-
Bilia Norge AS:
Biloppretter, Risløkka
-
Bilia Norge AS:
Billakkerer, Risløkka
-
Bilia Norge AS:
Biloppretter, Røyken
-
Vågsbygd bilverksted AS:
Biltekniker/mekaniker
-
Bilia Norge AS:
Mastertekniker, BMW Skøyen
-
Bilia Norge AS:
Servicemarkedssjef, Volvo Follo
-
Odda Bilsenter AS:
Teknisk leder
-
Odda Bilsenter AS:
Bilmekaniker
-
XPeng Motors Norway AS:
Area Manager
-
Statens vegvesen:
Utekontrollør Jessheim
-
Werksta Bergen:
Bilskadetakserer
-
Jæger Automobil AS:
Bilskadetakserer
-
Toyota Bilia AS:
Key Account Manager
-
Quipd AS:
Teknikere
-
byMEDHUS AS:
Detailer / bilklargjører
-
byMEDHUS AS:
Bilselger
-
Formula Automobile Norge AS:
Sales Executive & Brand Specialist
-
Werksta Kristiansand:
Billakkerer
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Fleet Manager
-
Mekonomen Company Bilverksted AS:
Avdelingsleder
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger TopUsed
-
Møller Bil Stavanger:
Takserer
-
RSA Import:
Salgs- og markeds-koordinator
-
Team Verksted AS:
Delelager/kundemottak
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger nye lastebiler på Østlandet
-
Werksta Kristiansand:
Teamleder Karosseri
-
Bilservice AS:
Bilmekanikere
-
Mobile Kjeller AS:
Servicemarkedssjef
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Key Account Manager Customer Service
-
Bilia Norge AS:
Innkjøpsansvarlig
-
Robert Bosch AS:
Teknisk Support
-
Bilforlaget AS:
Journalister/Reporter
Ford Mondeo 2.5 V6 Ghia
Mondeo 2.5 V6 er toppmodellen i Fords europeiske personbilprogram, en posisjon vår testbil ikke lever helt opp til. Det blir liksom litt for nøkternt, selv med utstyrsnivå Ghia. Plassforholdene er det ikke noe å utsette på. Dette er en av de rommeligste bilene i mellomklassen og den klart rommeligste av våre tre testbiler.
Sjåføren har en tiltalende og gjennomtenkt førerplass preget av moderne og stram linjeføring. Her er det ingen unødvendige krumspring og for enkelte kan det nok kanskje bli litt vel nøkternt. Men du verden hvor godt denne førerplassen fungerer. Kjørestillingen er førsteklasses med et førersete som gir god støtte både under lårene og sideveis. Rattet har fireveis regulering og kan enkelt reguleres slik at det har riktig høyde og avstand i forhold til sete og pedaler. Setet har høyderegulering, men ettersom sitteputen løftes mer i bakkant enn foran når setet heves, har vi satt vinkeljustering av sitteputen på vår ønskeliste.
Det lyse interiøret i vår testbil er tiltalende, men det er nok litt upraktisk – skitt og flekker syns godt. Alle brytere og hendler er lette å betjene, og bryterne er godt merket. Bare bryterne for setevarmen sitter litt knotete til rett foran gearspaken. Mondeo har forresten svært så effektive setevarmere, og det blir så varmt at bare de færreste vil føle det behagelig å ha dem på over lengre tid.
Koppholderen i dashbordet er praktisk, men lommene i dørene og rommet i midtarmlenet dekker ikke behovet, og vi savner flere rom til for eksempel mynter og andre småsaker.
Automatisk klimaanlegg er standard i Mondeo Ghia og er sammen med den elektriske høydereguleringen av førersetet, kjørekomputeren og en mer omfattende interiørbelysning med blant annet egen belysning i baksetet og den originale radio/CD-spilleren, med på å løfte Ghia-modellen over Ambienteog Trend-modellene. Men uten at førerplassen får et luksuriøst preg.
Plassforholdene gjør derimot sitt til at passasjerene likevel opplever Mondeo som luksuriøs. Benplassen i baksetet er overbevisende, og det er spesielt plassen til bena som imponerer, men også kupebredden er bedre enn i konkurrentene. Takhøyden er også god, men og på grunn av utformingen av taket litt bedre enn i X-Type selv om målene er de samme. Også når det gjelder bagasjeromvolum har Mondeo mer å by på enn de to konkurrentene, men lukeåpningen er mindre; 8,5 cm lavere enn i Rover og hele 12 cm lavere enn i Jaguar. Mondeo har derimot minst lastekapasitet, og laster bare 134 kg bagasje med fem voksne om bord.
