Subaru Forester

Forester er myntet på dem som gjerne vil ha en litt røffere bil med litt offroadpreg uten å gi slipp på personbilkomforten. I så måte er Forester en fulltreffer.

Publisert

Forester
Forester

Først publisert i BIL 6 - 2000.

Subarus spesialisering på firehjulsdrift, eller allhjulsdrift som Subaru velger å kalle det, er helhjertet. Selv uten de typiske offroaderne har de greid å befeste sin posisjon som leverandører av god fremkommelighet. Med mulighet for drift på alle fire hjul er nemlig fremkommeligheten dramatisk forbedret, og stor bakkeklaring og grovt understell er slett ikke nødvendig for å kunne hanskes med den krevende norske vinteren.

Men en ting er hva vi har bruk for, en helt annen ting er hva vi ønsker å flotte oss med. Mange vil gjerne ha en bil som har et litt røffere utseende enn en vanlig stasjonsvogn. Med Impreza, Legacy og Legacy Outback på programmet, er den røffere Foresteren et naturlig supplement; litt høyere, litt bedre bakkeklaring og litt kortere enn Legacy, er den akkurat passe offroad.

Kompakt
For å plassere Forester kan vi sammenligne den med Impreza og Legacy. Forester for eksempel 22 cm kortere enn Legacy og 11 cm lengre enn Impreza. Mens Forester har 410 liter bagasjerom, er tallene for Legacy og Impreza 530 og 365 liter. I størrelse ligger Forester med andre ord nærmere Impreza enn Legacy, mens den prismessig ligger nærmest Legacy. Vår testbil koster 329.900 kroner, mens Impreza og Legacy med jubileumsutstyr og toliters motor koster henholdsvis 259.900 og 325.900 kroner.

Du betaler med andre ord litt mer for en Forester enn for en Legacy med omtrent samme utstyrsnivå, noe som blant annet skyldes at Forester har 147-hesters motor, mens Impreza og Legacy må nøye seg med en 125-hester.

Smidig boxermotor
Subarus særhet når det gjelder motorkonstruksjon har både fordeler og ulemper. Ulempen er at boxermotoren er kostbar i produksjon sammenlignet med en firesylindret rekkemotor. Fordelene er at den kan plasseres lavt, og ikke minst at den har en svært behagelig gange. Ytelsesmessig blir Subarus motorer stadig bedre, og akselerasjonstider fra 0 til 100 km/t i underkant av 11,5 sekunder er akseptabelt. Trekkraften er god, men i femtegearet skal du ikke har for store forventninger med tanke på akselerasjon. 70 til 100 km/t på 13,2 sekunder er slett ikke dårlig, men det skal svært liten stigning til før Forester bruker vesentlig lengre tid på denne akselerasjonen.

Gearskiftet er lett, men spesielt før motor og gearkasse har fått arbeidstemperatur er gearingen litt trang og kantete. Når motoren i tillegg har en tendens til å slokke helt ved litt for brå gassfotbevegelser, kan kjøringen de første meterne oppleves som litt klønete og stakkato. Når motoren er driftsvarm er det bare ved svært saktegående køkjøring at en merker at det er litt slakk i transmisjonen og at kjøringen kan blitt litt nykkete.

Enkel og effektiv firehjulsdrift
Motorstøy er ikke noe problem. Selv ikke under akselerasjon på høyt turtall blir lyden fra motoren sjenerende, og sammen med den vibrasjonsfrie gangen gjør det boxermotoren til et svært behagelig bekjentskap. Bensinøkonomien er derimot ikke like god, et fenomen som Forester har til felles med sine firehjulsdrevne konkurrenter. 0,97 l/mil i snitt for hele testperioden, da med overvekt på bykjøring, er litt i overkant. På langkjøring er det derimot mulig å få ned forbruket betraktelig, og forbruk godt under 0,8 l/mil er oppnåelig med litt omtenksom omgang med gasspedalen.

Foresters firehjulsdriftsystem er enkelt og består av en midtdifferensial som fordeler drivkreftene likt mellom for- og bakaksel. En silikonclutch på midtdifferensialen fungerer som sperre, men noen sperre på bakakselen har ikke Forester. Forester med manuell gearkasse har reduksjonsgear, en praktisk løsning hvis du skal ut på dårlig vei, i bratte bakker eller trenger litt ekstra trekkraft.

En annen praktisk løsning er Subarus Hillholder. Den hindrer bilen i å trille bakover og forenkler dermed bakkestarten. Tråkk inn bremsen og hold clutchen inne, nå kan du slippe bremsen. Så lenge du holder clutchpedalen inne vil Hill-holderen sørge for at bremsene hindrer bilen i å trille bakover. Straks du slipper clutchpedalen, slipper også bremsen og du har en perfekt bakkestart.

