Mitsubishi Lancer Sports Sedan 1.5 Invite

En nykommer som sikter høyt, men hvor støy og sittekomfort trekker ned et ellers positivt inntrykk.




Publisert Sist oppdatert

Mitsubishi Lancer Sports Sedan

Innledning

Mitsubishi Lancer er tilbake på banen, men det er bare navnet som er velkjent – glem den gamle Lancer i denne sammenhengen, nykommeren har fjernet seg langt fra sin tidligere navnebror. Selv om vi snakker om en ny konstruksjon er det ikke alt som er fullkomment. Det er for eksempel merkelig at fabrikken ikke har utstyrt bilen med lengderegulering av rattet, en detalj som anslagsvis koster 50 kroner i produksjon.

I redusert bruksverdi koster det mye mer, faktisk så mye at de langbeinte blant oss vil se bort fra Lancer når vi skal vurdere å kjøpe ny bil. Når avstanden mellom førersete, ratt og pedaler blir et kompromiss, går dette ut over komforten fordi sittestillingen aldri blir optimal.

Ellers gir førersetet akseptabel sittekomfort, ved at det er god sidestøtte i ryggen, noe dårligere lårstøtte, mens venstrefoten finner en fothviler som er behagelig nok, om enn litt snau for skonummer 43. Instrumentene i det Outlander-inspirerte førermiljøet er enkle og oversiktlige, mens A-stolpen stjeler noe av sikten på skrå fremover. Det er ellers vanskelig å oppnå jevn temperatur i kupeen, i perioder må vi stille anlegget på 24 grader når vi ønsker 20 grader inne.

Ved vanlig landeveiskjøring virker bilen noe myk og "nervøs", med duvende bevegelser og en styringen som er i slappeste laget rundt midtposisjonen. Hele kjøreinntrykket, både styringen og hjulopphenget, vinner seg når bilen møter utfordringer i form av svingete og kuperte veier. Da "setter" bilen seg bedre, og den virker rett og slett mer stabil og sportslig.

En annen detalj som Mitsubishi kan jobbe videre med, er lyddempingen. Ved start og akselerasjon er det en skarp motorlyd som dominerer, men på landeveien er det hjulstøy som er mest fremtredende. Et skarpt lydbilde gir et subjektivt inntrykk av mye støy, mens fasiten i form av desibelmåleren viser at det bare er under akselerasjon at lydnivået er vesentlig høyere enn i Jetta.

På papiret kan Lancer vise til et respektabelt bagasjerom, 450 liter, men kan likevel ikke matche Jetta. En ting er at den tyske rivalen kan vise til 77 liter større volum, men viktigere er det at formen på bagasjerommet i Lancer gjør det vanskelig å utnytte effektivt.

Hjulhusene stjeler mye plass, for eksempel er det nesten en halv meter forskjell mellom den smaleste og den bredeste delen av bagasjerommet. Avstivingen bak baksetene gir også mindre åpning mellom kupé og bagasjerom i Lancer, når bakseteryggen legges ned.

Konklusjonen er at Lancer er en "midt-på-treet"-bil hvor svakhetene, spesielt i form av støy og førerkomfort, er tydeligere enn hos Jetta. Motor, forbruk og pris er disipliner hvor Lancer scorer bedre enn testrivalen.

FØRERMILJØ 5
Ikke lengderegulering av rattet, fy på lanken. Ikke den beste sikten rundt bilen.
PLASS I KUPÉ 6
Vi snakker ikke om storbiler, men relativt bra plass i baksetet.
BAGASJEPLASS 7
Upraktisk form på bagasjerommet. Høy lasteterskel.
KOMFORT 6
Noe duving på slett asfalt. Motor- og hjulstøy trekker ned.
PÅ VEIEN 6
Noe dvask styring og upresist gearskift. Vinner seg på utfordrende veier.
MOTORYTELSE 6
Kvikkest av de to, men ikke noe kraftoverskudd.
FORBRUK 6
Lavest testforbruk, men godt over oppgitt gjennomsnitt.
SIKKERHET 9
Ikke NCAP-testet, men har det som trengs. 7 kollisjonsputer.
PRIS 7
Gunstigste prisen av de to.
UTSTYR 6
Brukbart nivå i Invite-utførelse, men ikke overdådig.
SUM 64
Poengene gjelder kun for denne testen og kan ikke overføres til andre tester.

LES VIDERE:
- Volkswagen Jetta
- Konklusjon
- Tekniske data

Powered by Labrador CMS