Renault Mégane Scénic RN 1.6

Renaults Scénic er den største bilen i denne testen. Selv om det ikke gir seg tydelig utslag i form av bedre plass, er det ingen tvil om hvem som er størst.

Publisert

Mégane Scénic
Mégane Scénic

Innledning

Scénic er drøyt halvmeteren lengre enn A-Klasse. Det alene burde være en tydelig indikasjon på at den også er rommeligere. Høyden er den samme for de to, men ser vi på høyden i kupéen. er det tydelige forskjeller. Scénic er 7,5 cm høyere under taket, forsetene er 13 cm høyere og baksetene 4 cm høyere, mål som alle indikerer at Scénic ville vært rommeligere selv med samme flatearealet i kupéen. Når man sitter høyt, trenger man mindre plass i lengderetningen. Selv om Renault har gitt bort mye plass til motor og gearkasse, er det likevel meget gode plassforhold for passasjerer og bagasje.

Ved at Scénic har separate seter, har du svært stor frihet når det gjelder setearrangement. De tre setene bak kan fjernes helt eller du kan bruke ett eller to. Bruker du to, kan du flytte dem inn mot midten slik at passasjerene får samme albuerom som dem som sitter foran. På det midterste setet kan du vippe frem seteryggen slik at den blir et bord. Dette setet kan dessuten skyves 12 cm frem.

Rommelig
Hattehyllen kan også brukes i to høyder. Flytter du den ned og vipper frem bakseteryggene, får du et langt bagasjeromgulv med rom under. Vil du har toseter, men ha med deg baksetene, trenger du ikke ta dem helt ut. Du kan vippe dem frem mot forsetene.

Scénic uten tvil er den største av testbilene. Også passasjerene har bedre albuerom. Førerplassen er ikke blant de mest gjennomtenkte. Blant annet liker vi ikke det liggende rattet. I kritiske situasjoner hvor det er påkrevd med raske rattmanøvre, er det en ulempe at du ikke når toppen av rattet uten å sitte ubehagelig nærme det. Det er en av grunnene til at Scénic er vanskelig å lose gjennom unnamanøveren.

En annen er at styreresponsen slett ikke er på samme nivå som A-Klasses og Demios. Her må du ratte mye. Når Scénic får problemer, er det i form av understyring. Ved 80 km/t når vi grensen for hva den vil være med på, og den overstyrer da ganske kraftig. Med fire personer i bilen melder den pass ved 75 km/t og overstyrer da ganske mye samtidig som den krenger mye.

Komfortabel
Komforten for sjåføren er god. Sittekomforten er klart bedre enn i de konkurrentene vi sammenligner den med denne gangen. Både lårstøtte og ryggstøtte er god, og sjåføren har god plass til bena. Som nevnt er det bare rattvinkelen som volder problemer. Det er vanskelig å finne en god kjørestilling som også gjør at en når toppen av rattet.

Komforten under motorveiforhold er omtrent den samme som i A-Klasse, men på dårlig vei briljerer Scénic i dette selskapet. Den lange akselavstanden kombinert med lengre fjæringsvei gjør at den flyter behageligere over ujevnhetene samtidig som den også har det klart behageligste støynivået.

1,6-literen med 90 hk gjør ikke Scénic til noen akselerasjons-maskin, men du verden hvor avslappet og lettkjørt motoren oppleves under normal landeveiskjøring. Trekkraften er det ikke noe å utsette på. Skal du ha mer futt, er to-literen med 115 hk et alternativ. Den koster riktignok noe mer – RT 2.0 koster 255.000,- kroner – men i tillegg til motoren, får du også litt utstyr på kjøpet. Utstyrsmessig er RN modellen
godt rustet og har nå ABS-bremser som standard.

Scénic er fortsatt et god målestokk for denne klassen. Med en pris på 211.000 korner, gir RN 1.6 mye bil for pengene. Enda er det ingen som matcher dens seteløsninger i denne klassen.

LES VIDERE:
- Daihatsu Gran Move
- Hyundai Atos- Mazda Demio
- Suzuki Wagon R+
- Konklusjon
- Priser og tekniske data

Powered by Labrador CMS