-
byMEDHUS AS:
Detailer / bilklargjører
-
byMEDHUS AS:
Bilselger
-
Formula Automobile Norge AS:
Sales Executive & Brand Specialist
-
Møller Bil Outlet Alnabru:
Salgssjef Bruktbil
-
Werksta Kristiansand:
Billakkerer
-
Volvo Car Fornebu:
Leder Servicemarked
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Fleet Manager
-
Mekonomen Company Bilverksted AS:
Avdelingsleder
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger TopUsed
-
Møller Bil Stavanger:
Takserer
-
RSA Import:
Salgs- og markeds-koordinator
-
Team Verksted AS:
Delelager/kundemottak
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger nye lastebiler på Østlandet
-
Møller Bil Skadesenter Ryen:
Bilskadereparatør
-
Werksta Kristiansand:
Teamleder Karosseri
-
Bilservice AS:
Bilmekanikere
-
Albjerk Bil Drammen AS:
Salgssjef
-
Mobile Kjeller AS:
Servicemarkedssjef
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Key Account Manager Customer Service
-
Bilia Norge AS:
Innkjøpsansvarlig
-
Robert Bosch AS:
Teknisk Support
-
RN Nordic:
Head of Sales
-
Møller Bil Gjøvik:
Bilmekaniker
-
Toyota Østfold AS:
Salgskonsulent
-
RSA BIL Forus:
Bilselger Nye og Brukte biler
-
Bilia Norge AS:
Salgsdirektør Fleet
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Herøy Bil & Maskin AS:
Bilmekaniker
-
Bilforlaget AS:
Journalister/Reporter
Seat Leon 20VT 4
I León 20VT 4 oppleves verden fra en helt annen vinkel enn fra følsomme og lettbente Focus ST170 og den sjarmerende 147 2.0. Seatens 1,8-liter pumper ut vesentlig mer kraft – uansett turtall og belastning. 10 hk mer enn ST170 er ikke skremmende, men 235 Nm er hele 40 Nm mer enn Fordmotoren makter å produsere. Leóns kraftige dreiemoment er på topp ved 4500 o/min, men allerede fra 2000 o/min ligger momentkurven klint opp under 235-streken og faller ikke igjen før ved 5000 o/min.
Og det er her den store forskjellen mellom León og Focus ligger. Mens du må helt opp på 5000 o/min før du har maks moment i Ford-motoren, gir Seat-motoren 40 Nm mer allerede ved 2000 o/min. Sekstrinns gearkasse virker umiddelbart litt overdrevent, og som en av våre testere sa: – Her trenger jeg bare ett gear, sjette! Se på akselerasjonsmålingene så forstår du hvorfor.
León når 80 km/t på under 5 sekunder, bruker bare 7,4 til 100, drar fra 40 til 100 i det svært så anvendelige tredjegearet på under 6 sekunder, og bruker bare 0,2 sekunder lengre tid fra 70 til 100 i sjettegear enn Focus bruker på samme øvelse i femte. Det er ikke bare tallene som er gromme, dette er en grom bil. Den gir seg da aldri ut for å være noe annet. De store hjulene fyller skjermene, den aggressive fronten, de røde instrumentene, dype setene og hvinet fra turboen – jo dette er uten tvil den mest potente av de tre.
På veien opp fra Leira er det kjempeglatt, og de brede piggfrie hjulene har store problemer med å finne feste. Jeg bruker veiskulderen og de flekkene som dukker opp for å ha feste, likevel er det lett for at svingene blir større enn tenkt. Der det er plass nok er det ikke noe problem å komme rundt. Farten er liten og jeg tupper lett til gassen for å få ut hekken og León styrer villig rundt. Bridgestone-dekkene har vesentlig bredere slippgrense enn Alfaens og Fordens dekk, og når León slipper skjer det rolig og kontrollert. Ettersom stabilitetskontrollen er programmert for sportslig innsats og skal tåle rolige skrenser, oppleves León som lekende lettkjørt i det moderate tempoet mens vi klatrer opp på fjellet.
Så lenge en er "på ballen" er det ikke noe problem med en sportslig programmert stabilitetskontroll, ulempen merker jeg når jeg kommer for raskt inn i en sving og seiler pent og pyntelig, men viljeløst, gjennom svingen uten at elektronikken er interessert i å yte noen form for bistand. En passiv stabilitetskontroll gir rom for en underholdende kjørestil, og på isbanen på Golsfjellet kan du kjøre både bredt og raskt også med stabilitetskontrollen aktiv. Men med tanke på sikkerheten på glatte landeveier er Seatens sportslige stabilitetskontroll lite egnet, og det er da du har mest bruk for den. Under slike kjøreforhold trenger en stabilitetskontroll som griper inn tidligere. León er så forutsigbar og lettkjørt uten stabilitetskontroll at den med fordel kan kobles helt ut når en som oss har anledning til å utforske bilens egenskaper på en isbane.
