-
byMEDHUS AS:
Detailer / bilklargjører
-
byMEDHUS AS:
Bilselger
-
Formula Automobile Norge AS:
Sales Executive & Brand Specialist
-
Møller Bil Outlet Alnabru:
Salgssjef Bruktbil
-
Werksta Kristiansand:
Billakkerer
-
Volvo Car Fornebu:
Leder Servicemarked
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Fleet Manager
-
Mekonomen Company Bilverksted AS:
Avdelingsleder
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger TopUsed
-
Møller Bil Stavanger:
Takserer
-
RSA Import:
Salgs- og markeds-koordinator
-
Team Verksted AS:
Delelager/kundemottak
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger nye lastebiler på Østlandet
-
Møller Bil Skadesenter Ryen:
Bilskadereparatør
-
Werksta Kristiansand:
Teamleder Karosseri
-
Bilservice AS:
Bilmekanikere
-
Albjerk Bil Drammen AS:
Salgssjef
-
Mobile Kjeller AS:
Servicemarkedssjef
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Key Account Manager Customer Service
-
Bilia Norge AS:
Innkjøpsansvarlig
-
Robert Bosch AS:
Teknisk Support
-
RN Nordic:
Head of Sales
-
Møller Bil Gjøvik:
Bilmekaniker
-
Toyota Østfold AS:
Salgskonsulent
-
RSA BIL Forus:
Bilselger Nye og Brukte biler
-
Bilia Norge AS:
Salgsdirektør Fleet
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Herøy Bil & Maskin AS:
Bilmekaniker
-
Bilforlaget AS:
Journalister/Reporter
Honda Jazz
Honda Jazz er småbilen i denne testen. Ikke fordi den er minst, 4,7 cm kortere enn Polo og 2 cm kortere enn C3, nei fordi den føles som en småbil på veien. Hendig, lettkjørt og oversiktlig er Jazz i et nøtteskall. Vår testbil var jazzet opp med litt fetere hjul enn standard, 195/55VR15 mot 175/65SR14, noe som ikke bare gir pluss. Blant annet lider kjøreegenskapene og komforten med lavprofildekkene. På dårlig vei er ikke Hondaen like komfortabel over de store og mellomstore ujevnhetene som de to konkurrentene, og du merker også de små og skarpe ujevnhetene. Forskjellen i forhold til C3, er at Jazz rister vesentlig mindre og gjør seg ferdig med humpene med en gang.
Lavprofildekkene gir masse veigrep og kontant styring. Jazz er derfor nesten som en gokart på svingete vei og stikker akkurat dit du vil. I hvert fall så lenge asfalten er slett. På sporete vei har den en tendens til å stikke litt på egen hånd også, en egenskap vi har en mistanke skyldes de brede dekkene, og som ikke er noe pluss. Grepet foran blir fantastisk godt,og motoren greier aldri å utnytte dekkene fullt ut. Det gode veigrepet har ikke bare positiv innvirkning på kjøreegenskapene. I unnamanøveren blir hekken mer vimsete enn vi setter pris på, og Jazz henger faktisk ikke helt med C3 i denne øvelsen. Men den er vesentlig mer snerten enn Citroën C3 og lettere å korrigere når bakhjulsskrensen først kommer. Tegn til understyring opplevde vi aldri med Jazz på disse dekkene.
Styringen er sportslig og kontant, og kontakten med veien er god. Også Jazz har elektrisk servo som kombinerer lett håndterlighet i lave hastigheter med god stabilitet i høyere hastigheter. De brede dekkene gir god kontakt med veien, men vi er usikre på om styringen er like følsom med standarddekkene.
Jazz har enkelt og praktisk interiør med god finish. Instrumentene er store og lettleste og den integrerte radioen med CDspiller dominerer dashbordet. Den er enkel i bruk og det samme gjelder for klimaanlegget som også er standard. Lommer i dørene, på baksiden av forseteryggene, todelt hanskerom, tre koppholdere og hyller under dashbordet sørger for at det er plass til alle småtingene du har med på tur.
