-
byMEDHUS AS:
Detailer / bilklargjører
-
byMEDHUS AS:
Bilselger
-
Formula Automobile Norge AS:
Sales Executive & Brand Specialist
-
Møller Bil Outlet Alnabru:
Salgssjef Bruktbil
-
Werksta Kristiansand:
Billakkerer
-
Volvo Car Fornebu:
Leder Servicemarked
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Fleet Manager
-
Mekonomen Company Bilverksted AS:
Avdelingsleder
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger TopUsed
-
Møller Bil Stavanger:
Takserer
-
RSA Import:
Salgs- og markeds-koordinator
-
Team Verksted AS:
Delelager/kundemottak
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger nye lastebiler på Østlandet
-
Møller Bil Skadesenter Ryen:
Bilskadereparatør
-
Werksta Kristiansand:
Teamleder Karosseri
-
Bilservice AS:
Bilmekanikere
-
Albjerk Bil Drammen AS:
Salgssjef
-
Mobile Kjeller AS:
Servicemarkedssjef
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Key Account Manager Customer Service
-
Bilia Norge AS:
Innkjøpsansvarlig
-
Robert Bosch AS:
Teknisk Support
-
RN Nordic:
Head of Sales
-
Møller Bil Gjøvik:
Bilmekaniker
-
Toyota Østfold AS:
Salgskonsulent
-
RSA BIL Forus:
Bilselger Nye og Brukte biler
-
Bilia Norge AS:
Salgsdirektør Fleet
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Herøy Bil & Maskin AS:
Bilmekaniker
-
Bilforlaget AS:
Journalister/Reporter
Ford Focus ST170
Ford-motoren sliter ikke akkurat i bakkene, men på høye turtall har den ikke samme lune lyden som Alfaens motor. Under akselerasjonsmålingene opplever jeg lydbildene i de to som veldig forskjellig. Mens Alfa-motoren går lett og lekent, høres det ut som Focus-motoren sliter og stritter litt imot. Tallene viser noe annet, og med 20 hk og 14 Nm mer og 31 kg mindre vekt burde Focus ikke ha noe problem med å hamle opp med Alfaen. Men et sekund raskere akselerasjon opp til 100 km/t og 2 sekunder raskere akselerasjon fra 70 til 100 i femtegear merkes. Men i høyeste gear er det Alfaen som trekker det lengste strået, Focusens sjettegear gir ikke samme spontane skyvet som Alfaens femtegear.
Focusens sekstrinnskasse er lett og presis å sjalte, og det kan trenges. Med seks gear å velge blant skal du henge i hvis du vil bruke dem alle. Utvekslingen i de laveste gearene er ikke så forskjellig fra en vanlig femtrinnskasse og for norske veier er tredjegearet det mest anvendelige. Ingen i testlaget ville tippet på at Focus er raskere enn Alfaen. Fords toliter må jages mer, og det saftige draget på lave turtall glimrer med sitt fravær – her er det snakk om å holde turtallet oppe for å få et skyv som merkes. Ved norske hastigheter er det sjelden du bruker sjettegearet ved aktiv kjøring på svingete småveier. Når hastigheten ofte er nede i 50 – 60 km/t i svingene, er tredjegearet optimalt hvis du vil ha litt skyv ut av svingene. I fjerde- og femtegear er det ikke mye sportslig skyv. Men som du ser av akselerasjonsmålingene er ikke det helt riktig, Focus ST170 er rask i både fjerde- og femtegear, det oppleves bare ikke slik.
Focus har et svært kompetent understell og selv om Ford har foretatt en rekke mindre justeringer av ST-understellet for å oppnå en mer sportslig karakter, er endringene svært moderate. Flyten over de store ujevnhetene er god, men uten å være i nærheten av Alfa 147s komfort. På de små og skarpe ujevnhetene har derimot Focus et vesentlig bedre oppsett. Her får du ingen etterslengere, og stepping i svinger er ikke noe problem. Dette gjør at komforten på småhumpete vei er bedre enn i de to konkurrentene. Det samme gjelder for stabiliteten, og Ford har dessuten dempet støyen fra hjul og hjuloppheng overbevisende godt. Men de har ikke greid å ta knekken på hjulstøyen på grov asfalt og kjettingslitt snødekke. På slikt underlag er lydnivået høyere enn det som er behagelig.
