-
byMEDHUS AS:
Detailer / bilklargjører
-
byMEDHUS AS:
Bilselger
-
Formula Automobile Norge AS:
Sales Executive & Brand Specialist
-
Møller Bil Outlet Alnabru:
Salgssjef Bruktbil
-
Werksta Kristiansand:
Billakkerer
-
Volvo Car Fornebu:
Leder Servicemarked
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Fleet Manager
-
Mekonomen Company Bilverksted AS:
Avdelingsleder
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger TopUsed
-
Møller Bil Stavanger:
Takserer
-
RSA Import:
Salgs- og markeds-koordinator
-
Team Verksted AS:
Delelager/kundemottak
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger nye lastebiler på Østlandet
-
Møller Bil Skadesenter Ryen:
Bilskadereparatør
-
Werksta Kristiansand:
Teamleder Karosseri
-
Bilservice AS:
Bilmekanikere
-
Albjerk Bil Drammen AS:
Salgssjef
-
Mobile Kjeller AS:
Servicemarkedssjef
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Key Account Manager Customer Service
-
Bilia Norge AS:
Innkjøpsansvarlig
-
Robert Bosch AS:
Teknisk Support
-
RN Nordic:
Head of Sales
-
Møller Bil Gjøvik:
Bilmekaniker
-
Toyota Østfold AS:
Salgskonsulent
-
RSA BIL Forus:
Bilselger Nye og Brukte biler
-
Bilia Norge AS:
Salgsdirektør Fleet
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Herøy Bil & Maskin AS:
Bilmekaniker
-
Bilforlaget AS:
Journalister/Reporter
Honda Jazz
Honda Jazz fremstår paradoksalt nok som "storbilen" i denne testen. Forrige gang vi hadde med Jazz i en sammenligningstest – mot Volkswagen Polo og Citroën C3 – var den minst i ytre mål og føltes mest som en småbil på veien. Denne gangen er det bare en av konkurrentene, Ford Fusion, som har større utvendige mål, men når det gjelder innvendig plass er Jazz på topp. Benplassen foran og bak samt takhøyden er sammenlignbar med Fusion, men målbart bedre enn i de to andre konkurrentene. Det er særlig bagasjerommet som danker ut konkurrentene, hvor både bredden, høyden og lengden – og derfor naturlig nok volumet – er i en klasse for seg. Spesielt er lastelengden med nedslått bakseterygg helt overlegen – nesten en halv meter mer enn i Yaris og 15 cm mer enn i Fusion. Kombinert med helt flatt gulv gir dette meget effektiv plassutnyttelse. Noe av hemmeligheten er at Honda har plassert bensintanken under forsetene, og dermed gjort plass til å lage en flat bunnplate helt fra forsetet og bakover til støtfangeren.
Vi har ingen betenkeligheter med å kåre bakseteløsningen i Jazz både til testens og klassens mest geniale.Mens du står i bakdøråpningen vipper du bakseteryggen fremover med et enkelt håndgrep, uten å ta av hodestøttene. Seteputen følger med fremover samtidig som den senker seg. Hvis forsetet står så langt tilbake at det er i veien for hodestøtten, er det bare å skyve setet fremover ved hjelp av en hendel som er plassert ytterst på forseteryggen – mens du står på samme sted i åpningen til baksetet. Når bakseteryggen er lagt helt ned, er det plass til å skyve forsetet tilbake igjen. Hele jobben kan uten problemer gjøres av en mor mens hun holder et barn på armen.
Fleksibiliteten slutter ikke der, for hvis du har behov for å frakte en høy gjenstand stående, for eksempel en 1,4 meter høy tuja, er det plass bak forsetene når sitteputen i baksetet vippes opp slik at den "henger " på forsiden av bakseteryggen. Interiøret er enkelt, praktisk og oversiktlig, med store og lettleste instrumenter. Finishen gir umiddelbart en kvalitetsfølelse. Jazz har forøvrig det mest nøyaktige speedometeret av de fire testbilene, eller for å si det på en annen måte: Her er det minst slingringsmonn hvis du gambler på feilvisning. Dashbordet, som domineres av den integrerte radioen med CD-spiller, har et gjennomgående hardplastpreg, et preg den deler med sine tre konkurrenter.
