Ford Mondeo 1.8 Trend

Publisert

Mondeo
Mondeo

Innledning

Ford Mondeo virker nøktern i forhold til de to franske konkurrentene. Nøktern og robust, men samtidig moderne. Kjørestillingen er førsteklasses. Førersetet har elektrisk høyderegulering og sammen med fireveis regulering av rattet gir det mulighet for de fleste til å finne en god kjørestilling. Venstrefotens fothviler ligger litt mer enn strengt tatt nødvendig, men avstanden til den er god og kombinert med seter med god sidestøtte har Mondeo den klart beste kjørestillingen. Sittekomforten er god, men litt mykere stopp og vinkeljustering av sitteputen hadde vært ønskelig.

En utstyrsdetalj vi savnet i vår første test av Mondeo, var kupélys i baksetet. Vi fikk den gang opplyst at det er standard, men at det manglet i vår bil av tidlig produksjon. Nå viser det seg i ettertid at bare Ghia-utgavene har kupélys i baksetet. Så nøkterne er det ikke lov å være i denne klassen.

Førermiljøet er praktisk og oversiktlig og uten spenstige påfunn. Alle betjeninger er godt merket og Ford bruker store knapper og brytere. Også den originale radioen er oversiktlig og enkel å bruke. Eneste minus i margen er lysdioden i bryteren for klimaanlegget. Det er nesten umulig å se om den er tent eller ikke når solen skinner inn i bilen.

Mondeos instrumentering er svært så nøktern sammenlignet med C5s, men den fungerer godt. Vil du ha kjørekomputer må du opp på utstyrsnivå Ghia og da må du i tillegg også ta 2-liters motor, noe som betyr at du må 50.000 kroner opp i pris.

På et område har Ford vært svært så sjenerøse; Mondeo har masse plass. Den er henholdsvis 11 og 15,5 cm lengre enn C5 og Laguna, og det får du betalt for i massevis. 10 cm mer benplass i baksetet enn i C5 og 7 cm mer enn i Laguna merkes, og her er det rikelig benplass også når forsetet står i bakerste posisjon. Mondeo kombikupé har 1 cm mindre benplass enn sedanen, mens takhøyden i baksetet er den samme – og ikke god nok i dette selskapet. I forhold til de to konkurrentene heller bakseteryggen i Mondeo noe mer, og to av våre drevne passasjerer syntes de satt litt for mye tilbakelent.

Bagasjerommet er 4,5 lengre i kombikupéen enn i sedanen, og det er faktisk også 3 cm høyere. Likevel opererer Ford med samme volum for sedan og kombikupé. Delt baksete hvor du vipper frem sitteputen før du legger ned ryggen gir flatt bagasjeromgulv i 166 cm lengde. Mondeo kombikupé har innvendig håndtak i bakluken, noe du ikke får i sedanen.

16-tommers hjul og 205/55-dekk er standard for Mondeo. I likhet med mange andre merker har også Ford valgt å utstyre biler med dekk som har høyere hastighetsmerking enn strengt tatt nødvendig. Vår testbil kan greie seg med H-merkede dekk, men sto på dekk med V-merking.

Når støynivået på grov asfalt er så påtrengende som her, ville bilen ha tjent på vært utstyrt med dekk med den lavere hastighetsmerking H. Når Mondeo ikke når opp når det gjelder komfort, skyldes det nemlig i stor grad hjulstøyen på grov asfalt. På slett asfalt og under akselerasjon har ikke Forden dårligere støykomfort enn konkurrentene.

Ford hadde som mål at Mondeo skulle bli målestokken for klassen når det gjelder kjøreegenskaper. Det har de greid. På sommerføre briljerer Mondeo og på svingete veier kommer virkelig styrefølelsen, kontakten med veiene og den nydelig balansen til sin rett. Stabiliteten er førsteklasses og over ujevnheter i kombinasjon med sving er bilen stødig og trygg og kan kjøres med millimeterpresisjon.

Den flyter ikke like elegant og mykt over de store ujevnhetene som C5, men oppleves til tross for litt sportslig karakter ikke som ukomfortabel. De skarpe ujevnhetene, som for eksempel trikkeskinner og asfaltskjøter, kjenner du, men ikke mer enn i C5. Og når du har passert dem er du ferdig med dem, mens både C5 og Laguna skjelver litt etterpå.

Mondeo takler unnamanøveren bedre enn de to konkurrentene, og har dessuten stabilitetskontroll i bakhånd. Også bremsene er effektive og lette å dosere. ABS og elektronisk bremsekraftfordeler er standard.

Fords 125-hesters 1,8-liter gir et meget godt inntrykk. Den er ikke blant de raskeste ved akselerasjon i femtegearet, og du må av og til ned i fjerde for å finne trekkraft i de bratteste bakkene. Men denne motoren tåler turtall og jobber energisk og villig helt opp til turtellerens rødmerking. Mondeo har et gearskift som er presist nok til at mange sportsbiler kan bli misunnelige.

0 til 100 km/t på 10,8 sekunder er så absolutt godkjent og vesentlig kvikkere enn Laguna 1.8. Til gjengjeld har Laguna et vesentlig lavere bensinforbruk.

Mondeo har godt lys, også uten Xenonlykter. Til utstyrsnivå Trend og Ghia kan Xenon leveres som ekstrautstyr. Lyspæreskift er enkelt, hele lykten kan tas ut og monteres med enkle håndgrep og uten bruk av verktøy.

Sammenlignet med de to konkurrentene virker Mondeo nøktern i utstyrsveien. Kupélys i baksetet bør finnes i en bil som dette, spesielt når det eneste kupélyset er plassert over frontruten. Kjørekomputeren er det også noen som vil savne.

Når det gjelder sikkerhetsutstyr er derimot det meste på plass; 6 kollisjonsputer, 5 trepunktsbelter, 5 hodestøtter, sentrallås med fjernkontroll, lyktespylere, elektriske vindusheiser, oppvarmede forseter, klimaanlegg og stabilitetskontroll er standard.

Vil du ha klimaanlegg med automatisk temperaturregulering, original radio/CD-spiller med fire høyttalere som standardutstyr må du opp på Ghia-nivå, men også Trend kan leveres med dette som ekstrautstyr.

FØRERPLASS = 10
Kjørestillingen er perfekt, og Trend-setene gir god støtte. Instrumenter og betjening er ryddig og oversiktlig.
PLASS = 10
Her viser Ford god pakkekunst. I Mondeo har både sjåfør og passasjerer god plass, og det er i tillegg god plass til bagasjen.
KOMFORT = 9
Det høye støynivået på grov asfalt drar ned. Det samme gjør den harde setestoppen og den sterke hellingen på bakseteryggen.
KJØREEGENSKAPER = 10
Denne bilen kan en bli fristet til å kjøpe for kjøreegenskapene alene. Balansen, styrepresisjon og kjørefølelsen i denne bilen er topp.
YTELSE OG FORBRUK = 9
Fords 1,8-liter med 125 hk er arbeidsvillig og gyver på arbeidsoppgavene med snert. Den er litt lat i femtegearet, men uten at det oppleves som problematisk.
PRIS OG UTSTYR = 9
Mondeo Trend har et nøkternt utstyrsnivå og mangler de eksklusive utstyrsdetaljene, de må du opp på Ghia-nivå for å få og da med 2.0 motor.

LES VIDERE:
- Citroën C5
- Renault Laguna
- Konklusjon
- Priser og tekniske data

Powered by Labrador CMS