Ford S-MAX 1.8 TDCi

Publisert Sist oppdatert

Ford S-MAX

Innledning

Ford S-Max er valgt til Årets Bil i Europa, noe vi i utgangspunktet syntes var litt pussig – vi kunne ikke se at den representerte like mye nyskapning i form av smarte innredningsløsninger som Citroën C4 Picasso. Men det var før vi kjørte bilene, før vi i samme test kunne ta og føle på alle detaljer, før vi der og da kunne både kjenne og måle hvordan bilene klarte seg i våre ulike testdisipliner.

Vår testbil står ikke mye tilbake for C4 Picasso når det gjelder følelsen av lys og luft i kupéen, for med to takvinduer mangler det ikke dagslys i noen av de tre seteradene. Brede A-stolper gir imidlertid et minus når det gjelder sikt fra førersetet.

Det er litt trangt i albuehøyde i førersetet, på grunn av boksen mellom setene, men sittestillingen ellers er upåklagelig, med akseptabelt bred fothviler for den venstre foten samtidig som den brede midtkonsollen gir god sidestøtte for høyrebenet.

Skinnsetene er i glatteste laget, men de gir brukbar sidestøtte i ryggen. Sitteputene har god lengde og de gir akseptabel lårstøtte. Dashbord og midtkonsoll har et moderne og friskt preg, men har også en pussig blanding av krom- og alu-dekor.

Bilen er bygget på den samme plattform som den nye Volvo S80, og hjulopphenget og oppsettet er tuftet på de beste Fordtradisjoner. Ford S-Max byr derfor på meget gode kjøreegenskaper, godt balansert og med god styrefølelse. Med tanke på at det handler om store flerbruksbiler, tillater vi oss å si at kjøreegenskapene er glimrende i forhold til testkonkurrentene.

Også på et annet punkt er det ingen tvil om at S-Max er best i test – plass. Bilen er meget rommelig, den er suveren når det gjelder både benplass og bagasjevolum, og den innvendige bredden er hele 10 cm bedre enn hos testens minstemann.

Den nye 1,8-literen av common rail-typen er kjapp og fin, men til tross for testens høyeste dreiemoment krever den mer enn normalt turtall ved igangkjøring for ikke å kveles. Den henger litt etter Grandis i akselerasjonsprøvene, men dette må ses i lys av at S-Max er den desidert tyngste i testen. Også tillatt nyttelast ligger rundt 100 kg høyere enn hos konkurrentene.

Prismessig ligger vår S-Max gunstig, for inntil videre velger Ford Norge å “subsidiere denne motoren i påvente av en mer prisgunstig 100-hester med samme volum. Basisprisen bærer også preg av at testbilen har utstyrsnivå Trend, og av de 53.000 kronene i ekstrautstyr er det den tredje seteraden, 8-veis el-justering av førersetet, oppgradert lydanlegg, panoramatak samt adaptive frontlykter som står for brorparten.

Vurdering


FØRERMLJØ 9
Oversiktlig, trivelig, moderne design.

PLASS 10
Best benplass både foran og bak, god kupébredde, rommelig bagasjeplass.

KOMFORT 8
Fjærings- og kjørekomfort mer sportslig enn komfortabel.

KJØRING 10
Hjuloppheng i beste Ford-ånd. God styrefølelse.

MOTOR/FORBRUK 9
Kvikk motor som krever turtall ved igangkjøring, forbruk midt på treet.

SIKKERHET 10
Fem NCAP-stjerner i kollisjonstest, 4 av 5 stjerner for barnesikkerhet.

PRIS 9
Gunstig basispris. Full pakke drar opp prisen.

Poengene gjelder kun for denne testen og kan ikke overføres til andre tester.

LES MER:
- Citroën Picasso
- Mitsubishi Grandis
- Renault Grand Scénic
- Konklusjon
- Tekniske data

Powered by Labrador CMS