Førerplassen er praktisk og rommelig. Høyderegulering av førersetet og rattet er standard. Det hadde vært ønskelig å kunne trekke rattet til bakover. Honda har greid å organisere førerplassen godt selv uten denne løsningen, men like gunstig kjørestilling som i de to konkurrentene kan den ikke varte opp med. Det er god plass til venstrefoten og førersetet har større reguleringsmulighet enn de to konkurrentene. Forsetene gir god støtte både til lår og rygg og sidestøtten er god nok til mer enn normalt kvikk svingkjøring. Jazz er oversiktlig, men C-stolpen sammen med hodestøtten på baksetet reduserer sikten på skrå bakover. Vidvinkelspeil på førersiden er standard.
Jazz føles som en mindre bil til tross for at du generelt har bedre plass enn i C3 og Polo. Et par centimeter mindre kupébredde er litt av forklaringen, men lavere dashbord er også med på å gi dette inntrykket. Det er først når vi beveger oss til baksetene at den imponerer med rikelig plass. Her har Jazz rene dansgulvet når baksetet er klappet sammen. Rikelig takhøyde, nok til å frakte en terrengsykkel uten forhjul, og flatt bagasjeromgulv kombinert med lav lasteterskel, gjør dette til rene varebilen.
Ved å plassere bensintanken under forsetene har Honda greid å lage en flat bunnplate helt fra støtfangeren bak og frem til forsetene. Dette kombinert med et høyt karosseri gir meget god plassutnyttelse. Selv med baksetene på plass er Jazz rommelig og bagasjevolumet rommer 380 liter.
Måten du klapper sammen baksetet på er genial. På hver forseterygg sitter det en liten hendel. Med den kan du skyve forsetet forover mens du står i åpningen til bakdørene. Når du har skjøvet forsetet forover kan du vippe frem baksetet med et enkelt håndgrep og uten å ta av hodestøttene. Skulle du ønske å frakte en høy gjenstand bak forsetene kan du vippe opp sitteputene i baksetet. Dette er denne testens og klassens mest geniale bakseteløsning.
Baksetepassasjerene har også god plass. Takhøyden er sjenerøs og benplassen på nivå med langt større biler. Og ved at de sitter høyt har de som sitter bak en meget god sittestilling, men litt svak lårstøtte og hard seterygg begrenser sittekomforten. Med 130,5 cm kupébredde er ikke dette baksetet egnet for mer enn to voksne.
Jazz har den sprekeste motoren i denne trioen. Med to tennplugger og sekvensielt tenningssystem som utnytter de to tennpluggene avhengig av belastning og turtall skal motoren til tross for den enkle konstruksjonen med en kamaksel og to ventiler pr. sylinder gi meget lave forbrukstall. Ifølge de offisielle målingene ligger Jazzs forbruk ca åtte prosent lavere enn C3 og Polo, et forbruk våre målinger bekreftet. 1.4-motoren gir 83 hk uten at det kommer til uttrykk i våre akselerasjonsmålinger. Bare i femtegearet har Hondaen noe betydelig overtak på de to konkurrentene, mens den i tredje- og fjerdegear faktisk henger litt etter i akselerasjonen. Trekkkraften i femtegearet er merkbart bedre enn i C3, og gearspaken får i større grad stå i fred. Gearskiftet er sportslig kort og presist.
Jazz er en stor småbil som ikke forsøker å gi inntrykk av å være stor. Den føles rett og slett som en liten og hendig småbil. Utstyret er det ikke noe i veien med, men vi hadde gjerne sett at stabilitetskontroll var standard også hos Honda.
FØRERPLASS = 9
Jazz oppleves som en typisk småbil fra førersetet – lettkjørt og oversiktlig. Sittekomforten er god, men vi ønsker oss 4-veis regulering av rattet.
PLASS = 10
Denne bilen er plassmester og foruten god plass til både passasjerer og bagasje har den en genialt praktisk bakseteløsning.
KOMFORT = 9
Jazz er snerten og litt stumpete på dårlig vei, men uten at fjæringskomforten blir dårlig. Støynivået er relativt høyt.
KJØREEGENSKAPER = 9
Vår Jazz hadde handikap i form av for brede og lave dekk, men er utrolig letthåndterlig også i kritiske situasjoner.
YTELSER OG FORBRUK = 10
Honda-motoren er arbeidsvillig og nøysom, en moderne motor i en moderne småbil.
PRIS OG UTSTYR = 10
Jazz har høyt utstyrsnivå, men vi savner stabilitetskontroll og lyktespylere.
Poengene er kun ment for bruk i denne testen og kan ikke overføres til andre tester.
LES VIDERE:
- Citroën C3- VW Polo
- Konklusjon
- Priser og tekniske data