-
byMEDHUS AS:
Detailer / bilklargjører
-
byMEDHUS AS:
Bilselger
-
Formula Automobile Norge AS:
Sales Executive & Brand Specialist
-
Møller Bil Outlet Alnabru:
Salgssjef Bruktbil
-
Werksta Kristiansand:
Billakkerer
-
Volvo Car Fornebu:
Leder Servicemarked
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Fleet Manager
-
Mekonomen Company Bilverksted AS:
Avdelingsleder
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger TopUsed
-
Møller Bil Stavanger:
Takserer
-
RSA Import:
Salgs- og markeds-koordinator
-
Team Verksted AS:
Delelager/kundemottak
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger nye lastebiler på Østlandet
-
Møller Bil Skadesenter Ryen:
Bilskadereparatør
-
Werksta Kristiansand:
Teamleder Karosseri
-
Bilservice AS:
Bilmekanikere
-
Albjerk Bil Drammen AS:
Salgssjef
-
Mobile Kjeller AS:
Servicemarkedssjef
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Key Account Manager Customer Service
-
Bilia Norge AS:
Innkjøpsansvarlig
-
Robert Bosch AS:
Teknisk Support
-
RN Nordic:
Head of Sales
-
Møller Bil Gjøvik:
Bilmekaniker
-
Toyota Østfold AS:
Salgskonsulent
-
RSA BIL Forus:
Bilselger Nye og Brukte biler
-
Bilia Norge AS:
Salgsdirektør Fleet
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Herøy Bil & Maskin AS:
Bilmekaniker
-
Bilforlaget AS:
Journalister/Reporter
Jaguar X-Type 2.5 Sport
Det smeller kraftig idet vi passerer trikkeskinnene og det høres nesten ut som om understellet rives av bilen. Nå er ikke trikkeskinnene i Storgata i Oslo det snilleste du kan utsette en bil for, men likevel, dette var ille. Heller ikke under vår testtur på til dels røffe Telemark-veier imponerte Jaguar X-Type – den var rett og slett ukomfortabel med kraftige slag fra hjulopphengene og høyt støynivå. Det hele ble ikke bedre av den ekstremt dårlige finishen på vår testbil.
Vi tok opp dette med Jaguar Norge, som stilte en ny bil til disposisjon. Den hadde et produksjonsnummer som var ca 10.000 høyere enn den sølvgrå bilen på våre bilder, og viser at Jaguar har fått orden på produksjonen. Med nye foringer i forhjulsopphenget, nye opphengsforinger til bakakseldifferensialen og vesentlig større nøyaktighet i monteringen av karosseriet, fremsto den nye bilen som den X-Type Jaguar hadde tenkt den skulle være; en potent og komfortabel kjøremaskin. Nye støymålinger viste 3 dBA lavere støynivå ved 50 og 80 km/t, samtidig som den nye bilen takler dårlig vei mykere og stillere.
X-Type 2.5 Sport har kjøreegenskaper som matcher det beste i denne klassen enten vi snakker om konkurrenter med for- eller bakhjulsdrift. Med 60% av momentet på bakhjulene, er det bakhjulsdriftfølelsen som dominerer. Når du skyver på med 196 hk ut av svingene fordeles drivkreftene perfekt. På svingete Telemark-veier kan Jaguar kjøres hardere i svingene enn Mondeo, noe som ikke bare har med bedre dekkutrustning å gjøre. Vår X-Type hadde 17-tommers Pirelli PZero som fungerte perfekt sammen med det sportslig avstemte hjulopphenget.
X-Type og Mondeo har et utstrakt komponentsamarbeide, og det kom ikke som noe overraskelse at Jaguars styrepresisjon og styrefølelse er førsteklasses og tett opp til Mondeos. Jaguar føles likevel litt tyngre, og er ikke like lett og hendig rundt svingene. Firehjulsdriftssystemet veier naturlig nok litt, og er hovedansvarlig for de 100 kiloene mervekt i forhold til Mondeo. Det forklarer ikke alt. Jaguar har nok lagt vekt på en at X-Type skal gi en tyngre følelse enn Mondeo. Og når håndterligheten ikke lider, er ikke det noe minus.
Bremsefølelsen er god, men den har 2 meter lengre bremsestrekning enn Mondeo fra 80 km/t. Ved lett offensiv kjøring merker en at en må gå på bremsene hardere i Jaguar.
På tørr asfalt er X-Type og Mondeo nesten jevnbyrdige. Bare i de krappeste svingene når forhjulene sliter med å beholde veigrepet, har X-Type et overtak. På våt asfalt, og helt sikkert på vinterføre, har X-Type derimot et større overtak og briljerer med nydelig balanse enten det i lave hastigheter svinger brått eller i høyhastighetssvinger. Når friksjonen blir dårlig, makter firehjulsdriften å overføre mer drivkrefter til asfalten enn forhjulsdriften. Som kjøremaskin for norske forhold er X-Type førsteklasses.