På isbanen er León den mest lekne. Med firehjulsdriften er det lett å få ut hekken ut av svingene. Firehjulsdriftsystemet er det samme som Volkswagen og Audi bruker i Golf,A3 og TT, og har en Haldex-clutch som overfører kraften til bakhjulene. Clutchen styres elektronisk og kan tilpasses ulike kjørestiler avhengig av biltype. Golf har for eksempel et program som gir mindre tendens til overstyring enn León og Audi TT som har en mer sportslig karakter.
Ulempen med firehjulsdriften er at bilen lett kan overstyre for mye, og det lønner seg derfor å gå forsiktig inn i svingen, og utnytte veigrepet og kreftene ut, når det er plass til det. På isbanen er det plass nok. På landeveien kan overstyringen komme litt overraskende når det er skikkelig glatt, og når den kommer trenger du plass. León må kjøres aktivt hvis du skal bruke firehjulsdriften til din fordel. Kjører du normalt tilbakeholdent vil nemlig understyringen være dominerende, akkurat som i en bil med forhjulsdrift.
León har tvers gjennom en sportslig karakter. Lavprofildekkene gir god kontakt med veien og på kjettingslitt is- og snødekke er du ikke tvil om hvor ruglet underlaget er. Støynivået som på asfalt ikke skiller seg nevneverdig fra for eksempel Focus ST170s, blir på grovt is- og snødekke øredøvende, og det oppleves som hele kupéen fylles av lyd. Det er synd, for komforten ellers er overraskende god når en tar den sportslige karakteren i betraktning. Du kjenner riktignok asfaltskjøter og trikkeskinner, men de store ujevnhetene takles bra.
Førermiljøet er oversiktlig og ryddig. Førerplassen er eksemplarisk når det gjelder ergonomi. Førersetet har høyderegulering, mens rattet har fireveis regulering. Avstanden til venstrefotens fothviler passer perfekt med avstanden til gasspedalen. Forsetene gir god sidestøtte til både lår og rygg uten at de på noen måte oppleves som ekstreme, og er enkle å komme inn og ut av. Med setet i laveste posisjon sitter du lavt i León,noe som bidrar til meget god kontakt med veien, men som samtidig gjør at sikten bakover blir begrenset.
León ser ut som om den er et nummer større enn de to konkurrentene, noe den skrånende bakruten har mye av æren for. Kupéen er omtrent like stor som i Focus, men takhøyden i baksetet er mindre. Firehjulsdriftsystemet er plasskrevende og León 4 har 70 liter mindre bagasjerom enn modellene med forhjulsdrift. Og det er Alfa 147 som er nærmest av de to konkurrentene i denne testen.
Som kjøremaskin er León uten konkurrenter denne gang. Firehjulsdriften og 1,8-literens rå kraft kan verken Alfa 147 eller Focus ST170 hamle opp med. Som vintersportsbil er dette optimalt – i hvert fall i denne prisklassen.
FØRERPLASS = 10
Praktisk og velgjort førerplass med en førerplass som er nær perfekt når det gjelder ergonomi.
PLASS = 8
Stort karosseri betyr ikke nødvendigvis mye plass. Takhøyden i baksetet er begrenset og bagasjerommet kunne vært rommeligere.
KOMFORT = 9
Ekstremt høyt støynivå på enkelte typer underlag trekker ned. Fjæringskomforten er jevnt over god, uten å imponere.
KJØREEGENSKAPER = 9
León er godt balansert og har trygge kjøreegenskaper – helt til du tråkker for hardt på gassen – da går den fra under- til overstyring på et blunk. Denne bilen krever en aktiv kjørestil.
YTELSER OG FORBRUK = 10
Leóns 1,8-liter er den klart sprekeste og mest kraftfulle motoren. Her er det krefter i overflod, samtidig kan forbruket være moderat.
PRIS OG UTSTYR = 8
León har mye av alt til en overkommelig pris.
Poengene er kun ment for bruk i denne testen og kan ikke overføres til andre tester.
LES VIDERE:
- Alfa 147
- Ford Focus
- Konklusjon
- Priser og tekniske data