-
byMEDHUS AS:
Detailer / bilklargjører
-
byMEDHUS AS:
Bilselger
-
Formula Automobile Norge AS:
Sales Executive & Brand Specialist
-
Møller Bil Outlet Alnabru:
Salgssjef Bruktbil
-
Werksta Kristiansand:
Billakkerer
-
Volvo Car Fornebu:
Leder Servicemarked
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Fleet Manager
-
Mekonomen Company Bilverksted AS:
Avdelingsleder
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger TopUsed
-
Møller Bil Stavanger:
Takserer
-
RSA Import:
Salgs- og markeds-koordinator
-
Team Verksted AS:
Delelager/kundemottak
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger nye lastebiler på Østlandet
-
Møller Bil Skadesenter Ryen:
Bilskadereparatør
-
Werksta Kristiansand:
Teamleder Karosseri
-
Bilservice AS:
Bilmekanikere
-
Albjerk Bil Drammen AS:
Salgssjef
-
Mobile Kjeller AS:
Servicemarkedssjef
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Key Account Manager Customer Service
-
Bilia Norge AS:
Innkjøpsansvarlig
-
Robert Bosch AS:
Teknisk Support
-
RN Nordic:
Head of Sales
-
Møller Bil Gjøvik:
Bilmekaniker
-
Toyota Østfold AS:
Salgskonsulent
-
RSA BIL Forus:
Bilselger Nye og Brukte biler
-
Bilia Norge AS:
Salgsdirektør Fleet
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Herøy Bil & Maskin AS:
Bilmekaniker
-
Bilforlaget AS:
Journalister/Reporter
Ford Focus 2.0 TDCi Ghia
Ford Focus har et kompakt førermiljø, langt mer tradisjonelt utformet enn i første generasjon Focus. Noen mener at det forrige Focus-interiøret med sine skarpe vinkler og markerte visuelle effekter, var mer spennende. Mulig det, men førermiljøet i nykommeren er meget oversiktlig og harmonisk. Førersetet har regulerbar korsryggstøtte og høyrebenet finner glimrende støtte mot midtkonsollen. Et lite minustegn setter vi ved at hjulhuset bare gir plass til en puslete fothviler til venstre for pedalene samt at det kunne vært lettere å lese den digitale informasjonsskjermen.
Plassen i både kupéen og bagasjerommet er meget rommelig, og bredden på bakluka er overlegen. Bagasjevolumet er 35 liter større enn i Golf som tidligere var størst i klassen. Målebåndet indikerer at takhøyden i baksetet er knapp, men i praksis kjennes det ikke slik ut, for sittestillingen er litt annerledes enn i Golfen.
TDCi-motoren er nesten å betrakte som en kloning av TDI-motoren som sitter i Golf - ikke når det gjelder konstruksjon, men såvel dreiemoment, akselerasjon og toppfart er helt identiske, mens det skiller fire hester på ytelsen. Både Ford og Volkswagen har også valgt å kombinere to-liters-dieselen med sekstrinns gearkasse.
Focus deler nå plattform med Volvo S40/V50 og Mazda 3, og Fords ingeniører har ikke slakket på grepet med tanke på å holde på de karakteristiske, glimrende kjøreegenskapene som har kjennetegnet de seneste årenes Ford-modeller. Focus har et hjuloppheng som jobber harmonisk og behagelig, og med et vellykket kompromiss mellom det sportslige og det komfortable. Legg så til at styringen er meget presis og med god tilbakemelding fra underlaget, og at gearskiftet er presist og passe fast. Alt i alt nøler vi ikke med å bruke betegnelsen førsteklasses om kjøreegenskapene. Bilen innbyr til langturer, til den gode kjøreopplevelsen.
Vi har nevnt et par detaljer i førermiljøet som vi ikke er fortrolige med. Også en annen detalj viser at det er rom for forbedringer: Ford kunne ha kostet på 10 cm lengre vindusviskerblad på bakruta, det er det plass til – og siktflaten ville blitt over 20 prosent større.
Koppholderne er tilstrekkelige i antall, men den praktiske nytten av førersetets koppholder er redusert av at den er plassert under armlenet. Som på forgjengeren må du bruke tenningsnøkkelen for å få åpnet panseret. Vår testbil kommer dårlig ut når det gjelder pris, takket være utstyrsnivå Ghia. Med mer sammenlignbart utstyr ligger Focus, ikke overraskende, på samme nivå som Golf.
En forskjell fra forrige Focus er at nykommeren har en mer gjennomført kvalitetsfølelse, den opplevde kvaliteten er meget god. Dette understrekes også av at den har et noe mer behagelig støybilde enn Golf.
FØRERMILJØ = 9
Kompakt og med høy kvalitetsfølelse. God sittestilling, noe dårlig lesbarhet på informasjonsskjermen.
PLASS = 10
Best bakseteplass av de tre, også størst bagasjerom.
KOMFORT = 9
Både fjæringskomfort og sittekomfort er god, mest behagelige støybildet av de tre.
KJØREEGENSKAPER = 10
Fint hjuloppheng, nydelig styrefølelse. Fin balanse i bilen.
YTELSER OG FORBRUK = 9
Imponerende skyv, beskjedent forbruk.
SIKKERHET = 10
Fem stjerner i NCAP-testen.
PRIS OG UTSTYR = 8
Høyest pris på grunn av Ghiaversjon. Ingen ting å si på utstyrsnivået.
Poengene gjelder kun for denne testen og kan ikke overføres til andre tester.
LES VIDERE:
- Citroën C4
- VW Golf
- Konklusjon
- Priser og tekniske data