Da jeg i sommer kjørte ST170 i Syd-Frankrike imponerte kjøreegenskapene. Styrefølelsen, responsen i styringen, kontakten med veien og stabiliteten,alt stemte på svingete asfaltveier. Det er ingen grunn til at det samme oppsettet ikke skal fungere på norske vinterveier. Styrefølelsen er nydelig, og responsen mye kvikkere enn i de to konkurrentene. Bare de litt glatte Michelin Alpindekkene (også de er utviklet med tanke på sydligere vintre) sørger for at det er vanskelig å utnytte Focusens kompetanse fullt ut. Motorens litt anstrengte gange til tross, Focus oppleves som lettkjørt på svingete Valdresveier og stødig vinterføre. Den kontante veifølelsen og kvikke styreresponsen gjør at du har god kontroll og kan kjenne slipptendensene og ta tak i dem ved fødselen. Ved aktiv kjøring får en overraskelser og kan korrigere for over- eller understyringstendenser før de tar over. Sånn sett er Focusens vinteregenskaper helt i tråd med det jeg opplevde på sommerføre.
Mens overstyringene stort sett skyldes dekkenes dårlige sidegrep, skyldes understyringstendensen først og fremst for hard gassfot ut av svingene, noe antispinnreguleringen bidrar til å kontrollere. Den er mer effektiv enn i Alfaen, og i tillegg til å knipe til bremsene drar den også ned gasspådraget.
Focus krenger lite, og karosseribevegelsene under bremsing og akselerasjon er beskjedne. Den føles nesten som en gokart. På vei med store humper har den ikke samme veigrep som Alfa 147, med den fastere fjæringen og dempingen greier ikke hjulene å følge veien like godt over de store ujevnhetene. Men det tar den igjen på småhumpete vei, der er Focus både Alfaen og Seaten overlegen.
Alpin-dekkene fra Michelin har dårlig sidegrep, og når de først slipper, slipper de bråere enn både Alfaens Goodyear- og Leóns Bridgestonedekk. Jeg føler at Focusens kjøreegenskaper ikke utnyttes fullt ut, og den krever mer av sjåføren enn for eksempel Alfa 147. Noe vi får bekreftet på isbanen. Kjør litt passivt og du må jobbe vesentlig mer i Forden enn i Alfaen, noe som også skyldes at ST170 ikke har stabilitetskontroll. Legger du deg til en aktiv kjørestil og leser Fordens oppførsel er det annerledes, da er den en fryd.
ST170 skiller seg overraskende lite fra en standard Focus. De utvendige forskjellene begrenser seg til spoileren på bakluken, de nye tåkelysene, samt 17-tommers alu-felger. Innvendig er det stoff/skinnsetene som er viktigste løft i forhold til standardmodellene. Men også hvite instrumentskiver, aluminiuminnlegg i gearspaken og ulakkerte pedaler bidrar til å understreke ST170s mer sportslige karakter.
I forhold til de to konkurrentene gir ST170 likevel ikke sportsbilfølelse. Jeg sitter litt for høyt til det, og jeg savner en mulighet til å reguleres sitteputens vinkel slik at jeg får bedre støtte under lårene. Sidestøtten er god, men med tanke på bilens kontante svingoppførsel hadde det ikke skadet med litt bedre sideveis støtte til ryggen.
Focus ST170 er en nydelig kjøremaskin, men i forhold til 147 og León blir den kjedelig. Du får ikke følelsen av krefter, det kan jo skyldes at understellet er så kompetent og kan håndtere så mye mer, men er du på jakt etter bil med karakter er ikke dette noe førstevalg. Karakter må nødvendigvis ikke syns fra utsiden, men den må være åpenbar for sjåføren. Focus er ingen sjarmør, men kjapp og effektiv.
FØRERPLASS = 8
Focus har et kaldt og nøkternt førermiljø. Sittekomforten er god, men det er for langt frem til rattet.
PLASS = 10
Dette er den rommeligste av testbilene med best plass både til passasjerer og bagasje.
KOMFORT = 8
Høyt støynivå fra hjulene og fast fjæring og demping gjør at Focus ikke hevder seg helt i toppen når det gjelder komfort.
KJØREEGENSKAPER = 9
Focus har førsteklasses kjøreegenskaper og er en nytelse når det gjelder styrepresisjon og veikontakt, men stabilitetskontroll er ekstrautstyr.
YTELSER OG FORBRUK = 8
Ford-motoren er turtallsvillig og sterk, men leverer varene så mykt at det blir kjedelig.
PRIS OG UTSTYR = 10
Klart billigst, men mangler automatisk klimaanlegg og stabilitetskontroll.
Poengene er kun ment for bruk i denne testen og kan ikke overføres til andre tester.
LES VIDERE:
- Alfa 147
- Seat Leon
- Konklusjon
- Priser og data