-
Bilia Norge AS:
Biloppretter, Risløkka
-
Bilia Norge AS:
Billakkerer, Risløkka
-
Bilia Norge AS:
Biloppretter, Røyken
-
Vågsbygd bilverksted AS:
Biltekniker/mekaniker
-
Bilia Norge AS:
Mastertekniker, BMW Skøyen
-
Bilia Norge AS:
Servicemarkedssjef, Volvo Follo
-
Odda Bilsenter AS:
Teknisk leder
-
Odda Bilsenter AS:
Bilmekaniker
-
XPeng Motors Norway AS:
Area Manager
-
Statens vegvesen:
Utekontrollør Jessheim
-
Werksta Bergen:
Bilskadetakserer
-
Jæger Automobil AS:
Bilskadetakserer
-
Toyota Bilia AS:
Key Account Manager
-
Quipd AS:
Teknikere
-
byMEDHUS AS:
Detailer / bilklargjører
-
byMEDHUS AS:
Bilselger
-
Formula Automobile Norge AS:
Sales Executive & Brand Specialist
-
Werksta Kristiansand:
Billakkerer
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Fleet Manager
-
Mekonomen Company Bilverksted AS:
Avdelingsleder
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger TopUsed
-
Møller Bil Stavanger:
Takserer
-
RSA Import:
Salgs- og markeds-koordinator
-
Team Verksted AS:
Delelager/kundemottak
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger nye lastebiler på Østlandet
-
Werksta Kristiansand:
Teamleder Karosseri
-
Bilservice AS:
Bilmekanikere
-
Mobile Kjeller AS:
Servicemarkedssjef
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Key Account Manager Customer Service
-
Bilia Norge AS:
Innkjøpsansvarlig
-
Robert Bosch AS:
Teknisk Support
-
Bilforlaget AS:
Journalister/Reporter
Ford Mondeo 2.0 Trend
Andre generasjon Mondeo er allerede godt etablert og har markert seg som en god målestokk for blant annet kjøreegenskaper og plassutnyttelse i den rommelige delen av mellomklassen. Ford hadde dessverre ingen 2.0 sedan å låne oss til vår test, vi måtte derfor ta til takke med en femdørs kombikupé. Ikke noe dårlig alternativ, forskjellene mellom sedan og kombikupé er marginale, og du skal ha et trent øye for Mondeoer for å avsløre kombikupeens litt mer skrånende og elegante C-stolpe og bakrute.
For plassutnyttelsen er karosseriformen mindre kritisk. Også modellen med fem dører er svært rommelig. Med førersetet i bakerste posisjon har Mondeo tre cm større avstand mellom for- og bakseterygg enn Passat og rikelig plass til baksetepassasjerens ben. Med en 175 cm lang sjåfør ved rattet er forskjellen i benplass bare en cm til Passat, men forskjellen til Vectra er hele 7 cm. I likhet med de tre konkurrentene er takhøyden begrenset også her.
Bagasjerommet er like rommelig som i konkurrentene og Mondeo sedan. Med stor bakluke er det enklere å utnytte plassen, og kombikupeen har 4,5 cm lengre og 3 cm høyere bagasjerom enn sedanen. Mondeo har delt bakseterygg, mens sitteputen som også kan vippes fram er hel. Vil du ha flatt gulv helt frem, må du derfor ofre hele baksetet, det er vel unødvendig å antyde at også sitteputen burde vært delt.
Dette er på en måte typisk for Mondeo, Ford har nemlig spart på en rekke punkter som kan virke litt uforståelig. For eksempel vil alle forvente at en bil i denne klassen har belysning i baksetet, om ikke egne kartlamper så i hvert fall lys slik at de som skal sitte bak kan finne sikkerhetsbelter og lignende når de setter seg inn i bilen en mørk kveld. Her er det mørkt; bekmørkt – kupélyset sitter nemlig rett over frontruten.
Forden har en nydelig førerplass, ergonomien er førsteklasses og reguleringsmulighetene mange nok til å tilfredsstille de fleste. Rattet kommer nærme nok, avstanden til fothvileren passer perfekt med avstanden til rattet, og alle betjeningshendler og knapper er der du forventer at de skal være og godt merket. Likevel er det rom for forbedringer. Fothvileren kan med fordel bli brattere slik at venstrefoten får bedre støtte. Vi savner vinkeljustering av sitteputen slik at vi kan få bedre støtte under lårene, og de letteste av våre testere klaget over at sidevangene på førersetet klemmer over baken. Førersetet er trangt og gir god sidestøtte, samtidig sørger den regulerbare korsryggstøtten for at ryggen får god støtte. Det er små endringer som skal til før Mondeo hadde kommet på Mazda 6s nivå når det gjelder kjørestilling, den er allerede i dag bedre enn Vectra.
I likhet med Vectra er Mondeos interiør veldig ryddig, nesten for ryddig og vi savner flere smårom til krimskrams vi alltid har med i bilen. En koppholder mellom forsetene er også én for lite. Klimaanlegg er standard i Mondeo Trend, men ønsker du automatisk regulering, som i vår testbil, må du normalt legge enda 4400 kroner på disken. Men du kan komme billigere fra det – vår testbil hadde en utstyrspakke bestående av lettmetallfelger, xenon lyskastere, cruisekontroll og automatisk klimaanlegg og den koster 3900 kroner. En pakke det er vanskelig å si nei til. Den originale radioen må du betale 6400 kroner for.
