-
Formula Automobile Norge AS:
Sales Executive & Brand Specialist
-
Møller Bil Outlet Alnabru:
Salgssjef Bruktbil
-
Werksta Kristiansand:
Billakkerer
-
Volvo Car Fornebu:
Leder Servicemarked
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Fleet Manager
-
Mekonomen Company Bilverksted AS:
Avdelingsleder
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger TopUsed
-
Møller Bil Stavanger:
Takserer
-
RSA Import:
Salgs- og markeds-koordinator
-
Team Verksted AS:
Delelager/kundemottak
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger nye lastebiler på Østlandet
-
Møller Bil Skadesenter Ryen:
Bilskadereparatør
-
Werksta Kristiansand:
Teamleder Karosseri
-
Bilservice AS:
Bilmekanikere
-
Albjerk Bil Drammen AS:
Salgssjef
-
Mobile Kjeller AS:
Servicemarkedssjef
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Key Account Manager Customer Service
-
Bilia Norge AS:
Innkjøpsansvarlig
-
Robert Bosch AS:
Teknisk Support
-
RN Nordic:
Head of Sales
-
Møller Bil Gjøvik:
Bilmekaniker
-
Toyota Østfold AS:
Salgskonsulent
-
RSA BIL Forus:
Bilselger Nye og Brukte biler
-
Bilia Norge AS:
Salgsdirektør Fleet
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Herøy Bil & Maskin AS:
Bilmekaniker
-
Bilforlaget AS:
Journalister/Reporter
Renault Laguna 1.6
Den er kåret til sikreste bil i klassen når det gjelder kollisjonssikkerhet, og selv med 1,6-liter er den en fullverdig familiebil. Laguna 1.6 gir kort og godt mye bil for pengene.
Først publisert i BIL 5 - 2002.
Laguna skiller seg ut i mengden, og den lyver glatt om sin størrelse. Selv ikke når den står sammen med konkurrenter som Mondeo og Passat ville noen beskylde den for å være liten. Men den er faktisk hele 15,5 cm kortere enn Mondeo, men den flate og brede fronten, den kraftige hekken med de brede lyktene og de store hjulene bidrar effektivt til å gi inntrykk av at dette er en stor bil.
Plassforholdene foran er svært så gode. Sjåfør og forsetepassasjer har rikelig plass både til bena og også i bredden. Bakseteplassen er ikke direkte knapp, og tar vi Lagunas ytre mål i betraktning er den akkurat som forventet. Sammenligner vi derimot med de rommeligste i klassen, som for eksempel Mondeo, blir bakseteplassen beskjeden. Blant annet er takhøyden dårlig, det til tross for at du sitter lavt i Lagunas baksete.
Bagasjerommet er ryddig og rommelig. Den store bakluken er bred og gjør det enkelt å laste og losse. Baksetet er delt, og du legger bare ned seteryggen. En enkel løsning som gir et 150 cm langt,men ikke helt flatt bagasjeromgulv.
Tatt i betraktning de utvendige målene oppleves Laguna som rommelig, men den må se seg slått av flere når det gjelder effektiv plassutnyttelse, og det største minuset ved plassdisponeringen opplever baksetepassasjerene som sitter lavt og har liten takhøyde.
Moderne linjer
Renaults designere har hatt friere tøyler enn mange av sine kolleger når de har designet Lagunas interiør. Nydelige linjer, og det store dekselet som skjuler stereoanlegget gjør førerplassen tiltalende. Alle betjeningsfunksjoner er logisk plassert og enkle å bruke. Det er nok smårom til at du får gjemt unna krims-krams du trenger under kjøreturen, og ved siden av radioen finner du en koppholder. Radioens viktigste funksjoner kan du betjene fra en hendel til høyre foran rattet. Klimaanlegget styres manuelt med tre store brytere som er plassert under radioen og som alltid er tilgjengelige.
Laguna har tradisjonelle analoge instrumenter, med en stor og lettlest turteller og ditto speedometer. Mellom disse finner du tankmåler og kjølevannstemperaturmåler, samt de tradisjonelle varsellysene. I speedometeret finner du kilometer- og tripptelleren, mens du på toppen av og midt på dashbordet finner et eget tekstvindu for radioen og et vindu med lufttrykk- og dørvarsler.
Spesielt for Laguna er nøkkelkortet. I stedet for en vanlig tenningsnøkkel bruker du et elektronisk kort for å åpne tenningen, og motoren startes med en trykk-knapp oppe til høyre for rattet.I kombinasjon med fjernstyrt sentrallås fungerer dette systemet godt, og som en nødløsning ligger det en vanlig nøkkel som reserve i kortet.
Sitter skjevt
Kjørestillingen er god ved at du har masse plass og har riktig avstand til ratt og pedaler. Sittekomforten kan derimot bli bedre. Lårstøtten er litt svak, men kan bedres ved at du løfter setet litt. Sidestøtten er god, men korsryggstøtten er svak. På korte turer legger en ikke merke til at en sitter skjevt, men på langtur blir den skjeve sittestillingen merkbar. Setet er plassert for langt til høyre i forhold til rattet, men lener du hodet mot hodestøtten står den riktig i forhold til rattet. Vi forsøkte å finne en symmetrisk kjørestilling, men på grunn av setets sidevanger ble vi dyttet tilbake til en skjev kjørestilling. Vi merket ikke dette som noe problem i vår test av Laguna 1.8 Dynamique som har andre seter, noe som tyder på at Authentique-setene er årsaken til den skjeve kjørestillingen. Dashbordet har god finish og materialkvalitet. Setetrekk og dørpaneler gir derimot ikke et like godt inntrykk, og spesielt dørhåndtakene på vår testbil viste tydelige tegn på slitasje i form av riper i plasten.
