-
Strømmen Bilverksted AS:
Bilmekaniker - Personbil
-
Møller Bil Fellesfunksjoner avd. Logistikk:
Takserer brukte biler
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Mekaniker
-
Møller Bil Sandefjord:
Serviceleder / Kundemottaker
-
Møller Bil Outlet Alnabru:
Logistikkmedarbeider
-
Autoringen AS:
Selger – Autoringen
-
Autoringen AS:
Auksjonsstøtte - Autoringen
-
AutoMester AS:
Kjedekonsulent
-
Team Verksted AS:
Mekaniker Kristiansand
-
Team Verksted AS:
Delelagersjef Team Verksted Ålesund
-
DNB Bank ASA Norway Branch:
Sales Manager - Vestfold, Telemark/Buskerud
-
Werksta Norge:
Bilskadereparatør / Oppretter
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger lastebil
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Mekaniker
-
Rettedal Bilkontroll AS:
EU-kontroll, produksjon og lager, kombinert stilling
-
Auto-Benz AS:
Bilmekaniker
-
Moss To-Takt AS:
Bilmekaniker / tekniker
-
Autoco Bærum AS:
Tekniker / Bilmekaniker
-
Karosseriforum AS:
Daglig leder
-
Møller Bil Skadesenter Asker og Bærum:
Bilmekaniker/tekniker
-
Møller Bil Drotningsvik:
Bilmekaniker
-
Autoringen Ski AS:
Plassjef – Autoringen Ski
-
Toyota Bilia AS:
Regionsjef Servicemarked
-
Premium Cars Stor-Oslo AS:
Tekniker for Zeekr
-
Mobile Åsane AS:
Servicemarkedssjef
-
Premium Cars Stor-Oslo:
Lotus tekniker
-
Autoringen Oslo AS:
Bilkonsulent
-
Bilia X:
Driftsleder, Xpeng Høvik
-
Møller Bil Ensjø:
Mekaniker/tekniker
-
Werksta Norge:
Bilskadereparatør
-
Werksta Norge:
Teknisk leder
-
Bilservice AS:
Bilmekaniker
-
Bil i Nord:
Volvo-mekaniker
-
Bilforlaget AS:
Vaktsjef/journalist
-
Jæger Automobil AS:
Bilskadetakserer
VW Golf 1.6 FSI Sportline


Golf 1.6 FSI Sportline
Golf 1.6 FSI Sportline
Golf i femte generasjon har vært på det norske markedet bare noen få måneder, og passerer i disse dager rundt regnet 1800 registrerte biler i år. Dermed er den Møller-gruppens desiderte bestselger i år.
Førermiljøet er funksjonelt og oversiktlig, men den blå instrumentbelysningen er det delte meninger om i testlaget. Sittekomforten er eksemplarisk, her finner sjåføren rikelige reguleringsmuligheter i sete og ratt. Fothvileren for venstrefoten har akseptabel bredde, høyrebenet finner komfortabel sidestøtte mot midtkonsollen. Sportssetene gir meget god sidestøtte i ryggen. Generelt virker ikke interiøret påkostet, men du verden så funksjonelt. Eller som en av testlagets medlemmer sier: – Perfekt kjedelig.
Den direkteinnsprøytede FSI-motoren er koblet sammen med en meget presis sekstrinns gearkasse. Både effekt og dreiemoment ligger hakket over de fem konkurrentene, men selv om Golfen også har noen kilo mer å dra på ligger den midt i feltet når det gjelder akselerasjonen. Turtallet ligger på ca. 3000 o/min. i femtegear ved 100 km/t – men med sjettegearet synker turtallet til ca. 2500 o/min. Dette er gunstig for forbruket ved landeveiskjøring innenfor norske fartsgrenser, men er mindre heldig for trekkevnen ettersom dreiemomentet når sitt maksimum først ved 4000 o/min.
Bakhjulopphenget, med såkalt multilinkkonstruksjon, er mer påkostet enn før, og gir seg utslag i bedre veigrep på dårlig vei enn biler med ren torsjonsaksel. I praksis fungerer dette fint både ved frisk svingkjøring og over skarpe tverrskjøter. Golfen oppfører seg nesten like bra som Focus på dårlig vei, men Golfens mindre ekstreme dekkdimensjon gjør at komforten er vel så god. Da snakker vi om kjørekomfort, ikke lydkomfort. Bilen var nemlig utstyrt med dekk som ga påtrengende romlestøy både på normal og grov asfalt. Dessuten fikk Golfen den lengste bremsestrekningen fra 80 km/t.
Styringen er presis, men mer nøytral enn i både Focus og Corolla, men den elektromekaniske styreservoen gir ikke fullt så god respons fra veien. Vi er likevel småimponert over at Volkswagen har lykkes så bra med en elektrisk variant på styringen. Der har Renault noe å lære.
Ellers gir Golf et tungt inntrykk, i positiv betydning. Den virker solid og gir god kvalitetsfølelse. Bortsett fra romlestøyen er det ikke mange minustegn i protokollen.
Som sine forgjengere oppfattes Golf 5 som en typisk bruksbil for folk flest. Den oser ikke bare av sosial trygghet, men oppleves også trygg ute på veien – selv om vi denne gang kunne notere bremselengder i overkant av konkurrentene. Bilen kjører med et snev av sportslighet, også de versjonene som ikke heter Sportline.
FØRERPLASS = 9
Oversiktlig og funksjonelt. Optimal støtte i setene.
PLASS = 9
Bra bagasjerom, god benplass og god takhøyde, høyest nyttelast.
KOMFORT = 8
God fjæringskomfort. God sittekomfort også i baksetet. Sjenerende hjulstøy.
KJØREEGENSKAPER = 10
Den eneste som når opp til Focus, stabil i unnamanøver. Presis styring og fint hjuloppheng.
YTELSER OG FORBRUK = 8
Midt på treet i akselerasjon, tyngste bilen. Kraftigst motor, men gunstig forbruk.
SIKKERHET = 9
Har alt en moderne kompaktbil bør ha. Ikke NCAP-testet, men sannsynligvis fem stjerner.
PRIS OG UTSTYR = 8
Høyest pris, men solid utstyrsnivå hvor bl.a. ESP er standard.
LES VIDERE:
- Ford Focus
- Opel Astra
- Peugeot 307
- Renault Mégane
- Toyota Corolla
- Konklusjon
- Priser og tekniske data