Mondeo er kjøremaskinen blant denne månedens testbiler. Fjæring og demping er fast, men Ford har greid å samstemme det hele på en måte som andre kan lære av. På dårlig vei kjenner du at humpene er der, men det blir ikke ubehagelig. Hjulopphengene svelger ujevnheten kontant, og selv i svinger er det ikke tendenser til stepping. Veigrepet er førsteklasses også på dårlig vei, og på slette asfalten er den rene raceren. Noe den viste i unnamanøveren. Den tok den 10 km/t raskere enn konkurrentene og i 80 km/t hadde den ikke behov for hjelp fra stabilitetskontrollen.
I tillegg scorer Mondeo på styrefølelsen og styrepresisjonen. Bedre enn dette blir det ikke i denne klassen. Selv med stabilitetskontrollen utkoblet er denne bilen lett å korrigere hvis det skulle slippe bak. På svingete vei er dette vår favoritt når det gjelder kjøreopplevelse. Samtidig som den er lettkjørt og hendig å håndtere, gir den den gode og tunge følelsen som også kjennetegner Passat og Vectra. Eneste minus for Mondeo når det gjelder kjøreegenskaper er litt ujevn bremseeffekt ved panikkbremsing. Ved at den duver over forhjulene idet du klemmer til bremsene, mister den litt bremseeffekt helt i starten av oppbremsingen.
Fjæringskomforten er ikke helt på nivå med Passat. Mondeo takler de skarpe ujevnhetene litt mer kontant, men også fastere, og den har ikke den samme behagelige måten å takle de store ujevnhetene på som Passat. Støykomforten i Mondeo er god, og bedre enn i Mazda 6 og Passat, blant annet ved at den har et mykere støybilde på grov asfalt.
Mondeos to-liter er en sprek sak og har høyest trimmingsgrad av motoren i denne testen. Motorkarakteristikken er nokså lik Mazda 6s, det vil si bra skyv over hele turtallsregisteret med en nydelig progressiv økning etter hvert som turtellernålen nærmer seg 6000-merket. Den er raskest fra stillestående til 100 km/t, greier seg også bra i akselerasjon fra 40 og 70 til 100 km/t. Mondeo-motoren går stille og gir derfor ikke den samme fartsopplevelsen som Mazdas to-liter, men det er til Mondeoens fordel. Ifølge fabrikkenes forbrukstall skal Mondeo har lavere bensinforbruk enn Mazda 6, men vårt testforbruk ble høyere. Dette skyldes at Mondeo, til tross bedre akselerasjon på flat vei, har dårligere trekkkraft i bakkene. Lengre utveksling og maksimalt dreiemoment på litt høyere turtall kan gi slike utslag når vi kjører på krevende og bakkete veier.
Å måtte utnytte Mondeos gearkasse er ikke noe problem. Denne bilen har det beste gearskiftet både når det gjelder presisjon og sjaltefølelse, og det harmonerer godt med Mondeos sportslige karakter.
Vår testbil er en Trend, som har vesentlig kraftigere betoning av det sportslige enn for eksempel Ambiente eller Ghia. Kjørefølelsen er den samme, men komforten er et lite knepp bedre i de to andre utstyrsvariantene.
Forskjellene er ofte små mellom de nye bilene i mellomklassen, men uansett hvilken av konkurrentene du kommer fra, er Mondeo kjøremaskinen. Kjøreegenskapene er førsteklasses og med to-literen under panseret har den fraspark så det holder. Utstyrsnivået er høyt, men kan bli bedre.
FØRERPLASS = 9
Mondeos førerplass er ryddig og tiltalende og kjørestillingen er så nær optimal. Men sittekomforten for sjåføren kan bli bedre.
PLASS = 10
Plass har Mondeo nok av, bare takhøyden i baksetet er litt begrensende, og hadde Ford kostet på baksete med delt sittepute hadde dette blitt meget bra.
KOMFORT = 9
Med vekt på sportslige kjøreegenskaper har Mondeo Trend litt for fast fjæring og demping til å gi maksimal fjæringskomfort. Lydkomforten er derimot god.
KJØREEGENSKAPER = 10
Dette er kjøremaskinen fremfor noen i denne klassen. Sportslig og godt balanserte kjøreegenskaper er Mondeos kjennetegn, men bremsene kan bli enda bedre.
YTELSER OG FORBRUK = 10
Fords to-liter er sterk og arbeidsvillig, men for norske forhold hadde det vært optimalt med litt kortere sluttutveksling, det ville redusert bensinforbruket på krevende veier.
PRIS OG UTSTYR = 9
Ford har brukt store ressurser på Mondeos chassis og bruker sparekniven på en del interiørdetaljer. Prisen er god, men vi savner en detalj som for eksempel lys i baksetet.
LES VIDERE:
- Mazda 6
- Opel Vectra
- VW Passat
- Konklusjon- Priser og tekniske data