-
byMEDHUS AS:
Detailer / bilklargjører
-
byMEDHUS AS:
Bilselger
-
Formula Automobile Norge AS:
Sales Executive & Brand Specialist
-
Møller Bil Outlet Alnabru:
Salgssjef Bruktbil
-
Werksta Kristiansand:
Billakkerer
-
Volvo Car Fornebu:
Leder Servicemarked
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Fleet Manager
-
Mekonomen Company Bilverksted AS:
Avdelingsleder
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger TopUsed
-
Møller Bil Stavanger:
Takserer
-
RSA Import:
Salgs- og markeds-koordinator
-
Team Verksted AS:
Delelager/kundemottak
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger nye lastebiler på Østlandet
-
Møller Bil Skadesenter Ryen:
Bilskadereparatør
-
Werksta Kristiansand:
Teamleder Karosseri
-
Bilservice AS:
Bilmekanikere
-
Albjerk Bil Drammen AS:
Salgssjef
-
Mobile Kjeller AS:
Servicemarkedssjef
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Key Account Manager Customer Service
-
Bilia Norge AS:
Innkjøpsansvarlig
-
Robert Bosch AS:
Teknisk Support
-
RN Nordic:
Head of Sales
-
Møller Bil Gjøvik:
Bilmekaniker
-
Toyota Østfold AS:
Salgskonsulent
-
RSA BIL Forus:
Bilselger Nye og Brukte biler
-
Bilia Norge AS:
Salgsdirektør Fleet
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Herøy Bil & Maskin AS:
Bilmekaniker
-
Bilforlaget AS:
Journalister/Reporter
Ford Fusion
Ford Fusion er den største av månedens testbiler, med hele 38 cm større utvendig lengde enn minstemann,Yaris, og 19 cm større enn den nest største av konkurrentene. Fusion er basert på Fiesta, og med det minivan-lignende karosseriet er lengden økt med 10 cm utvendig, mens bredde og høyde har vokst med henholdsvis 4 cm og 7 cm.
Det handler om småbiler, javel, men både Fusion og Jazz kan vise til benplass i førersetet og bagasjeplass som ikke bare overgår de to småbilkonkurrentene, men som også matcher flere av bilene i kompaktklassen. Ford-interiøret er gjennomgående holdt i grått med et preg av hardplast. Dashbordet er høyt og tett på sjåføren – veldig høyt i forhold til Getz. Farger og materialvalg gjør at Fusion fremstår som traust og mørk, og her finner vi hovedgrunnen til at det er nykommeren Fusion som ser ut som den eldste av firkløveret.
Førermiljøet er velkjent fra Fiesta, men med høyere dashbord og tilsvarende høyere midtkonsoll. Oversikten er meget god, både når det gjelder instrumenter og sikt rundt bilen. Både instrumentene og knapper og hendler er oversiktlige og logisk plassert. Den meget betjeningsvennlige radioen kjenner vi også fra Fiesta, med lettleste symboler på knappene og god oversikt. Dørene har store lommer, men de er likevel i snaueste laget for halvliters brusflasker. En koppholder har sin plass på midtkonsollen foran gearspaken. På dashbordet til venstre for rattet finner vi en Ford-spesialitet, her er nemlig knappen for åpning av bagasjerommet plassert.
En mangel ved førerplassen er at det ikke er satt av plass til venstrefoten. Vi har tidligere pekt på dette da vi testet Fiesta, og Fusion lider av det samme. Hvilestillingen til venstrefoten blir litt unaturlig når det mangler fothviler, og avstanden mellom hjulhuset og clutchpedalen er i snaueste laget, i hvert fall på den tiden av året da vi må ha vintersko på bena. Sittekomforten ellers er god, selv om setene er faste,så harde at de er ubekvemme mener halvparten av testlaget. Høyrebenet finner en god hvilestilling mot midtkonsollen,og sidestøtten i ryggen er god nok til at vi sitter komfortabelt ved kvikk svingkjøring. Det er en beskjeden høyderegulering av førersetet, med pumpe som hever eller senker setet i bakkant. Rattet har bare høyderegulering,slik som i de andre av testbilene. Takhøyden er god foran, men i baksetet gir ikke den store utvendige høyden seg utslag i tilsvarende plusspoeng.