Mondeo er lettest av de tre testbilene, men med den snilleste motoren har den likevel det dårligste vekt/effekt forholdet og hver hk må drasse på 8,9 kg. Fords V-sekser er ikke ny, den kjenner vi også fra forrige Mondeo, og i forhold til Jaguars utgave av denne motoren er Mondeomotoren enkel. De lange innsugningskanalene i aluminium gjør den til et vakkert skue, og bidrar samtidig til at 2,5-literen har akseptabel trekkraft også på lave turtall. Med 70 til 100 km/t på 8,7 sekunder i femtegear, er Mondeo 2.5 en av de raskeste vi har målt i denne disiplinen.
Men V-sekseren liker seg best når den får jobbe med litt turtall, og turtellernåla skal helst over 4000-merket før det skikkelige løftet kommer. Maks effekt oppnås ikke før ved 6000 o/min og turtallssperren slår ikke inn før ved 7000. Vibrasjoner kan du glemme, denne motoren går mykt og uten mekanisk støy, og innbyr sånn sett til flittig bruk av gearspaken selv om det strengt tatt ikke er nødvendig.
På svingete og bakkete vei og med litt offensiv kjørestil er tredjegearet svært så anvendelig og gir trekkraft over hele hastighetsområdet som er aktuelt. Ford kan fortsatt ikke levere Mondeo med automatgear i kombinasjon med V-sekseren. Det er derfor en forklarlig grunn til at vår testbil har manuell gearkasse. En nydelig sådan. Gearskiftene går lett og presist og passer perfekt til Mondeos karakter.
Ford har lagt vekt på at Mondeo skal være en kjøremaskin, men samtidig ha en rimelig grad av komfort. Den presise og følsomme styringen gir assosiasjoner til sportsbiler, men komforten er langt bedre. Spesielt på dårlig vei gir Mondeo et vesentlig bedre inntrykk enn de to konkurrentene. Den tar alle typer ujevnheter lett og effektivt. På dårlig vei har den både best komfort og best stabilitet.
Styrefølelsen er førsteklasses og når det gjelder veigrep er det klasseforskjell i forhold til Rover SeventyFive. Mondeo gir vesentlig bedre kontakt med veiene, krenger mindre og er mer nøytral, og understyringstendensene melder seg vesentlig senere enn i Rover. Men i forhold til X-Type må Mondeo melde pass. På sommerføre er marginene små og Forden føles vesentlig mer lettkjørt enn Jaguar. Den svarer kvikkere på kursendringer, stopper raskere og takler også ujevnhetene mer effektivt.
Jaguars firehjulsdrift gir den et fortrinn når det gjelder veigrep under akselerasjon. 26 ekstra hk og nesten 10% høyere dreiemoment merkes også. Nå er ikke Mondeo skodd like rått som X-Type. Med samme dekkutrustning er jeg redd marginene i Jaguars fordel vil krympe litt når det gjelder veigrep, samtidig som den må ofre litt når det gjelder komfort. For det er Mondeos styrke, den har nydelig kjøreegenskaper og overbevisende god komfort, også når veistandarden er røff.
Sammenlignet med Jaguar og Rover er Mondeo nesten litt gjerrig i linjeføringen, men de rene linjene er elegante, samtidig som Ford har en finish som ikke ligger noe tilbake for de dyrere konkurrentene, heller litt foran. Utstyrsnivået er nøkternt, men inkluderer det viktigste når det gjelder både komfort- og sikkerhetsutstyr. Vil du ha V6-komfort med sportslig snert i denne klassen, er Mondeo et gunstig alternativ, og vil nok bli enda mer attraktiv når den fra neste år også blir tilgjengelig med automatgear.
FØRERPLASS = 10
Ergonomisk fungerer Mondeos førerplass perfekt. Den har dessuten en moderne linjeføring og gir et kvalitetsmessig godt inntrykk.
PLASS = 10
Plass er ikke mangelvare i Forden. Baksetepassasjerene har det svært rommelig og bagasjeplassen er god.
KOMFORT = 9
Mondeo takler alle typer underlag svært bra. Flyten over de store ujevnhetene og støynivået kan bli bedre, men neppe til denne prisen.
KJØREEGENSKAPER = 10
Det spørs om det kan gjøres bedre enn dette. Veikontakten, styrefølelsen og balansen er perfekt, og kompletteres med topp bremser og stabilitetskontroll.
YTELSER OG FORBRUK = 10
Ikke den beste motoren, men manuell gearkasse er et fortrinn når det gjelder akselerasjon og kontroll med motoren.
PRIS OG UTSTYR = 10
Utstyrsnivået er ikke like overveldende som i de to konkurrentene, men med en margin på 60.000 og 130.000 kroner gir Mondeo 2.5 Ghia mye for pengene.
Poengene er ment for bruk i denne testen og kan ikke overføres til andre tester.
LES VIDERE:
- Jaguar X-Type
- Rover 75
- Konklusjon
- Priser og tekniske data