-
Møller Bil Outlet Alnabru:
Salgssjef Bruktbil
-
Werksta Kristiansand:
Billakkerer
-
Volvo Car Fornebu:
Leder Servicemarked
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Fleet Manager
-
Mekonomen Company Bilverksted AS:
Avdelingsleder
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger TopUsed
-
Møller Bil Stavanger:
Takserer
-
RSA Import:
Salgs- og markeds-koordinator
-
Team Verksted AS:
Delelager/kundemottak
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger nye lastebiler på Østlandet
-
Møller Bil Skadesenter Ryen:
Bilskadereparatør
-
Werksta Kristiansand:
Teamleder Karosseri
-
Bilservice AS:
Bilmekanikere
-
Albjerk Bil Drammen AS:
Salgssjef
-
Mobile Kjeller AS:
Servicemarkedssjef
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Key Account Manager Customer Service
-
Bilia Norge AS:
Innkjøpsansvarlig
-
Robert Bosch AS:
Teknisk Support
-
RN Nordic:
Head of Sales
-
Møller Bil Gjøvik:
Bilmekaniker
-
Toyota Østfold AS:
Salgskonsulent
-
RSA BIL Forus:
Bilselger Nye og Brukte biler
-
Bilia Norge AS:
Salgsdirektør Fleet
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Herøy Bil & Maskin AS:
Bilmekaniker
-
Bilforlaget AS:
Journalister/Reporter
Volkwagen New Beetle 1.6
Ved siden av Mini blir New Beetle nesten overdimensjonert, og den originale Boblas nette linjer er påfallende fraværende. Det var ingen tilfeldighet at de første prototypene av New Beetle hadde 18-tommers hjul. De bidro til å redusere størrelsen på de karakteristiske og store skjermene og ga New Beetle et nett design. Med 15-tommers hjul er karosseriet klumpete og overdimensjonert.
Den originale Bobla var en nett og liten bil, men det virker som om Volkswagen helt har oversett det og i stedet lagt vekt på en tilnærmet lik utvendig design. Den som venter originalens karakter blir skuffet. Den lille blomstervasen ved siden av rattet er sjarmerende, men langt fra nok til å gi den genuine Boble-følelsen.
Denne bilen er blitt stor, men er likevel trang. Du har riktignok dashbordet tett innpå deg, men der stopper også alle tendenser til intimitet. Det er kjempelangt fram til frontruten, noe som ikke bare skyldes karosseriformen, men i like stor grad at du sitter utrolig langt bak i denne bilen. I stedet for følelsen av å kjøre liten og hendig Boble, har du følelsen av å kjøre storbil.
Den følelsen varer riktignok bare til du snur deg og ser i baksetet. Det er minimalt, først og fremst på grunn av dårlig takhøyde forårsaket av den sterkt skrånende bakruten. Benplassen er derimot fullt ut akseptabel og for to voksne er det også plass nok i bredden. I likhet med Mini er nemlig også dette en fireseter. Bagasjerommet er ikke spesielt rommelig, men større enn i Mini. Bakseteryggen er nedfellbar, men i vår testbil, som er en Firstline og rimeligste versjon, er seteryggen ikke delt.
Ergonomisk er førerplassen en fulltreffer. Du har god plass, kan regulere førersetet i høyden og du har fireveis regulering av rattet. Ved at dashbordet er trukket nær deg, er det lett å nå både radio/CD-spilleren og varme/ventilasjonsanlegget. Firstline er ikke overdådig utstyrt og sånn sett kan den bidra litt til å gi nostalgikerne følelsen av gamle dager. Men manuelle vindusheiser og separat låsing av alle dørene er neppe nok, i det store og hele gir nemlig Beetle et påkostet inntrykk.
Et inntrykk som blir bekreftet straks jeg fyrer 1,6-literen og triller ut på Østfolds svingete og humpete veier. Styreresponsen er lagt på den sedate siden og etter å ha kjørt superfølsomme Mini, er det uvant å måtte ta nesten en kvart omdreining ekstra på rattet for å få samme svingeffekt som i Minien. Men jeg skal ikke kjøre mange kilometrene før jeg har styringen inne og da oppleves Beetle som enkel å håndtere.
Styrefølelsen og kontakten med veien er ikke sportsbilkontant, og det er tydelig at Volkswagen har lagt seg på et for dem normalt komfortnivå. Det betyr at Beetle takler harde kanter og asfalthull litt hardt, mens den duver behagelig og har fin flyt over de store ujevnhetene. Dette bidrar til å understreke storbilfølelsen, og gjør Beetle til en ypperlig langtursbil.
Prøver du å skru opp tempoet i svingene, svarer den med seige og forutsigbare understyringstendenser, og skulle kjørestilen bli for bred, kjenner du stabilitetskontrollens rykninger når den bruker bremsene for å korrigere for overdrevne understyringstendenser.
Også 1,6-literen med 102 hk bidrar til Beetles cruiserfølelse. Den makter ikke å tilfredstille sportsentusiastene og innen testlaget var det enighet om at dette hadde passet den originale Bobla perfekt. Men se på akselerasjonstallene – de er slett ikke så ille. Følelsen av treghet skyldes i stor grad dårlig gassrespons, du må gi mer pedal for å få noe ut av 1,6-literen. Trekkraften er det ikke noe i veiene med og Beetle trives faktisk bedre i femtegearet enn PT Cruiser. Den er egentlig ikke unormalt slapp, det er ikke mange år siden en Golf som gjorde unna 0 til 100 km/t på 12 sekunder fikk godkjent. Men i forhold til Mini og PT Cruiser føles Beetle slapp.
For å ha god støtte under lårene er du også her nødt til å ha setet i laveste posisjon. Takhøyden er enorm med denne seteinnstillingen, og problemet med høy solskjerm er akkurat like stort som i Mini.
Beetle gir et robust inntrykk, noe som understrekes av et solid og presist gearskift. Det kan virke som Volkswagen har gjort en aldri så liten lydtuning av motoren, 1,6-literen har nemlig en uvanlig grom lyd på tomgang og ved start.
Dette er en bil som blir lagt merke til, Boble-fasongen er som en magnet og det kan virke som alle har hatt et forhold til Bobla. Som blikkfang i trafikken er den sjarmerende, men kjøremessig greide den ikke å sjarmere testlaget. Er du på jakt etter retrofølelsen og vil ha litt av den gamle Boble-følelsen, finner du ikke den i Beetle. Kanskje Volkswagen skulle bygd New Beetle på Polo-plattformen og fått en mindre og nettere bil som ligger nærmere originalen. New Beetle på Golf-plattform er blitt litt for pompøs til å pirre nostalginerven.
LES VIDERE:
- Mini Cooper
- Chrysler PT Cruiser
- Priser og tekniske data