Bakseteryggen er delt 40/60 og kan felles fremover etter at sitteputen er vippet opp og frem,men forsetene må skyves frem først for å få plass til bakseteryggen med de integrerte hodestøttene, og deretter kan forsetene skyves tilbake igjen i ønsket posisjon. Og dette er det ikke mulig å gjøre "med en hånd på ryggen" slik som i Jazz. I bagasjerommet, som ikke kan måle seg med Jazz verken i høyde, bredde eller lengde, finner vi et hendig nett for å holde småting og bæreposer på plass. Selv om også ryggen på passasjersetet foran kan felles fremover, for derved å fungere som bord eller for å gi plass til å frakte lange gjenstander, har Fusion etter vår bedømming alt i alt den minst fleksible seteløsningen av de fire testbilene, litt overraskende både med tanke på bilens pris og hva konkurrentene kan vise til.
Selv om så vel akselavstanden som utvendig bredde er større enn hos de tre konkurrentene, makter ikke Fusion å beholde overtaket i samme grad når det gjelder plassen i verken kupéen eller bagasjerommet. Det er bare når det gjelder lasteterskel – som er bare 54 cm – at Fusion virkelig slår konkurrentene ned i støvlene. I praksis har imidlertid dette neppe stor verdi, for småbilen er uansett feil transportmiddel hvis du skal frakte de tyngste gjenstandene hjem – og høyden i bagasjerommet er også for liten til å romme for eksempel en vaskemaskin, selv om lengden er god nok når bakseteryggene slås ned. Akselavstand er lik og komponentene i hjulopphenget er i alt vesentlig identisk med hva vi finner i Fiesta. Likevel fremstår ikke Fusion med like overbevisende dynamiske kjøreegenskaper som sitt utgangspunkt. Det er neppe vekten alene som gjør utslaget, for Fusion er snaut 40 kg tyngre enn Fiesta med samme motor. Større utslag gjør det nok at Fusion er løftet 2,5 cm i forhold til Fiesta, og dette gir seg utslag i så vel fjæringskarakteristikk som demping. Fusion har ikke høyere bakkeklaring enn Jazz, på det punktet er de likeverdige, men det visuelle inntrykket av Fusion er at den er høy og røff – faktisk i så stor grad at mange spør om den er firehjulsdrevet.
Uansett er bilens størrelse, og en smule overtak i akselavstand, grunnlaget for at Fusion gir noe mer storbilfølelse på veien enn de tre konkurrentene. Men da snakker vi om normalt god landevei, for fjæringen er fast, så fast at den fremtrer som stumpete og hard på hullete underlag. Samtidig henger ikke hjulopphenget helt med, det slår kraftigere enn i de tre andre testbilene når gropene kommer tett. Sånn sett er Fusion mer i sitt ess når asfalten ligger slett og fin. Da kan gjerne svingene komme tett, for et fint gearskift og en presis,direkte styring gir meget positive bidrag til kjøregleden. Veigrep og styring påvirkes i positiv retning av at Fusion, som den eneste av testbilene, er skodd med 195-gummi med 60-profil.
Synd derfor at motoren er noe uinspirert. Det er særlig på lavere turtall motoren orker lite.Den må ha turtall å jobbe med,over 2500 o/min., for at vi skal ha følelsen av at bilen trekker akseptabelt. I tredjegear henger den lett med konkurrentene, mens den i femtegear blir merkbart kortpustet. I praksis må du derfor være forberedt på å bruke gearspaken noe hyppigere i motbakkene. Dette har litt med gearutveksling å gjøre, og det har også betydning at Fusion er mellom 95 og 170 kg tyngre enn de tre andre testbilene.
FØRERPLASS = 8
Enkelt, ryddig og oversiktlig førermiljø med god takhøyde og nok plass i lengden. Sittestillingen lider under savnet av fothviler til venstrefoten.
PLASS = 9
De store ytre mål gir ikke tilsvarende overtak i innvendig plass, verken når det gjelder bakseteplass eller bagasjerom.
KOMFORT = 8
God kjørekomfort på slett asfalt, men fjæringen er vel stumpete på dårligere underlag. Setene er i hardeste laget.
KJØREEGENSKAPER = 9
Fords styrke avspeiler seg i høy kjøreglede på landeveien, med nydelig gearskift og presis styring.
YTELSER OG FORBRUK = 8
Den tyngste bilen i testen tar seg også best tid fra 0-100 km/t. Naturlig nok er forbruket også høyest.
PRIS OG UTSTYR = 7
Dyrest av testbilene, uten at det gir seg utslag i mer utstyr eller smartere løsninger. Poengene er kun ment for bruk i denne testen og kan ikke overføres til andre tester.
LES VIDERE:
- Honda Jazz
- Toyota Yaris
- Hyundai Getz
- Konklusjon
- Priser og tekniske data