-
Bilia Norge AS:
Biloppretter, Risløkka
-
Bilia Norge AS:
Billakkerer, Risløkka
-
Bilia Norge AS:
Biloppretter, Røyken
-
Vågsbygd bilverksted AS:
Biltekniker/mekaniker
-
Bilia Norge AS:
Mastertekniker, BMW Skøyen
-
Bilia Norge AS:
Servicemarkedssjef, Volvo Follo
-
Odda Bilsenter AS:
Teknisk leder
-
Odda Bilsenter AS:
Bilmekaniker
-
XPeng Motors Norway AS:
Area Manager
-
Statens vegvesen:
Utekontrollør Jessheim
-
Werksta Bergen:
Bilskadetakserer
-
Jæger Automobil AS:
Bilskadetakserer
-
Toyota Bilia AS:
Key Account Manager
-
Quipd AS:
Teknikere
-
byMEDHUS AS:
Detailer / bilklargjører
-
byMEDHUS AS:
Bilselger
-
Formula Automobile Norge AS:
Sales Executive & Brand Specialist
-
Werksta Kristiansand:
Billakkerer
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Fleet Manager
-
Mekonomen Company Bilverksted AS:
Avdelingsleder
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger TopUsed
-
Møller Bil Stavanger:
Takserer
-
RSA Import:
Salgs- og markeds-koordinator
-
Team Verksted AS:
Delelager/kundemottak
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger nye lastebiler på Østlandet
-
Werksta Kristiansand:
Teamleder Karosseri
-
Bilservice AS:
Bilmekanikere
-
Mobile Kjeller AS:
Servicemarkedssjef
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Key Account Manager Customer Service
-
Bilia Norge AS:
Innkjøpsansvarlig
-
Robert Bosch AS:
Teknisk Support
-
Bilforlaget AS:
Journalister/Reporter
Hyundai Getz
Hyundai Getz ser liten ut, men er 17 cm lenger enn Yaris og bare 2 cm kortere enn Jazz. Det er bare i høyden den er minst av testbilene, men med bare 1 cm opp til Yaris. Bilen treffer europeere hjemme, for verken utvendig eller innvendig design er "typisk koreansk". Tvert i mot kunne Getz vært produsert av nær sagt hvilken som helst europeisk bilfabrikk, hva utseendet angår.
Selv om Getz har samme akselavstand som Jazz, kan den ikke på noen måte vise til samme sjenerøse plassutnyttelse. Hele 80 liter skiller de to i bagasjerommet. Getz er imidlertid større enn Yaris på flere vesentlige punkter. Det er bare når det gjelder høyde i bagasjerommet at Getz kommer til kort, ikke bare mot Yaris, men på dette punktet er den dårligst av testbilene. I tillegg til at høyden er beskjeden, er bagasjerommet vanskelig å utnytte effektivt fordi det er delt i to av et ekstra gulv. Løsningen er grei nok for å skjule mindre gjenstander som kameraer eller vesker, men egentlig er dette unødvendig ettersom Getz, som de andre testbilene, er utstyrt med hattehylle som følger med bakluken når den åpnes og lukkes – og som skjuler det som måtte ligge i bagasjerommet.
Ekstragulvet kan foldes sammen, men opptar da noe av bagasjeplassen, så for å utnytte volumet fullt ut må ekstragulvet tas helt ut og legges igjen i garasjen. Bakseteryggen er delt 40/60,og baksetene kan hver for seg klappes sammen og vippes frem mot forseteryggen. En slik løsning gavner ikke lastelengden, men lengden er likevel et par centimeter større enn i Yaris når baksetene ikke er i bruk. Fordelen er at gulvet er flatt i én meters lengde når ekstragulvet er på plass.
Interiøret har et friskt, delikat utseende i lys grå farge, og selv om både dashbordet og dørpanelene har et klart hardplastpreg, bidrar bruken av imitert aluminium til en lys og trivelig cockpit. Spesielt er det den lyse innrammingen av radioen, ventilasjonsdysene og -hendlene på midten av dashbordet som bidrar til et friskt og annerledes utseende. Instrumentene er lettleste, og det er god oversikt på dashbord og midtkonsoll. Knapper, brytere og hendler er logisk plassert og lette å betjene. På midtkonsollen foran gearspaken er det to koppholdere, og små og større ting kan plasseres på et utall steder: I hanskerommet, i dørlommene på hver side, i lommer på ryggen av forsetene, på en liten hylle under rattstammen eller i oppbevaringsrom på begge sider av bagasjerommet. På baksiden av førersetet kan det felles ut en knagg for en bærepose.
