-
Møller Bil Outlet Alnabru:
Salgssjef Bruktbil
-
Werksta Kristiansand:
Billakkerer
-
Volvo Car Fornebu:
Leder Servicemarked
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Fleet Manager
-
Mekonomen Company Bilverksted AS:
Avdelingsleder
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger TopUsed
-
Møller Bil Stavanger:
Takserer
-
RSA Import:
Salgs- og markeds-koordinator
-
Team Verksted AS:
Delelager/kundemottak
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger nye lastebiler på Østlandet
-
Møller Bil Skadesenter Ryen:
Bilskadereparatør
-
Werksta Kristiansand:
Teamleder Karosseri
-
Bilservice AS:
Bilmekanikere
-
Albjerk Bil Drammen AS:
Salgssjef
-
Mobile Kjeller AS:
Servicemarkedssjef
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Key Account Manager Customer Service
-
Bilia Norge AS:
Innkjøpsansvarlig
-
Møller Bil Oslo Vest:
Salgs- og Markedssjef Audi
-
Robert Bosch AS:
Teknisk Support
-
RN Nordic:
Head of Sales
-
Møller Bil Gjøvik:
Bilmekaniker
-
Toyota Østfold AS:
Salgskonsulent
-
RSA BIL Forus:
Bilselger Nye og Brukte biler
-
Bilia Norge AS:
Salgsdirektør Fleet
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Herøy Bil & Maskin AS:
Bilmekaniker
-
Bilforlaget AS:
Journalister/Reporter
Honda Jazz
Honda Jazz er til forveksling lik Colt i karosseriformen, det er stort sett bare grillen og baklyktene som skiller. Målt utvendig er Colt litt lenger, men når det gjelder bagasjeplass er Jazz på topp. Spesielt er lastelengden med nedslått bakseterygg helt overlegen – over en halv meter mer enn i Smart og 40 cm mer enn i Colt. Kombinert med helt flatt gulv gir dette meget effektiv plassutnyttelse.
Tidligere har vi kåret bakseteløsningen i Jazz til klassens mest geniale, denne gang viser Colt oss, om mulig, en enda mer fleksibel løsning. Med et enkelt håndgrep legges bakseteryggen i Jazz fremover, uten å ta av hodestøttene. Seteputen følger med fremover samtidig som den senker seg. Hele jobben kan uten problemer gjøres mens man holder et barn på armen. Fleksibiliteten slutter ikke der, for hvis du har behov for å frakte en høy gjenstand stående, for eksempel en 1,4 meter høy tuja, er det plass bak forsetene når sitteputen i baksetet vippes opp slik at den henger på forsiden av bakseteryggen.
Interiøret er enkelt, praktisk og oversiktlig, med store og lettleste instrumenter. Finishen gir umiddelbart en kvalitetsfølelse. Førerplassen er praktisk og rommelig. Rattet kan bare reguleres i høyden, ikke i lengden. Sittekomforten er et av punktene hvor vi ikke er helt tilfreds med Jazz. Vi sitter godt i selve setet, og det er god nok sidestøtte i ryggen selv når svingene kommer fort og hyppig. Korsryggstøtten kunne riktignok vært bedre, men det er sittestillingen ellers som står noe tilbake. Det mangler fothviler til venstrefoten og interiørets konstruksjon gjør at det heller ikke finnes noen midtkonsoll å hvile høyrebenet mot. Med litt godvilje kan man plassere benet slik at man får støtte midt på leggen, men det er ikke komfortabelt på lengre turer.
Det store ankepunktet mot Jazz i denne testen er styringen. Den er bemerkelsesverdig slapp, gir minimalt med tilbakemelding fra underlaget og har i praksis ingen selvoppretting. Når du legger inn en viss svingradius ved inngangen til en sving, står rattet i samme posisjon helt til du er tvunget til å hente det tilbake ved utgangen av svingen. Fjæringskomforten over de store og mellomstore ujevnhetene er god, mens den ikke svelger skarpe ujevnheter like godt.
Jazz kan ikke hamle opp med de to konkurrentene når det gjelder motorytelse, men i praksis er ikke spranget stort opp til Smart verken når det gjelder akselerasjon eller trekkevne. Jazz er beskjeden i matfatet, med et forbruk som ligger marginalt lavere enn for Smart.
Jazz får ellers kreditt for tre detaljer: Behagelig og presist gearskift, godt hovedlys – og kanskje er det navnet som forplikter, Jazz utmerker seg positivt også når det gjelder lyd, spesielt under akselerasjon.
FØRERMILJØ = 8
God oversikt og lettleste instrumenter. Begrenset mulighet til å sette fra seg bena på en komfortabel måte.
PLASS/FLEKSIBILITET = 9
Bekvem plass for fire personer og best plass til bagasje. Fiks bakseteløsning.
KOMFORT = 9
Akseptabel fjæringskomfort. Lavest støynivå av de tre konkurrentene.
KJØREEGENSKAPER = 6
Ufølsom styring uten selvoppretting trekker kraftig ned. Letthåndterlig i kritiske situasjoner.
YTELSER OG FORBRUK = 8
Svakest motor, men arbeidsvillig. Lavest forbruk av de tre.
SIKKERHET = 7
Fire av fem NCAP-stjerner. Ikke ESP.
PRIS OG UTSTYR = 8
Jevnt høyt utstyrsnivå samtidig som prisen ligger midt på treet i forhold til de tre konkurrentene.
Poengene gjelder kun denne testen og kan ikke overføres til andre tester.
LES VIDERE:
- Mitsubishi Colt
- Smart forfour
- Konklusjon
- Priser og tekniske data