-
byMEDHUS AS:
Detailer / bilklargjører
-
byMEDHUS AS:
Bilselger
-
Formula Automobile Norge AS:
Sales Executive & Brand Specialist
-
Møller Bil Outlet Alnabru:
Salgssjef Bruktbil
-
Werksta Kristiansand:
Billakkerer
-
Volvo Car Fornebu:
Leder Servicemarked
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Fleet Manager
-
Mekonomen Company Bilverksted AS:
Avdelingsleder
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger TopUsed
-
Møller Bil Stavanger:
Takserer
-
RSA Import:
Salgs- og markeds-koordinator
-
Team Verksted AS:
Delelager/kundemottak
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger nye lastebiler på Østlandet
-
Møller Bil Skadesenter Ryen:
Bilskadereparatør
-
Werksta Kristiansand:
Teamleder Karosseri
-
Bilservice AS:
Bilmekanikere
-
Albjerk Bil Drammen AS:
Salgssjef
-
Mobile Kjeller AS:
Servicemarkedssjef
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Key Account Manager Customer Service
-
Bilia Norge AS:
Innkjøpsansvarlig
-
Robert Bosch AS:
Teknisk Support
-
RN Nordic:
Head of Sales
-
Møller Bil Gjøvik:
Bilmekaniker
-
Toyota Østfold AS:
Salgskonsulent
-
RSA BIL Forus:
Bilselger Nye og Brukte biler
-
Bilia Norge AS:
Salgsdirektør Fleet
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Herøy Bil & Maskin AS:
Bilmekaniker
-
Bilforlaget AS:
Journalister/Reporter
Ford Focus TDCi
Focus TDCi viser beundringsverdige muskler, og selv 115 hester klarer seg med en halvliter på mila.
Først publisert i BIL 3 - 2002.
Papirrullen med utskriften fra våre akselerasjonsmålinger på Focus TDCi viser imponerende tall. I denne disiplinen kjører den skjorta av Peugeot 307 HDi 90, ikke overraskende med tanke på overtaket i ytelse.Både fra 40 til 100 km/t og fra 70 til 100 km/t er Focusen faktisk helt på høyde med 130-hesteren i Audi A4 TDI – fra 70 til 100 km/t i femtegear er Focus faktisk et halvsekund raskere.
Disse tallene må også ses i lys av at Focus TDCi er litt høyere gearet enn 307 HDi, og ligger dermed gjennomgående på noe lavere turtall.Ved 1000 o/min er hastigheten 47 km/t, og i praksis trives ikke motoren særlig bra – verken når det gjelder trekkraft eller vibrasjoner – når turtallet slippes under 1200 o/min.
På vinterføre må du være oppmerksom på at turbotrykket kommer fort hvis du holder gassfoten tung når turtallet nærmer seg 1800 o/min, og med så mange hester i raget kan det lett bli hjulspinn. Ved turtall mellom 1800 og 2000 o/min er Focus TDCi en råsterk arbeidshest, men den trekker også akseptabelt over et så bredt område som fra 1300 til 3800 o/min.
Focus TDCi kan selvfølgelig ikke hamle opp med 307 HDi når det gjelder forbruk – 25 hester mer merkes i matfatet.Totalt fem liter mer enn sin konkurrent på testturen tilsvarer 18 prosent høyere forbruk – men et gjennomsnitt på temmelig nøyaktig en halvliter pr. mil bør ikke skremme verken miljøbevisste eller økonomifokuserte bilkjøpere.
Focus har et behagelig støybilde, og både under akselerasjon og ved landeveiskjøring i 80-90 km/t sier vårt øre at det er lavere støynivå i Focus enn i 307 HDi. Fasiten, i form av desibelmåleren, viser noe annet – måleresultatene i de to bilene er nesten identiske. Størst forskjell er det ved tomgang og i 50 km/t, i begge disipliner registrerer måleren 2 desibel høyere lydnivå i Focusen.
Focus virker generelt godt skrudd sammen, og sammenlignet med det noe slakke drivverket i 307, er Focus på dette punktet fast og fin. Dessuten har Focus et spyleranlegg som fungerer meget bra, og ettersom vi kjører stasjonsvogn setter vi pris på at også bakruta blir godt og raskt vasket.