptabelt fraspark i de laveste gearene og når du utnytter toppen av turtallsregisteret. Men i fjerde- og femtegear henger den ikke med de tre konkurrentene. Hele 4,7 sekunder lengre tid enn Civic fra 70 til 100 km/t i femtegear skyldes ikke alene at den har lavest effekt og dreiemoment. Den lange utvekslingen får ta mye av skylden. Ca 500 o/min lavere turtall enn konkurrentene merkes.

Focusmotoren må derfor jages for å henge med, noe som gjør at bensinforbruket blir litt høyere enn konkurrentenes når bakkene og svingene kommer tett. Normal kjøring på hovedveiene gir derimot et gunstig forbruk. Vi endte opp med et testforbruk på 0,67 l/mil på vår tur som denne gang gikk på krevende veier i Telemark. Nå er ikke gearskiftene noe å grue seg til. Focusens gearkasse er lett og eksakt å sjalte og gearene klikker inn omtrent som i en racingkasse.

Plassmessig er Focusen svært balansert. Den har god plass i baksetet, men tre voksne sitter trangt. Benplassen er derimot god, og avstanden mellom for- og bakseterygg er et par cm større enn i både 307 og Golf, men langt fra på samme nivå som i Civic. Baksetet er delt og nå er også sitteputen delt slik at du kan legge ned bare den ene delen av seteryggen og få flatt gulv. Eneste minus i protokollen er at Focus fortsatt har baklukelås med “poseriver”, en liten men irriterende detalj som burde være lett å rette på fra fabrikken.

Focus gir et meget godt inntrykk. Bare støynivået på grov asfalt er et ankepunkt av noen dimensjon. Er du på jakt etter bra fjæringskomfort og friske kjøreegenskaper er dette det beste alternativet i denne prisklassen i dag. Og det skader jo ikke at Focus også er blant de rommeligste i klassen.

FØRERPLASS = 10
Kanskje litt kjedelig i materialog fargevalg, men Focus har førsteklasses ergonomi og et svært oversiktlig førermiljø.
PLASS = 8
Takket være høye forseter har du god plass foran. Bagasjerommet er rommelig, men benplassen bak er begrenset.
KOMFORT = 8
Fjæringskomforten er meget god, og den takler de små skarpe ujevnhetene meget god. Høyt støynivå drar derimot ned.
KJØREEGENSKAPER = 9
Når det gjelder styrefølelse, stabilitet og balanse er det ingen av konkurrentene som når opp på Focus-nivå. Med ESP hadde dette vært maks score.
YTELSER OG FORBRUK = 8
100-hesteren er turtallsvillig og arbeider villig over hele turtallsregisteret, men den lange utvekslingen gjør at trekkraften i
fjerde- og femtegear lider.
PRIS OG UTSTYR = 9
Focus er ikke billigst, og plusser du på radio og oppvarmede speil er du på Civic-nivå når det gjelder både pris og utstyr.

LES VIDERE:
- Honda Civic
- Peugeot 307
- VW Golf- Konklusjon
- Priser og tekniske data

Powered by Labrador CMS