-
Møller Bil Outlet Alnabru:
Salgssjef Bruktbil
-
Werksta Kristiansand:
Billakkerer
-
Volvo Car Fornebu:
Leder Servicemarked
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Fleet Manager
-
Mekonomen Company Bilverksted AS:
Avdelingsleder
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger TopUsed
-
Møller Bil Stavanger:
Takserer
-
RSA Import:
Salgs- og markeds-koordinator
-
Team Verksted AS:
Delelager/kundemottak
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger nye lastebiler på Østlandet
-
Møller Bil Skadesenter Ryen:
Bilskadereparatør
-
Werksta Kristiansand:
Teamleder Karosseri
-
Bilservice AS:
Bilmekanikere
-
Albjerk Bil Drammen AS:
Salgssjef
-
Mobile Kjeller AS:
Servicemarkedssjef
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Key Account Manager Customer Service
-
Bilia Norge AS:
Innkjøpsansvarlig
-
Robert Bosch AS:
Teknisk Support
-
RN Nordic:
Head of Sales
-
Møller Bil Gjøvik:
Bilmekaniker
-
Toyota Østfold AS:
Salgskonsulent
-
RSA BIL Forus:
Bilselger Nye og Brukte biler
-
Bilia Norge AS:
Salgsdirektør Fleet
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Herøy Bil & Maskin AS:
Bilmekaniker
-
Bilforlaget AS:
Journalister/Reporter
Volkswagen Jetta 1.6 Comfortline
Jetta er en Golf med bakende, det betyr i hvert fall at vi har med en velprøvd konstruksjon å gjøre.
VW Jetta har nå fått tre år på baken som arving etter Bora, men plattformen og grunnkonstruksjonen er eldre, ettersom Jetta er identisk med Golf, bortsett fra bakenden. Sedaner i kompaktklassen har tradisjonelt hatt problemer med å overbevise kundene i Norge, men Jetta kunne likevel vise til et salg på 411 biler i fjor. Det betyr at den hadde biler som Volvo S80, Honda Accord, Saab 9-5 og BMW X5 bak seg på registreringsstatistikken.
Førermiljøet følger velkjent Golf-tradisjon, det vil si mørkt og dystert... Det er imidlertid meget funksjonelt, med enkle og oversiktlige instrumenter og logisk plassering av hendler og brytere. To-sone klimaanlegg er Jetta alene om av de to testrivalene.
Det er rikelige reguleringsmuligheter av både rattet og førersetet. Setet gir noe bedre sittekomfort enn i Lancer, blant annet på grunn av enda bedre sidestøtte. Fothvileren for venstrefoten er like behagelig som i Lancer, men høyrebenet har bedre sidestøtte mot midtkonsollen her i Jetta. Mellom forsetene er det to koppholdere. Når det gjelder innvendig takhøyde, når ikke Jetta helt opp til Lancer.
Det er overlegen plass i bagasjerommet, både i volum og i mulighet for å utnytte rommet effektivt. Når bagasjerommet både har rette vegger og er lengre, høyere og bredere, sier det seg selv at kundene får "valuta for pengene sine". Legg også til at lasteterskelen er lavere, du må løfte bagasjen 7 cm høyere for å få den inn i Lancer. Men verken her eller i Lancer blir gulvet flatt når bakseteryggen legges ned.
Kjøreegenskapene er tillitvekkende, bilen kjennes forutsigbar og trygg både på svingete asfaltveier og på snødekke. Forskjellen fra Lancer er likevel ikke stor, det er først og fremst en mer presis styring som gir overskudd i protokollen. Hjuloppheng og fjæring takler både frisk svingkjøring og skarpe tverrskjøter på en akseptabel måte. Femtrinnsgearkassen er lettsjaltet og presis. Sammenlignet med Lancer ligger støyen på et behagelig nivå, dette er spesielt fordi Golf-plattformen ikke akkurat har utmerket seg med lavt støynivå tidligere.
Motoren er litt svakere og tregere enn hos konkurrenten, og på papiret har denne "gamle" konstruksjonen med to ventiler pr. sylinder et markert høyere forbruk. Et CO2-utslipp på 178 g/km er høyt i en motor med så beskjeden ytelse. I praksis viser den seg imidlertid ikke som så drikkfeldig, for testforbruket ligger godt under oppgitt gjennomsnitt (på Lancer ligger testforbruket noe over oppgitt gjennomsnitt).
Det er spesielt på områdene førermiljø, bagasjeplass, komfort og kjøreegenskaper at Jetta skaffer seg et overtak. Alt i alt fremstår Jetta som en "tyngre" og mer helstøpt bil enn Lancer.
FØRERMILJØ 7
Ikke spesielt moderne, men god funksjon og ergonomi.
PLASS I KUPÉ 6
God plass for langbente foran. Dårligst takhøyde bak.
BAGASJEPLASS 10
Suverent både i volum og i bagasjerommets utforming.
KOMFORT 7
Akseptabel kjøre- og sittekomfort. Lavest støynivå.
PÅ VEIEN 7
Kjøreegenskaper som på Golf, naturlig nok.
MOTORYTELSE 5
Svakeste motoren, men små marginer. Ikke mer enn det må være.
FORBRUK 5
Høyt forbruk på papiret, relativt sett gunstigere testforbruk.
SIKKERHET 9
Ikke testet hos NCAP, men Golf har 5 av 5 stjerner på kollisjonssikkerhet.
PRIS 6
Høyest pris av de to, både i basisversjon og testversjon.
UTSTYR 6
Ikke mer enn det må være i basis, løfter seg med Comfortline.
SUM 68
Poengene gjelder kun for denne testen og kan ikke overføres til andre tester.
LES VIDERE:
- Mitsubishi Lancer
- Konklusjon
- Tekniske data