Ford Mustang Mach-E. (Foto. Øivind Skar)
Ford Mustang Mach-E. (Foto. Øivind Skar)
Ford Mustang Mach-E. (Foto. Øivind Skar)
Ford Mustang Mach-E. (Foto. Øivind Skar)
Ford Mustang Mach-E. (Foto. Øivind Skar)
Ford Mustang Mach-E. (Foto. Øivind Skar)
Ford Mustang Mach-E. (Foto. Øivind Skar)
Ford Mustang Mach-E. (Foto. Øivind Skar)
Ford Mustang Mach-E. (Foto. Øivind Skar)
Ford Mustang Mach-E. (Foto. Øivind Skar)
Ford Mustang Mach-E. (Foto. Øivind Skar)
Ford Mustang Mach-E. (Foto. Øivind Skar)
Ford Mustang Mach-E. (Foto. Øivind Skar)
Ford Mustang Mach-E. (Foto. Øivind Skar)
Ford Mustang Mach-E. (Foto. Øivind Skar)
Ford Mustang Mach-E. (Foto. Øivind Skar)
Ford Mustang Mach-E. (Foto. Øivind Skar)

En Mustang for familien

De første eksemplarene av elektrisk Ford Mustang Mach-E er her og inneholder det meste som skal til for å bli en riktig storselger i 2021.

Publisert Sist oppdatert

Ford Mustang Mach-E. Bare navnet bærer i seg kraft og styrke, og selv om det er et hav av Ford-modeller mellom den ikoniske USA-sportsbilen og Mexico-bygde Mach-E, er tanken ved navnebruken at den nye Mach-E ikke bare skal framstå som en el-SUV, men bringe videre design- og kjøreopplevelser fra originalen.

De tydeligste elementene gjenkjennes i de tre lyktene på hver side bak, noen elementer foran, panseret og dørplateprofilene.

351 hk og temmet
351 hk til tross, Mustang-hestene framstår som mer temmet enn i sportsbilen.

Og det skulle bare mange. Mach-E er tross alt ingen sportsbil, men familiebilen for folk flest, en biltype som i forhold til størrelsen inntil nå har kostet betydelig mer.

Dette er kortversjonen av Ford Mustang Mach-E:

  • Pris fra 422.000 kroner til 554.000 kroner.
  • To batteripakker (75/99 kWt).
  • Valg mellom bakhjuls- og firehjulsdrift.
  • Tre motoreffekter: 269, 294 og 351 hk.
  • Som igjen betyr fire rekkevidder: 2WD: 440/610 km – 4WD: 400/540 km.
  • I tillegg kan ulike teknikkpakker velges.

Du er aldri i tvil om at Tesla Model Y er den viktigste årsaken til Fords valg av størrelse (4,73 mot 4,75 meter) og tekniske løsninger på Mach-E. Begge har to batteristørrelser/rekkevidder å velge mellom, hos begge trekker basisbilen på bakhjulene og Ford bruker som Tesla begrepene «Standard» og «Long Range».

Innvendig er det ikke mye Mustang i Mach-E, men desto mer Tesla og litt BMW i3. Førstnevnte med referanse til den 15,5 tommer store, vertikalt monterte skjermen midt på dashbordet og sistnevnte i den lille instrumentskjermen foran rattet.

Med lengde på drøyt 4,7 meter, bredde nær 1,9 meter og 1,6 meter ragende over bakkenivå passer Mustang ypperlig som familiebil. Selv om bagasjerommet på 402 liter ikke er av de største, er det likevel stort nok for de fleste.

Skittentøyrom
Så har du i tillegg 100 liter under panseret som er nok til å hive gummistøvler og klissvåte turklær i. Utstyrt med tappeplugg kan rommet spyles med hageslangen etterpå!

Mach-E er på elbilvis rask og tar deg til 100 km/t på 5,1 sek. Den er ikke like kjapp som eksempelvis Polestar 2 og Volvo XC40 Recharge med sine 408 hk, men inntil 351 hk holder i massevis for de aller fleste. De tider er forbi da en elbil måtte kunne konkurrere med de raskeste fossilbilene ut av lyskryss. Viktigere er å kunne foreta kjappe forbikjøringer når det trengs.