Det er ikke lett å oppnå god kjørekomfort samtidig som en skal ha dynamiske og sikre kjøreegenskaper. Renault har forsøkt, men uten å lykkes helt. På normal god veistandard oppleves Laguna som svært behagelig. Den tar de store ujevnhetene mykt og gir god flyt. Kombinert med et behagelig støynivå oppleves den som den perfekte langturbilen.
Liker ikke dårlig vei
På hullete og dårlig vei blir opplevelsen en helt annet.De skarpe ujevnhetene slår hardt og hjulopphengene gir skjelvinger også etter at ujevnhetene er passert. Det virker nesten som om hjulopphengene lever sitt eget liv og ikke er skikkelig festet i karosseriet. Slagene fra hjulopphengene høres også veldig godt, og på dårlig vei gir Lagunaen et billig inntrykk, og det virker som Renault har spart litt for mye på oppsett av fjærer, støtdempere og opphengsforinger.
Dette gagner heller ikke kjøreegenskapene. Også her viser Laguna to ansikter. Små rattutslag gir kvikk og kontant styrerespons og du får sportsbilfølelse. Ved filskift på motorveien og forbikjøringer er derfor Laguna veldig kontant og kvikkstyrt og føles letthåndterlig, og utfordrer Mondeo når det gjelder kjørefølelse.
Ved litt frisk svingkjøring endrer den derimot karakter. Den kontante og presise styringen blir litt svampete og bilen krenger mye, og de store karosseribevegelsene bidrar til at Laguna føles tung på veien. Nå er det plutselig langt fra Mondeo-nivå. Kombineres svingene med ujevn og hullete vei påvirkes stabiliteten merkbart. Den myke fjæringen gjør at fjæringsveien brukes opp og på hullete vei har hjulene problemer med å holde bakkekontakten.
Også i unnamanøveren, hvor karosseribevegelsene blir store, lider stabiliteten. Men vår bil reddes av en effektiv stabilitetskontroll. Den er riktignok ekstrautstyr, men så absolutt verdt de 7.900 kronene Renaultforhandleren forlanger.
Vår testbil sto på Continental Viking Contact 2 da vi overtok den. Det fungerte svært dårlig. Stabiliteten var ikke bare dårlig på sporete vei, også på slett og nylagt veidekke var den ustabil. Et fenomen importøren var kjent med, og som de prompte rettet på ved å montere Michelin Maxi Ice. Noe som endret bilens oppførsel merkbart til det bedre. En fiks detalj som er standard i alle Laguna er dekktrykkovervåkningen. Fordelen er at du får beskjed om et av dekkene har for lavt lufttrykk. Ulempen er at det sitter en sender i hver av ventilene, disse har koder som identifiserer hvert hjul og ved hjulbytte må du derfor påse at riktig hjul kommer på riktig sted. Vil du rotere hjulenes plassering må du inn til forhandleren og reprogrammere systemet.
Høyt sikkerhetsnivå
Det er lenge siden Renault annonserte at de hadde som mål å bli best i klassen på sikkerhet. Holder vi oss til Euro-NCAP krasjtester, er Laguna den sikreste bilen i klassen både når det gjelder frontkollisjon og sidekollisjon. Seks kollisjonsputer sørger for at de som sitter i forsetene er godt beskyttet. I motsetning til de litt mer påkostede Lagunamodellene har ikke Authentique sidekollisjonsputer bak, men vindusgardinen beskytter hodet ved en påkjørsel fra siden.
Utstyrsnivået i den rimeligste Lagunaen er det ikke noe å utsette på. Vår testbil koster 241.900 kroner,pluss 7.900 for stabilitetskontroll og 5.900 for lettmetallfelger, totalt 255.700 kroner. Da er det meste du trenger for å kjøre bil inkludert, som for eksempel ISO-Fix,automatisk låsing av dørene i hastigheter over 7 km/t, bremseassistent og varsellys ved panikkbremsing, lyktespylere,kjørekomputer,elektriske vindusheiser foran, sentrallås med fjernkontroll og klimaanlegg.
Det kan høres ut som om motorkraften er det eneste de har vært litt gjerrige på. En 1,6-liters rekkefirer med 107 hk kan virke litt i underkant for en bil i denne størrelsen. Men motoren er overraskende kvikk og trekkvillig. 0 til 100 km/t på 11,5 sekunder oppgir fabrikken som oppnåelig, vi nådde 100 km/t på 12,9 sekunder. I underkant vil noen hevde, tilstrekkelig vil andre påstå. Er du ikke på jakt etter sportslig karakter holder det med 12,9, 1,6-literen er nemlig trekkvillig og svarer villig ved mindre hastighetskorrigeringer, og ved normal kjøring føles Laguna slett ikke som undermotorisert og den tåler også passasjerer og bagasje uten protester.
Bensinforbruket i testperioden havnet på 0,82 l/mil. Dette inkluderer en stor del bykjøring, og ved normal landeveiskjøring og vinterføre var vi under 0,7 l/mil. Men du må regne med å bruke gearspaken noe på svingete og bakkete vei, så et snittforbruk under 0,7 skal du nok jobbe litt for.
Den billigste Laguna-modellen gir mye bil for pengene, ikke minst fordi den byr på meget gode sikkerhetsegenskaper. Litt mer jobbing med hjulopphengene kunne gjort Laguna enda bedre, for komforten på dårlig vei er dens svake punkt når vi sammenligner med konkurrenter som Mondeo og Passat.