I førersetet sitter vi høyt i forhold til dashbordet og midtkonsollen, dette er spesielt merkbart når vi kommer fra Fusion. Dette bidrar til en følelse av meget god sikt til alle kanter. Førersetet kan reguleres i høyden, riktignok i beskjeden grad, både i forkant og bakkant. Sittestillingen er likevel ikke optimal,og det skyldes ikke bare at sitteputene er litt korte. Hovedproblemet er at når vi prioriterer riktig avstand til pedaler og gearspak, blir avstanden litt for lang frem til rattet.
1,3-literen med tre ventiler pr. sylinder ligger midt på treet i denne sammenligningen når det gjelder akselerasjon. I våre målinger henger den ikke helt med de tre andre verken fra 0-80 km/t eller fra 0-100 km/t. Fabrikkens tall viser imidlertid at den skal være den aller raskeste av testbilene fra 0-100 km/t, men vi klarte ikke å kopiere dette optimistiske resultatet selv med tre forsøk. Ved akselerasjon i fart fra 40-100 km/t, sakker Getz litt etter de tre konkurrentene i tredjegear, mens den er raskere enn Fusion og Jazz i både fjerde- og femtegear.
Motorstøyen, og i mindre grad hjulstøyen, er mer fremtredende i Getz enn i våre tre andre testbiler. Forskjellen er ikke dramatisk når vi ser på måleverdiene alene, men i praksis har Getz et skarpere støybilde som virker mer ubehagelig. Typegodkjenningens offisielle forbrukstall viser at Getz ligger godt under den nesten 100 kg tyngre Fusion, men at den er merkbart tørstere enn både Jazz og Yaris. I vår testløype, som denne gang altså innebærer en drøy strekning med høyt turtall og hyppige gearskift, kommer Getz ut med like høyt forbruk som Fusion.
Fjæringen er forholdsvis myk, bilen setter seg nedpå med bakparten i krappe svinger og mister dermed noe av stabiliteten. På normal landevei føles Getz en anelse vaggete,og på mer ujevnt underlag,som for eksempel telehiv og lange, slake humper, hiver og husker bilen på seg i større grad enn konkurrentene.Den bruker rett og slett litt tid på å gjøre seg ferdig med humpene. Styringen kunne vært mer presis,den er en tanke dvask, og dermed er ikke styreresponsen den beste. Bremsene er noe ufølsomme og krever forholdsvis kraftig pedaltrykk. Både sikkerhets- og komfortutstyret er på høyden i Getz. Som den eneste av de fire, er imidlertid ikke Getz utstyrt med fjernkontroll på sentrallåsen. Du må altså låse opp og igjen med nøkkelen. Derimot er Getz den eneste som er utstyrt med elektriske vindusheiser også på bakdørene, hos de tre andre er det bare på fordørene denne funksjonen går på strøm.Fusion, Jazz og Yaris har radio/CD-spiller integrert i dashbordet, i Getz er radioen tilleggsutstyr.
Getz står i en særstilling blant de fire testbilene når det gjelder pris. 40.000 kroner opp til den dyreste av de fire, er oppsiktsvekkende. Det er mye penger, og selv om vi legger til 4000 kroner på Getzen for en brukbar radio, viser kalkulatoren fortsatt en forskjell på nesten 25 prosent. Dette må også ses i lys av at Getz absolutt ikke serverer mager kost for denne prisen. Tvert i mot er utstyrsmenyen like omfattende som hos konkurrentene.
FØRERPLASS = 9
Enkelt, oversiktlig, friskt og tiltalende førermiljø, men ikke optimal sittestilling.
PLASS = 8
Plassen er midt på treet i dette selskapet. Snau innvendig høyde i både kupé og bagasjerom, og vanskeligere å utnytte bagasjerommet effektivt.
KOMFORT = 8
Støyen er noe høyere enn i de andre testbilene. Fastere demping ville fjernet ubehaget med vaggete gange.
KJØREEGENSKAPER = 7
Ved aktiv svingkjøring merkes det at fjæringen er noe myk. Bremsene er mer ufølsomme og styringen mindre presis enn hos de tre andre.
YTELSER OG FORBRUK = 8
Henger noe etter ved akselerasjon fra null, men tar igjen mye på de to øverste gearene. Forholdsvis tørst ved aktiv kjøring.
PRIS OG UTSTYR = 10
Sikkerhets- og komfortutstyr på høyde med konkurrentene, og med en pris som slår de andre ned i støvlene.
Poengene er kun ment for bruk i denne testen og kan ikke overføres til andre tester.
LES VIDERE:
- Ford Fusion
- Honda Jazz
- Toyota Yaris- Konklusjon
- Priser og tekniske data