-
Gromstad Bil & Båt:
Daglig leder
-
Mobile Åsane AS:
Servicemarkedssjef
-
Premium Cars Stor-Oslo:
Lotus tekniker
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Mekanikere / Personlig serviceteknikere
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Tekniker
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Produksjonsleder
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Teamleder verksted
-
Premium Cars Stor-Oslo:
Selger
-
Harald A. Møller AS:
Produktspesialist support
-
Autoringen Oslo AS:
Bilkonsulent
-
Bilia X:
Driftsleder, Xpeng Høvik
-
RN Nordic:
Regionsjef – Renault, Alpine & Dacia
-
Møller Bil Ensjø:
Mekaniker/tekniker
-
Werksta Norge:
Bilskadereparatør
-
Werksta Norge:
Teknisk leder
-
Bilservice AS:
Bilmekaniker
-
Strømmen Bilverksted AS:
Bilmekaniker - Personbil
-
Bil i Nord:
Volvo-mekaniker
-
HTS Packline AS:
Senior salgsrådgiver
-
Bilia Norge AS:
Bilmekaniker, BMW Skøyen
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Porsche Center Bergen:
Tekniker
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Premium Cars Stor-Oslo:
Selger
-
Bertel O. Steen Asker & Bærum:
Mekaniker
-
RøhneSelmer AS:
Mekaniker
-
Autoria Bil AS avdeling Ski:
Bilselger
-
Martiniussens Bilservice AS:
Teknisk kontrollør - Fredrikstad
-
Bilforlaget AS:
Vaktsjef/journalist
-
Jæger Automobil AS:
Bilskadetakserer
Fornuft – og en smak av følelser
Da første generasjon av Toyota RAV4 og Kia Sportage kom til Norge omtrent samtidig med de Olympiske Leker, definerte den første en ny klasse kompakte SUVer, mens den andre var det vi gjerne kaller for en genuin drittbil. Snaut 20 år senere er svært mye forandret.
Først publisert i Bil 7-2013.
Oppgraderingen av RAV4 er den største og mest vellykkede testteamet har sett av noen Toyota de siste årene. En ting er eksteriøret, der den har blitt lavere, bredere og lengre – noe som sammen med betydelig dristigere linjer har gjort den til en mye tøffere bil.
Begge bilene fremstår som tøffe familiebiler, og uttrykker en soliditet, som jo også har blitt noe av varemerket til disse to merkene. Til tross for at de fremstår som ulike, er det noe distinkt med den asiatiske designlinjen som sørger for at de glir godt inn i et stadig voksende segment.
Samme lest
Da de kompakte SUVene gjorde sitt inntog kunne du stort sett regne med følgende nøkkel sammenlignet med en tilsvarende stasjonsvogn: 65 prosent av bagasjeplassen, og rundt 100.000 kroner opp i pris. Likevel løp folk for å kjøpe.
Det som er gledelig med denne klassen nå, er at plassutnyttelsen er blitt betydelig bedre. I dag gir en kompakt-SUV god plass til både bagasje og passasjerer, og en innvendig design som bidrar til trivselen.
Løft
LES VIDERE:
Del 2
Vårt valg
Testvurdering og poeng Toyota RAV4
Testvurdering og poeng Kia Sportage