Forester har en enkel førerplass. Instrumentene er store og oversiktlige, alle brytere er gunstig plassert og sittekomforten er meget god. Førersetet har separat regulering av sitteputens høyde foran og bak. Både sittepute og seterygg har kraftige sidevanger som gir god sidestøtte, samtidig som seteryggen også gir god støtte til korsryggen. Høyderegulering av rattet er standard, og det fleste vil oppleve at det er lett å finne en god kjørestilling. Vi noterer riktignok et minus for armlenet på førersetet. Feller du det ned er det i veien ved gearskift, og for de kortvokste er det også i veien når det er oppfelt. Forester har totrinns setevarme, men oppvarmingen i vår testbil tok vel lang tid til at effekten kan sies å være tilfredsstillende.

Rommelig kupé
Du sitter høyt i Forester og har meget godt overblikk rundt bilen, noe som gjør den enkel å håndtere ved trange parkeringssituasjoner. Ved mørkekjøring noterte vi at hovedlysene har god balanse mellom nær- og fjernlys.

Er det mye plass du er på jakt etter, vil en vanlig stasjonsvogn med firehjulsdrift, for eksempel en Legacy eller Passat, ha mer å by på. Men Forester oppleves som rommelig, mye takket være at du sitter høyt i både for- og baksete. Det betyr at du har god plass til bena, og selv med forsetene i bakerste posisjon er det fortsatt benplass til baksetepassasjerene. To voksne sitter behagelig i baksetet, men kupébredden er litt knapp til tre. Takhøyden i baksetet er god, men ikke på nivå med for eksempel Honda CR-V. Subaru har valgt å dempe Forester litt i høyden, og den er 12 cm lavere enn for eksempel CR-V. Forester har 3 cm mindre bakkeklaring enn CR-V, men mesteparten er tatt ut i form av et lavere karosseri, noe som i sin tur gir mindre takhøyde og lavere bagasjerom.

Foresters bagasjerom er lite hvis du har til hensikt å laste under gardinen. Her er høyden bare 35,5 cm. Laster du til overkant av bakseteryggen, øker høyden med 7,5 cm, mens høyden i lukeåpningen er 78,5 cm, omtrent på samme nivå som i Legacy stasjonsvogn. Selv om hjulopphengene tar ganske mye plass, er bagasjerommet 94 cm brede på det smaleste. I gulvet finner du mange små rom, og plassen i reservehjulet kan også utnyttes som bagasjeplass.

God komfort
Dette er en bil som det er lett å trives i på langtur. Du sitter behagelig, har god oversikt og fjæringskomforten er også god. Styringen er litt død akkurat rundt midtstilling, og på sporete vei hadde den en liten tendens til å vandre.

Kjøreegenskapene er balanserte, men som de fleste biler med 50/50 fordeling av drivkreftene mellom for- og bakhjul, har også Forester lett for å slippe bak hvis det gasses friskt på glatt vei. Den myke fjæringen gjør at den krenger en del ved frisk svingkjøring, og understyringen kommer relativt tidlig hvis du går på hardt i svingene og Forester er på ingen måte sportslig i sin opptreden. I unnamanøveren har den lett for å slippe litt bak når den kastes brått fra side til side, men uten at den blir vanskelig å mestre. Sammenlignet med for eksempel CR-V, henger ikke Forester helt med når det gjelder kjøreegenskaper, men du verden som den distanserer Hondaen når det gjelder komfort, og da spesielt støykomfort. Og for den som kjører ofte med tung last eller tilhenger, er automatisk nivåregulering verdt å føre på plussiden.

Forester er en bil med hovedvekt på komfort, og det gjenspeiles også i utstyrsnivået. Vår testbil har for eksempel klimaanlegg som standard, den store takluken er også noe mange setter pris på. Fire kollisjonsputer, beltestrammere på sikkerhetsbeltene foran, trepunktsbelter og hodestøtte på alle de tre sitteplassene i baksetet, samt ABS-bremser er standard. Mange smårom og koppholdere gjør dette til en bil som er enkel å leve med for både barn og voksne.

Er det plass du jakter på, kan du like godt satse på en Legacy stasjonsvogn, men da går du glipp av den røffe stilen.

Honda CR-V og Land Rover Freelander er Foresters argeste konkurrenter. Når det gjelder fremkommelighet har Subaruen ikke noe å skamme seg over, det enkle firehjulsdriftsystemet er robust, og med reduksjonsgear har den trekkraft så det holder. Den er den klart mest komfortable av disse tre, men er du på jakt etter litt sportslige kjøreegenskaper er de to konkurrentene bedre valg. Dette er en bil det er lett å leve med. Den er lettkjørt, og på vinterføre er firehjulsdriften og Hill-holder utstyr som gjør bilkjøringen lekende lett.

- Tekniske data for testbilen

Powered by Labrador CMS