Hyundai i30 Premium

Kvikk motor, overraskende god komfort og fine kjøreegenskaper gjør at i30 plukker jevnt med poeng.


Publisert Sist oppdatert

Hyundai i30

Innledning

Hyundai i30 kan på en måte kalles etterfølgeren etter Accent. Likevel er dette en høyst urettferdig sammenligning fordi i30 – i motsetning til Accent – er en moderne bil med meget respektable kjøreegenskaper og komfort fullt på høyde med konkurrentene.

Hyundai har ikke hatt for vane å markere seg på toppen av salgslistene, og etter at i30 ble lansert her i landet i august ble det registrert 386 biler i løpet av 2007, noe som ga en 66.-plass på best-selgerlisten. Det er med andre ord ikke å ta for hardt i å kalle Hyundai i30 en outsider.

Vi setter oss inn i et førermiljø som gir god kvalitetsfølelse samtidig som det er enkelt og oversiktlig, det gjelder både instrumentene og dashbordet. Setene gir ikke fullkommen komfort, selv om de har gode reguleringsmuligheter. Sitte-putene er i korteste laget, og sidestøtten kunne vært bedre både i rygg og sittepute. Venstrefoten finner en bred og god fothviler, mens sidestøtten for høyrebenet ikke er den beste, på grunn av midtkonsollens utforming.

De utvendige sidespeilene gir ikke den beste sikten bakover. Synsfeltet hadde blitt bedre hvis speilene hadde vært festet bare 10 cm lenger frem.

Hyundai i30 er testens korteste bil i utvendig mål, samtidig som den har den lengste akselavstanden av de tre konkurrentene. Dette bærer plassen i kupeen preg av i form av testens beste benplass i baksetet, mens volumet i bagasjerommet er noe mer beskjedent enn særlig i Fiat Bravo. Det er imidlertid lett å utnytte bagasjerommet i praksis, for det har god bredde samtidig som lasteterskelen er hele 10 cm lavere enn hos de to rivalene.

Sør-Koreas representant i testen har et meget kompetent understell. Dekkvalget gjør sitt til at komforten settes i høysetet, ikke bare på god asfalt, men bilen byr på imponerende komfort også på kjettingslitt snødekke. Selv om det dermed ikke akkurat er sportslige tendenser som dyrkes frem, fremstår likevel bilen med fin balanse mellom komfortable og sportslige egenskaper. Styringen byr på akseptabel styrerespons, men den er ikke utpreget kontant.

Motoren er den største i dette selskapet, når vi snakker effekt, og til tross for at vi innimellom lot oss friste til å bruke ekstra tung høyrefot for å hente ut maksimalt av kjøreglede, endte testforbruket lavest av de tre.

Dieselmotoren vi kjørte i vår test i desember var ikke utstyrt med partikkelfilter (DPF), men importøren opplyser at det er på plass i bilene som leveres nye til kunder fra i disse dager.

Ekstrautstyr er et ikke-tema her. Premium er det nest høyeste utstyrsnivået, og det meste er på plass – bortsett fra lyktespylere. Det er bare Premium Sport som rager høyere, med 17-tommers hjul, navigasjon og soltak, noe som betyr at prisen vil øke med 12.000 kroner.

FØRERMILJØ 7
Enkelt, oversiktlig. Forseggjort. Ikke perfekt sittestilling.
PLASS 7
Grei benplass. Snau takhøyde bak. Minst bagasjerom.
KOMFORT 8
Komf ort 8
Fin fjærings- og kjørekomfort. Dekkvalget fremmer komforten.
KJØRING 8
Fin balanse i kjøreegenskapene, også på dårlig vei.
MOTOR/FORBRUK 8
Sterk og kvikk motor, lavest testforbruk. DPF blir standard nå.
SIKKERHET 9
Fire NCAP-stjerner, så nær fem stjerner som mulig.
PRIS/UTSTYR 8
Basisprisen innebærer brukbart utstyrsnivå, men mangler lyktespylere.
SUM 55

Poengene gjelder kun for denne testen og kan ikke overføres til andre tester.

LES VIDERE:
- Fiat Bravo
- Peugeot 308
- Konklusjon
- Tekniske data

Powered by Labrador CMS