Førerplassen er praktisk og rommelig. Rattet kan bare reguleres i høyden, ikke i lengden. Sittekomforten er et av punktene hvor vi ikke er helt tilfreds med Jazz. Vi sitter godt i selve setet,og det er god nok sidestøtte i ryggen selv når svingene kommer fort og hyppig. Korsryggstøtten kunne riktignok vært bedre, men det er sittestillingen ellers som står noe tilbake. Hovedankepunktet er at det mangler fothviler til venstrefoten, og interiørets konstruksjon gjør at det heller ikke finnes noen midtkonsoll å hvile høyrebenet mot. Med litt godvilje kan man plassere benet slik at man får støtte midt på leggen,men det er ikke komfortabelt på lengre turer.
Førermiljøet ellers er meget praktisk innrettet. Det finnes en rekke muligheter til å legge fra seg små og større ting som du måtte ha med på tur. Det er todelt hanskerom, lommer i dørene og på baksiden av forseteryggene, tre koppholdere og hyller under dashbordet. Bakseteplassen er fullt ut akseptabel, til å være en småbil, og Jazz har best takhøyde i baksetet av de fire testbilene. Som den eneste har Jazz derimot bare to hodestøtter bak, noe som vel er en erkjennelse av at det strengt tatt ikke er plass til tre personer i bredden.
Jazz kan ikke hamle opp med Yaris når det gjelder sprek motor.Den ligger midt på treet i denne sammenligningen. Fra null til åtti følger den Yaris til døra, og i følge fabrikkens tall skal den gjøre det også fra null til hundre, men vi klarte ikke helt å kopiere det resultatet i våre målinger. I fjerde- og femtegear er det bare Fusion av de fire testbilene som viser til en anelse dårligere akselerasjon enn Jazz.
Med to tennplugger og sekvensielt tenningssystem som utnytter de to tennpluggene avhengig av turtall og belastning, skal motoren gi lave forbrukstall til tross for en enkel konstruksjon med én kamaksel og to ventiler pr. sylinder. Typegodkjenningens forbrukstall viser at Jazz er beskjeden i matfatet, med et forbruk som ligger helt på linje med den 60 kg lettere Yaris. Vår testløype, hvor ca. 25 prosent denne gangen består av en meget tøff og kupert strekning med hyppige gearskift og høyt turtall, ga et noe annet bilde. Det er nemlig Jazz som viser det største avviket fra de offisielle tallene, men den brukte likevel ikke mer bensin enn Fusion og Getz.
Vi skal ikke påstå at det er vår kritikk fra forrige test som har gjort utslaget, men faktum er at Jazz denne gang fremstår langt mer komfortabel. Den gang ga vi bilen pepper for at både kjøreegenskaper og komfort fikk lide for at den var skodd med fetere hjul enn standard. Denne gang har importøren utstyrt bilen med den dekkdimensjonen den skal ha i følge vognkortet, nemlig 175/65R14,og dermed er bilen blitt mer retningsstabil. Samtidig er komforten bedre over de store og mellomstore ujevnhetene, men de skarpe ujevnhetene merkes fortsatt godt. Det er lite vibrasjoner i Jazz,og den gjør seg ferdig med humpene med en gang, den gynger ikke slik som for eksempel Getz.
Kanskje er det navnet som forplikter, Jazz utmerker seg i hvert fall på lydsiden. Ikke bare viser våre støymålinger at den bråker minst av testbilene ved såvel akselerasjon som ved 50 og 80 km/t,den er også nærmest lydløs og fri for vibrasjoner på tomgang. Dessuten, hvis det betyr noe på dette prisnivået, er det Jazz som byr på den mest sportslige motorlyden på høyere turtall.
FØRERPLASS = 8
Oversiktlig, rommelig og trivelig, men begrenset mulighet til å "sette fra seg" bena på en komfortabel måte.
PLASS = 10
Bekvem plass for fire personer og best plass til bagasje. Praktisk, fleksibel og genial bakseteløsning.
KOMFORT = 9
God fjæringskomfort med riktig dekkdimensjon. Lavest støynivå av de fire konkurrentene.
KJØREEGENSKAPER = 9
Letthåndterlig i kritiske situasjoner, stabil på veien og med akseptabel styrerespons.
YTELSER OG FORBRUK = 9
En arbeidsvillig motor som når sitt maksimale dreiemoment ved forholdsvis lavt turtall. Nøysom ved normal kjøring, men forbruket øker merkbart ved stor belastning.
PRIS OG UTSTYR = 9
Jazz har jevnt høyt utstyrsnivå samtidig som prisen ligger midt på treet i forhold til de tre konkurrentene.
Poengene er kun ment for bruk i denne testen og kan ikke overføres til andre tester.
LES VIDERE:
- Ford Fusion
- Toyota Yaris
- Hyundai Getz
- Konklusjon
- Priser og tekniske data