På holkeføre
Jeg skal ikke uttale meg om hvordan bakhjulstrekkeren ter seg på vinterføre. Lanseringsmodellen drifter på alle hjul, og sannsynligvis vil Ford oppleve det samme som Tesla at de fleste går for 4x4. AWD-varianten (én motor foran og én bak) er i hvert fall enkel å ha med å gjøre på virkelig vrient føre som da jeg i helgen la bak meg mil eller mil med hålke på sideveiene tur/retur over Haukeli.

Takk og pris for både varme i frontruta og varme i rattet.

Bilnøkkelen kan legges inn på telefonen om man foretrekker det. Ikke alle liker det bittelille dørhåndtaket ved siden av låseknappen, men jeg synes det fungerer helt fint. Bakdørene åpnes ved å trykke på knappen på døren, og de må deretter åpnes før de kan lukkes.

Sliter med førersetet
Førersetet har jeg derimot problemer med etter noen mil fordi det ikke gir god nok lårstøtte. Sitteposisjon og sittekomfort vil alltid være individuelt, og normalt er det ikke noe problem i Fords biler, men i Mach-E hadde det vært kjekt med forlengbar sittepute. Så hadde det vært fint med et mykt materiale der kneet hviler mot midtkonsollen.

Ford fokuserer tungt på rekkevidden til Mustang Mach-E som – avhengig av batteristørrelse og valg av drivlinje – varierer fra 400 til rett over 600 km målt ut fra WLTP-standarden.

22 kWt i gjennomsnitt
Med det største batteriet (brutto 99 kWt – netto 88 kWt) og 4x4 oppgis rekkevidden til 540 km og forbruket til 18,7 kWt. Det var aldri jeg i nærheten av slik føret og temperaturen er nå, men med én pedals bruk og maksimal regenerering endte hver måling med strømforbruk på rundt 22 kWt som også var gjennomsnittet av 760 kilometer med opp til 1100 høydemeter i forskjell. 15 prosent av energiforbruket gikk til å drifte bilens klimaanlegg.

Det stemmer godt med bilens måler som indikerte rundt 400 km rekkevidde med rett under fulladet batteri og nullføre. Kjørt litt forsiktig og i sommertemperatur antar jeg at de fleste vil klare å kjøre fra Oslo til Trondheim eller Bergen uten å lade.

Høy ladefart
Mer enn ekstrem rekkevidde er ladefarten ute på veien viktigere. Ford oppgir ladefart ved DC-lading til 150 kW, og med varmt batteri og sju varmegrader i luften oppnådde jeg på det beste 133,1 kW ladefart.

Mustang oppfører seg som de aller fleste andre elbiler ved å ha størst ladefart med lite strøm på batteriet. Å lade over 80 prosent på lynladere er bare bortkastet tid og penger. Mens jeg ladet 40,80 kWt på 23:48 minutter til 63 prosent batterikapasitet, falt ladefarten til 11 kWt idet fyllingsgraden passerte 80 prosent.

Så langt det er mulig å skue nå vil Ford Mustang Mach-E være en av de fem mest spennende elbilene som kommer i første halvår 2021: De andre er VW ID.4, Skoda Enyaq, BMW iX3, og trolig Tesla Model Y. Alle har betydelig volumpolensial og gjør det vanskeligere å velge fossilbil.

Ford Mustang Mach-E First Edition AWD
Pris billigste Kr. 412 000
Pris testbil Kr. 589 000
Motortype Elektrisk
Motor foran n/a
Motor bak n/a
Samlet ytelse 351 hk/580 Nm
Batteri (brutto/netto) 99/88 kWt
Lading DC/AC 150 kW/7-11 kW
Drivlinje 1A, firehjulsdrift
0-100 km/t 5,1 sek
Toppfart 180 km/t
CO2/NOx 0 g/km
Strømforbruk/test 100 km 18,7/22,0 kWt
Rekkevidde (WLTP) 540 km
Dimensjoner (L/B/H) 473/188/160 cm
Akselavstand 298 cm
Bilvekt 2182 kg
Bakkeklaring 14,5 cm
Tilhengervekt 750 kg
Bagasjerom foran 100 liter
Bagasjerom bak 402 – 1420 liter
Garanti/km 5 år/100 000 km
Batterigaranti/km 8 år/160 000 km
Miljøklasse A
Euro NCAP Ikke testet
Powered by Labrador CMS