-
Tide Verksted AS, Avdeling Voss:
Mekaniker tyngre- og lette kjøretøy
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
-
Møller Bil Skadesenter Asker og Bærum:
Bilmekaniker/tekniker
-
Møller Bil Drotningsvik:
Bilmekaniker
-
Autoringen Ski AS:
Plassjef – Autoringen Ski
-
Møller Bil Skadesenter Romerike:
Bilskadereparatør
-
Toyota Bilia AS:
Regionsjef Servicemarked
-
Premium Cars Stor-Oslo AS:
Tekniker for Zeekr
-
Bilia Norge AS:
Salgssjef, Volvo Hamar
-
Harald A. Møller AS:
Produktsjef Digital Aftersales
-
Gromstad Bil & Båt:
Daglig leder
-
Mobile Åsane AS:
Servicemarkedssjef
-
Premium Cars Stor-Oslo:
Lotus tekniker
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Mekanikere / Personlig serviceteknikere
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Tekniker
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Produksjonsleder
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Teamleder verksted
-
Premium Cars Stor-Oslo:
Selger
-
Harald A. Møller AS:
Produktspesialist support
-
Autoringen Oslo AS:
Bilkonsulent
-
Bilia X:
Driftsleder, Xpeng Høvik
-
RN Nordic:
Regionsjef – Renault, Alpine & Dacia
-
Møller Bil Ensjø:
Mekaniker/tekniker
-
Werksta Norge:
Bilskadereparatør
-
Werksta Norge:
Teknisk leder
-
Bilservice AS:
Bilmekaniker
-
Strømmen Bilverksted AS:
Bilmekaniker - Personbil
-
Bil i Nord:
Volvo-mekaniker
-
HTS Packline AS:
Senior salgsrådgiver
-
Bilia Norge AS:
Bilmekaniker, BMW Skøyen
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Porsche Center Bergen:
Tekniker
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Bertel O. Steen Asker & Bærum:
Mekaniker
-
RøhneSelmer AS:
Mekaniker
-
Autoria Bil AS avdeling Ski:
Bilselger
-
Martiniussens Bilservice AS:
Teknisk kontrollør - Fredrikstad
-
Bilforlaget AS:
Vaktsjef/journalist
-
Jæger Automobil AS:
Bilskadetakserer
Renault Mègane CC 1.6


Mégane
Mégane
At Renault har satset på et glasstak i Mégane CC, ikke ståltak, betyr ikke at lys- og romfølelsen er større her enn i 307 CC. Glasset er ganske mørkt, og dessuten ser man det ikke under kjøring ettersom det begynner over hodet på sjåføren. Ellers er konstruksjonen i prinsippet lik 307 CC, men taket stjeler noe mer bagasjeplass i Mégane. Med en høyde på bare 21 cm under det nedfelte taket, sier det seg selv at det ikke er mulig å frakte med seg særlig store kofferter. Sammen med den beskjedne bagasjehøyden, er det også vanskelig å komme til bagasjen fordi lukebredden bare er 74 cm. I praksis må du regne med å bruke 20 sekunder på å heve taket hvis du trenger noe fra bagasjerommet under kjøreturen.
Sittekomforten i førersetet er nærmest perfekt, med en behagelig fothviler til venstrefoten samtidig som midtkonsollen gir god støtte til høyrebenet. Skinnseter, som mange foretrekker i cabriolet, gir her overraskende god støtte, spesielt sidestøtte i ryggen, men Méganes seter blir klamme på varme dager. Instrumentene er store og lettleste, mens dashbordet er noe dystrere enn i 307 CC. Generelt gir ikke førermiljøet samme storbilfølelse som i 307 CC.
Den trangeste benplassen finner vi i baksetet på Mégane CC – en pris å betale for kortere akselavstand – men til gjengjeld er det best takhøyde her når taket er på plass. Som et kompromiss er det lettere å tilpasse seg trang benplass enn å sitte med bøyd hode over lengre tid. Derfor bedømmer vi bruksverdien av baksetet til å være et hakk bedre i Mégane – men glem baksetet hvis sjåføren er mer enn 185 cm lang.
Mégane er en tanke mykere satt opp enn sin konkurrent, det vil si at hjuloppheng og fjæring gavner komforten mer enn kjøreegenskapene. På svingete vei fremstår bilen som noe mindre balansert enn 307 CC, eller sagt på en annen måte: Vi får følelsen av at fjæring og demping ikke er helt i harmoni samtidig som den elektriske servoen bidrar til at styringen er nærmest følelsesløs rundt midtstillingen. På vår testbil var det dessuten vanskelig å dosere bremsene. På ett område har imidlertid Renaulten overtaket, den understyrer noe mindre ved frisk kurvekjøring.
1,6-literen er identisk med den som brukes i resten av Mégane-programmet, men det er mulig det var en dårlig dag å kjøre akselerasjonsmålinger på, for måleresultatene viser enda større sprik enn for 307 CC, sammenlignet med testen i Bil 5. Motoren er en forutsetning for å holde prisen nede, med det gjelder det samme her som for 307 CC: Hvis motorstyrke er en del av gleden ved å kjøre åpent, bør du velge 2,0-literen med 136 hk og 191 Nm. Da får du akselerasjonstider fra 0-80 km/t på sju-tallet og fra 0–100 km/t på ti-tallet.
FØRERPLASS = 9
Bra oversikt og orden. Fint førermiljø, men skinnsetene blir overraskende klamme i varmen.
PLASS = 7
Førerplass med plenty plass i både lengde og høyde. Best bagasjeplass – med taket på. Baksetet uten familiestatus.
KOMFORT = 8
Både kjørekomfort og sittekomfort er bra, bortsett fra i baksetet. Akseptabel støy.
KJØREEGENSKAPER = 7
Noe dvask styring. Hjulopphenget fremmer komfort fremfor kjøreegenskaper.
YTELSER OG FORBRUK = 7
Lettest bil, henger likevel etter i akselerasjon. Lavest forbruk av de to.
SIKKERHET = 9
Seks kollisjonsputer, ellers et normalt sikkerhetsnivå.
PRIS OG UTSTYR = 7
Høy pris på vår testbil skyldes utstyr som navigasjon, xenonlys og cruise control. Metallic lakk er ekstra.
LES VIDERE:
- Peugeot 307
- Konklusjon
- Priser og tekniske data