Med lavere støynivå økte også komforten merkbart. Selv om hjulstøyen på grov asfalt fortsatt stikker seg litt frem, er det totale støynivået akseptabelt. Den takler også skarpe ujevnheter nesten like bra som Mondeo. 17-tommerne bidrar nok litt til at Jaguar oppleves som litt røffere på grov og ujevn asfalt.
Store ujevnheter takler den derimot svært overbevisende og med god stabilitet. Den tåler vesentlig mer enn Rover SeventyFive før fjæringsveien tar slutt.
Jaguarmotoren er vesentlig hissigere enn de to konkurrentenes, og ved normal kjøring er frasparket imponerende. Men fra stillestående henger ikke Jaguar helt med de to konkurrentene. Automatkassen vil ikke være med og starten blir for tafatt til å greie de 8,9 sekunder frabrikken lover. 70 til 100 km/t tar den derimot overbevisende. I det hele tatt trives V-sekseren når den får litt turtall å jobbe med.
Jaguars V-sekser er påkostet og har blant annet variable ventiltider. Det gir bedre dreiemoment ved et lavere turtall, men automatkassen greier ikke å utnytte dette. Ved kjøring på svingete og bakkete vei sjalter gearkassen slitsomt ofte mellom fjerde- og femtegear. Vi valgte under slike forhold å kjøre i fjerdegear i stedet. Bensinforbruket er til tross for litt mye bruk av tredje- og fjerdegear svært akseptabelt. Testforbruket lå bare 0,02 l/mil over Mondeo med manuell gearkasse. Er den sportslige karakteren hovedgrunn for valg av X-Type, bør den manuelle gearkassen vurderes. Den gir vesentlig bedre kontakt og kontroll med motoren.
X-Type har en oversiktlig og enkel førerplass, men i forhold til Mondeo virker den litt satt når det gjelder både materialvalg og design. Det hadde ikke gjort noe om Jaguar hadde gjort litt for å avsløre at dette er en 2001-modell. Men de har vel funnet ut at kundene er konservative når det gjelder design. Kupeen gir lett et litt dystert preg, og vår testbil med svart interiør er unødvendig dyster. Jaguar har mye lekkert og lyst skinn å by på. Sittekomforten er førsteklasses og ergonomien er så godt som identisk med Mondeos. Plassforholdene er også nokså like, men Jaguar er litt smalere. Andre seter gjør at X-Type har mindre plass i baksetet. Med forsetene i laveste posisjon er det trangt under setene slik at baksetepassasjerenes benplass lider.
Jaguar tilbyr X-Type kundene et omfattende utstyrsutvalg, men utstyrsnivået er høyt også før du begynner å plukke fra ekstrautstyrslisten.
Jaguar har lagt X-Type blant de sportslige bilene i den luksuriøse delen av mellomklassen. Den har karakter nok, men her er det ikke rom for sparing. Det spørs om ikke Jaguar er litt for gjerrige. Plastdekselet over tanklokket og materialvalg i interiøret er eksempler på innsparinger som gjør at X-Type ikke helt matcher for eksempel BMW 3-serie når det gjelder finish. Det er godt å se at de har fått orden på kvaliteten. I så måte er produksjonsfinishen nå akkurat der Jaguar mener den skal være, og slik en kan forvente når prisen er på 535.000 kroner.
FØRERPLASS = 9
Konservative linjer preger X-Types førerplass. Ergonomisk fungerer den perfekt, men materialvalget gir et billigere preg.
PLASS = 8
Jaguar har ikke vektlagt plass, og i forhold til Mondeo har bakseteplassen og bagasjerommet krympet et nummer.
KOMFORT = 8
Jaguar har utviklet X-Type med sportslig karakter i tankene og fjæringskomforten kan bli bedre. Det samme gjelder støynivået på grov asfalt.
KJØREEGENSKAPER = 9
Dette er en førsteklasses kjøremaskin. Kontakten med veien og styreresponsen er førsteklasses, og firehjulsdriften er perfekt balansert. Bremsene kan bli bedre.
YTELSER OG FORBRUK = 9
Jaguars 2,5-liter har masse effekt, men automatkassen får ikke utnyttet den fullt ut.
PRIS OG UTSTYR = 7
X-Type har et høyt utstyrsnivået er høyt, høy statusfaktor og høy pris. Listen over ekstrautstyr er dessuten lang.
Poengene er ment for bruk i denne testen og kan ikke overføres til andre tester.
LES VIDERE:
- Ford Mondeo- Rover 75- Konklusjon
- Priser og tekniske data